Annons

Vilket stativ ska jag köpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Pongu skrev:
Om du tittar på bilden, var finns den svagaste punkten? Man sätter ett jättetele + kamerahus på en centimeter metallstam. B1G är väl en av de stabilaste kulleden som finns, men akilleshälen som gör att en kulled aldrig kommer att vara helt stabil finns kvar... Jämför med bilden på Burzynski. Arca är ju underbar att använda, men om stabilitet med långa brännvidder är målet skulle jag valt Burzynskin.

Men om du aldrig skaffar 2x-extendern spelar det ju mindre roll! ;-)

/Pontus

Hehe nej ingen 2x till mitt hushåll och den erfarenheten beror inte på dåligt stativ kan jag lova:)!hehe!

Jovisst har du rätt, tvekar inte en sekund på att den är stabilare. Men jag tvekar också på att mekaniken är lite följsam som den är på/i en ArcaB. Hade varit YTTERST intressant att testa de med telet parallellt!!

Burzynski:n är ju dessutom långt billigare än en B1g med flipplock!!

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Hehe nej ingen 2x till mitt hushåll och den erfarenheten beror inte på dåligt stativ kan jag lova:)!hehe!
Har du testat med telet på sandsäck och självutlösning eller trådutlösning? Det har ju producerats hundratals tidskriftsframsidor med ditt tele och 2x-extender. Har själv inte Canons 2x-extender, men Nikons motsvarighet ger bra skärpa och jag tror inte Canon ligger långt efter. Många tycker 2x-extendern är dålig för att de kör på samma stativ som med 1,4x och det blir lätt rörelseoskärpa.

/Pontus

Har nog testat alla möjliga sätt (dock inte självutlösare med den linsen). MEn allt handlar inte om skärpa heller (även om jag förstår att det inte var det du menade heller,,).

Allt blir ju sämre, förutom det uppenbara som KAn anses vara bättre, vad gäller längre brännvidd, kortare skärpedjup isv,:

Mörkare sökare,
Sämre kontrastegenskaper,
Sämre skärpa,
Mer vinjettering,
Sämre AF,
osv,, för mitt vedkommande så är 1,4 max!! Faktiskt så är det en del skillnad även mellan mitt tele med och utan EF1,4II. Men jag kan leva med det.

Skärpan i mitt tele är så rå när den sitter att jag ofta inte alls Vill skärpa mina bilder i pc,n... (spec dslr fotografer skääärper som tusan och det får jusina följder i uttrycket,, men det är ju en annan tråd det, hehe!) Jag har svårt att ge avkall på den skärpan utöver det 1,4x reducerar med.
Många säger att 1,4 inte försämrar alls, hmmm tänker jag:)

Jag förnekar inte att 2x kan ge fina bilder! INget skryt alls men här är ju ett exempel som jag själv är rätt nöjd med. Skärpan sitter som ett skott (även om inte det framkommer så tydligt kanske;) och helheten är fin..http://www.niclasfoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=279511

Här är ett annat exempel med 2x som visar en ok bild men dä vinjetteringen också framkommer. Tycker kanske inte att det gör så mycket här med visst är den kraftig. Fungerar i många fall ej för mig. http://www.niclasfoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=274541

Bilderna i länkarna är fotade med EF300 f2,8L USM + EF2x.

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
aiWa skrev:
.....Men dom stativen dom frågade om skulle bara kosta 3000:- jag vill ha ett bättre.

//Carl-Philip Karlsson

Jasså?, Priset är alltså avgörande för kvalitén..

Dåså, Köp mitt Stabil för 19.000kr. Stabilare lär du nog inte få

/Adam

Niclas:

Köper dina argument!

Speciellt med Canon 20D är sökaren ett stort problem. Jag hade inga problem med Nikkor 400mm f/3,5 med 2x-konverter och Nikon F4 med stor sportsökare. Hur enkelt som helst att fokusera! Men med samma objektiv och konverter på Canon 20D är det betydligt klurigare...

Tror ändå att din första bild skulle mått bra av 50-100% oskarp mask radie 0,3...

Men den är kanonfin! Läcker komposition och färgskala. Gillar den verikalt löpande linjen och den flygande fågeln skarpt(!).

Ett alternativ till 2X-extender är ju att vänta på nästa generation hus med högre upplösning... ;-)

/Pontus

Jasså?, Priset är alltså avgörande för kvalitén..

Dåså, Köp mitt Stabil för 19.000kr. Stabilare lär du nog inte få

/Adam

Jasså adam, då kan du ju hitta ett stativ till mig för 3000:- då blir jag skitglad för då slipper jag ju punga ut med mer pengar än vad som behövs. När du har hittat ett stativ + kulhuvud som är 190 långt och inte väger mer än max 4kg och kostar 3000 så kan du ju medela detta till mig...

//Carl-Philip Karlsson

Pongu skrev:
Niclas:

Köper dina argument!

Speciellt med Canon 20D är sökaren ett stort problem. Jag hade inga problem med Nikkor 400mm f/3,5 med 2x-konverter och Nikon F4 med stor sportsökare. Hur enkelt som helst att fokusera! Men med samma objektiv och konverter på Canon 20D är det betydligt klurigare...

Tror ändå att din första bild skulle mått bra av 50-100% oskarp mask radie 0,3...

Men den är kanonfin! Läcker komposition och färgskala. Gillar den verikalt löpande linjen och den flygande fågeln skarpt(!).

Ett alternativ till 2X-extender är ju att vänta på nästa generation hus med högre upplösning... ;-)

/Pontus

Tack för fin kritik Pontus, treeevligt!!

Kanske kan den första bilden tjäna på lite USM, men samtidigt gillar jag att kontrasten inte är för hård i den bilden. Nog lite därför jag är lite försiktig med USM, eftersom den bidrar till en högre detalj/kontur-skärpa.

Jo ett nytt hus med högre upplösning hade varit fint! Problemet med att beskära är ju att man oavsett hur stor filen är minskar den, bara det är inte roligt tycker jag. Pga allt som rör sig i atmosfären så är det ju alltid närheten som räknas. Blablaaablabla:)

För Mig både med 1N och 1D (spec med 1D!) så är det en mycket stor skillnad mellan att ställa skärpan på f/4 och f/5,6. Mitt tele ger f/8 med en 2ggr och då blir det ännu svårare. Fokusen sköter jag till största delen manuellt. AF:en är bara en snabb hjälp fram och tillbaka, finjusteringen är 99,9% manuell. (Pratar om telet).

En stor del av mitt fotointresse handlar om att drömma mig in i sökarens egen värld, där försvinner allt annat och jag får full fokus på detaljer.. Sökaren är superviktig för mig. När jag köper min FF en dag så skall jag ragga upp en specialslipad mattskiva...

Lite väl offtopic kanske,,

Mvh Niclas,

aiWa skrev:

Jasså adam, då kan du ju hitta ett stativ till mig för 3000:- då blir jag skitglad för då slipper jag ju punga ut med mer pengar än vad som behövs. När du har hittat ett stativ + kulhuvud som är 190 långt och inte väger mer än max 4kg och kostar 3000 så kan du ju medela detta till mig...

//Carl-Philip Karlsson

http://www.stabil.nu/

ett stabil snabb + en 222 kula så har du dina 190 ;)

/Adam

Ok, trodde inte att du skulle hitta något. Men jag vill helst inte ha ett stativ i trä. Och lite snyggt ska det ju vara.

//Carl-Philip Karlsson

ANNONS
Götaplatsens Foto