Annons

Vilket stativ ska jag köpa

Produkter
(logga in för att koppla)

aiWa

Avslutat medlemskap
Jag är i stort behov av ett stativ. Jag vet inte bara vilket. Stativet ska vara stabilt och klara 20d plus 70-200is. Maxpris med kulhuvud 6000:-.

//Carl-Philip Karlsson

Jag har börjat kika lite Stabilstativen, ser ut att vara mycket trevliga!! Men kanske inte så kompakta som jag önskar,,,

Mvh Niclas,

Det har varit ett par liknande trådar i veckan, den senaste tiden! Om du går upp i menyn och för pilen över "Forum" och väljer "Sök inlägg" kommer du till en sökfunktion. Sök på "stativ", vilket ska finnas med i rubriken och inte hela texten, så kommer du att ha många timmars trevlig läsning framför dig!

Med IS påslagen kan du ju köra ett ultralätt stativ typ Feisol, Velbon Carmagne eller Gitzo, i kolfiber.

/Pontus

Jag vet hur man söker i forum. Och JA jag har tittat på alla dom andra inläggen. Men dom stativen dom frågade om skulle bara kosta 3000:- jag vill ha ett bättre.

Är gitzo att föredra framför manfrotto eller???

//Carl-Philip Karlsson

aiWa skrev:
Jag vet hur man söker i forum. Och JA jag har tittat på alla dom andra inläggen. Men dom stativen dom frågade om skulle bara kosta 3000:- jag vill ha ett bättre.

Är gitzo att föredra framför manfrotto eller???
Ursäkta om mitt inlägg lät drygt, det var bara hjälpsamt menat!

Ja, Gitzo är mycket bättre än Manfrotto. Man får vad man betalar för. Manfrotto gör bra lågprisstativ, dvs mycket prisvärda stativ, men Gitzo utklassar sina motsvarigheter i alla klasser. Enda nackdelen med Gitzo är skruvlåsen på benen som en del inte alls trivs med. Jag tycker de är OK. Mitt stora aluminium-Gitzo är trögjobbat men stabilt. Vill du lägga en hel del pengar på ett stativ är Gitzos kolfiberserie nog ditt bästa val. Vilket beror på brännvidd, hur stabilt det måste vara (bara stöd för kameran eller verkligen bergfast). Med ditt 70-200mm kan IS:en kompensera för en del darr med ett riktigt lätt stativ. Ska du inte gå långt kan du ju slå till på ett av de större kolfiberstativen eller ett riktigt tungt aluminiumstativ, typ Gitzo 1400 eler 1500-serierna.

/Pontus

Ja, både 1400 och 1500 serierna har att erbjuda "compactmodeller".

Själv så har jag länge klurat på Classic 1505 Compact,,,, men de väger ju en del och jag väljer det pga tungt och långt tele. 1300 serien lär ju duga till alltifrån det lättaste till det rättså tunga prylarna. Tror väl man kan säga att det är den serien som är mest allround.. 1200 serien är ju lite lättare men klarar en del tyngd de också..

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Själv så har jag länge klurat på Classic 1505 Compact,,,, men de väger ju en del och jag väljer det pga tungt och långt tele.
Jag har det flera meter höga och grymt grova stativet i Gitzo 500-serien, och det är stabilt. Men det finns ett alternativ som slår det i stabilitet med långa telen: Berlebach UNI 16 eler 26 med en RRS lever release snabbfäste direkt på nivelleringskulan. OK, du kan inte fota brant uppåt eller nedåt, men i övrigt fungerar den suveränt som kulled! Enda nackdelen är att benen ställs steglöst och kan glida på is och glatta golv. Då får man använda en kedja.

/Pontus

Hehehe ja, sant så sant:)!

Ett matchande stativhuvud väger ju en hel del i tillägg så totalt sett blir det ju en del vikt.

Om jag var ute efter ett allroudstativ med brännvidder mellan vidvinkel och mot 300 f4 så hade jag nog gått för ett Gitzo Classic i 1200 serien + en fin kula.

Jag längtar efter ett stativ som väger mycket,,, Fotar ju gärna med långa brännvidder i storm vid öppet hav jag.. puhh

Mvh Niclas,

Ett bra tipps är att inte snåla på kulleden och välj ett bra system med snabbplattor. Jag föredrar Arca-systemet, och köper (dyra) specialanpassade plattor från Really Right Stuff i USA.

Om kulleder finns det en mycket bra tråd här att läsa.

-- Nicke

Pongu skrev:
Jag har det flera meter höga och grymt grova stativet i Gitzo 500-serien, och det är stabilt. Men det finns ett alternativ som slår det i stabilitet med långa telen: Berlebach UNI 16 eler 26 med en RRS lever release snabbfäste direkt på nivelleringskulan. OK, du kan inte fota brant uppåt eller nedåt, men i övrigt fungerar den suveränt som kulled! Enda nackdelen är att benen ställs steglöst och kan glida på is och glatta golv. Då får man använda en kedja.

/Pontus

Jo men Berlachstativen är inte direkt praktiska att resa med då de inte är kompakta... Kanske det viktigaste kriteriet för mig + stabiliteten och funktionen såklart.

Jag skall inte investera nu så jag har ju god tid på mig att hitta hem:)

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Jo men Berlachstativen är inte direkt praktiska att resa med då de inte är kompakta... Kanske det viktigaste kriteriet för mig + stabiliteten och funktionen såklart.
OK, du har en poäng där! Ett Berlebach UNI är inget man stoppar i fickan. Och inte ens min starka flickvän skulle bära särskilt långt på det!

Ska du transportera det men ändå ha grym stabiltet skulle jag välja Gitzo 1400 Compact, sitta ner, inte fälla ut nedersta bensektionerna och köra med en Burzynskikula (även om Arca B1G också verkar hyggligt stabil!). Nu är vi inne på de nördigaste extremistfunderingarna och ingen vardagsfotografering.

Jag har plattor både från RRS och Wimberley och tycker de är fullt jämförbara.

/Pontus

Ja, B1g + fliplock lär det bli en dag för min del. Vill inte ha annat än kula.

Modell 1415 tycker jag är lite för lågt (117cm). Men stabiliteten duger säkerligen helt klart!

1505 når upp till en lagom höjd (149cm).. Jag är ju 190cm själv..

Mvh Niclas,

Tackar, jo jag har nog kikat på den för en tid sedan då jag var nära att investera i just de grejer jag pratar om.

Förhållandet mellan höjden och storleken på kulan i B1g är inte så att det stör mig. Kulan är ju närmast gigansisk som ju också g:et indikerar..

Se Magnus Nymans B1g kula på bild nede i denna tråd..http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36152

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Frågan är ju om man måste jobba med båda fästskruvarna parallellt och ständigt. Tycker den ser lite småjobbig ut, men fungerar säkert mycket stadigt!
Skall läsa mer om den.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Se Magnus Nymans B1g kula på bild nede i denna tråd..http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36152
Om du tittar på bilden, var finns den svagaste punkten? Man sätter ett jättetele + kamerahus på en centimeter metallstam. B1G är väl en av de stabilaste kulleden som finns, men akilleshälen som gör att en kulled aldrig kommer att vara helt stabil finns kvar... Jämför med bilden på Burzynski. Arca är ju underbar att använda, men om stabilitet med långa brännvidder är målet skulle jag valt Burzynskin.

Men om du aldrig skaffar 2x-extendern spelar det ju mindre roll! ;-)

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto