Annons

www.kameraexperten.se?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

ErlandH

Aktiv medlem
Hur bra fungerar det då? Nya namn gjorde det enklare för t.ex. Clark Olofsson (Daniel Demuynck) och Lars-Inge Svartenbrandt (Lars Patrick Ferm) att fortsätta sin karriär. Att vara snälla mot kriminella har aldrig fungerat.
Alternativet till att försöka rehabilitera brottslingar (att staten skulle "vara snäll" har jag inte hört talas om -- tvärtom brukar man ju låsa in dem) är väl att avliva dem eller låsa in dem och kasta bort nyckeln. I Sverige är det ganska få som förespråkar dessa båda metoder.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Absolut. Avrättade man alla fortkörare skulle vi komma ett steg närmare Trafiksäkerhetsverkets nollvision.
 

PMD

Aktiv medlem
Men framför allt tycker jag det är lite obehagligt att man på FS (helt utan några reservationer) lägger in länkar till öppet rasistiska webbsajter.
Är politisktinkorrekt.wordpress.com öppet rasistiskt? Jag har inte läst något på den sidan förrän den länkades till från den här tråden, men någon öppen rasism såg jag inte.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker i alla fall att man ska låta de dömas först.

Om man därefter ska publicera som på www.kriminellt.com är en annan fråga, som jag iofs är kluven till.
Det är i alla fall bättre än att som Politiskt Inkorrekt publicera detaljerade uppgifter på personer som inte är dömda. Kriminellt.com publicerar ju bara om personer som faktiskt är dömda så vitt jag förstår.
 

PMD

Aktiv medlem
För det andra är ett av målen med all kriminalpolitik att göra brottslingarna till laglydiga, nyttiga medborgare.
Det är bara delvis sant. Att sätta brottslingar i fängelse är också ett sätt för samhället att skydda sig mot dem. För vissa, förhoppningsvis ett fåtal, brottslingar är det huvudsyftet eftersom de ändå aldrig kommer att bli rehabiliterade till laglydiga, nyttiga medborgare.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är möjligt att jag minns fel, men jag tror att Claes Tingvall var forskningschef (eller nåt liknande) på just Trafiksäkerhetsverket när han uppfann "nollvisionen".
 

tormig

Aktiv medlem
Håller med dig, Anders. Ingen av oss och inte heller personerna bakom webbsajten vet att det faktiskt är de namngivna personerna som är skyldiga.

Men framför allt tycker jag det är lite obehagligt att man på FS (helt utan några reservationer) lägger in länkar till öppet rasistiska webbsajter.
På vilket sätt är sajten rasistisk? För övrigt har de bara samlat öppen information, sådant du kan ta reda på själv, på ett ställe.
 

larsborg

Aktiv medlem
Absolut. Avrättade man alla fortkörare skulle vi komma ett steg närmare Trafiksäkerhetsverkets nollvision.
Fortkörning är väl inte direkt kriminellt, utan enbart trafikfarligt, det är något helt annat, eller hur Erland?

Att hänga ut, i massmedia, de som är registrerade som ägare till företaget Kameraexperten är fullständigt rätt, även om de inte skulle vara dömda, eftersom de borde väl vara de första som kan förklara varför och hur det ligger till.
En typ av bevisbörda, från ägarna, för att eventuellt de ska kunna lägga korten på bordet, bra press att bli uthängd nämligen, är de inte skyldiga, - ja, då blir deras uppgifter om företaget till hjälp ändå för att reda ut soppan.

Dömd eller inte, det är alltså inte frågan, så här långt, massmedia visar upp de registrerade ägarna, konstigare än så är det inte!
 

Janne B

Aktiv medlem
Orkar inte läsa igenom hela tråden men vill härmed förklara följande:
Bedrägeriroteln Nord har från den 17/12-08 inlett en förundersökning beträffande kameraexperten. Den som beställt och betalat för varor som man ännu inte fått uppmanas ta kontakt med polisen för att göra en anmälan. Närmaste polisstation eller via 114 14.Hittills har runt 300 målsägare registrerats i ärendet. Ni kommer att bli kontaktade för att redogöra för Ert skadeståndsanspråk.
Mvh
JB
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
Att vara snälla mot kriminella har aldrig fungerat.
Minst sagt OT men jag kan inte låta bli (sorry)!

Hur vet du det?

Inget media (nästan) gör reportage om de som halkat snett i början av livet (av en mängd olika orsaker som många av dem inte styr över, tyvärr) och som sedan lyckas komma tillbaks till den hederliga sidan av livet! Så hur skall då du/jag och alla andra kunna få reda på om det funkar eller ej?

Medan ALLA media gör artiklar och reportage om ALLT som är kriminellt för att det säljer så de kan tjäna pengar!

Att hänga ut någon innan målet är avklarat i domstol och där med fällande dom är det, enl. mig, HELT fel att publicera foto/namn etc. Det är till och med sällan rätt eller bra, varken för oss eller dem som blir uthängda, att bli det ÄVEN om de blivit fällda för brott!

Ex. en kille som normalt sett är laglydig kör på fyllan (ung, dum och påverkad) och kör ihjäl en person och döms till fängelse!
Är det då rätt att visa bild, ange bostadsadress (han bor fortfarande hemma hos föräldrar och syskon), personnr. etc.?

Vad kan det få för konsekvenser för killen, hans familj och oss som skattebetalare i framtiden?

Vem vill anställa honom efter avtjänat fängelsestraff?
Vem vill umgås med honom på icke arbetstid?
Hur mår han efter att ha blivit utfryst?
Hur påverkar det hans familj?
Får han inget jobb och behöver samtalsterapi vem får då bekosta det? Du och jag naturligtvis för det går på skattepengar!

Lyckas vi dock hjälpa honom tillbaks till ett någorlunda normalt liv kanske han kan jobba som du & jag och bidra till dem som INTE kan!

Alla är inte lika, gäller så även kriminella, men eftersom du/jag inte vet kanske vi skall vara försiktiga med vad vi säger/skriver på publika forum om det kan få svåra negativa konsekvenser om vi tror fel!

Sedan tycker jag också fruktansvärt synd om de som drabbats vad gäller Kameraexperten och hoppas det löser sig vad gäller återbetalning av pengar för de som inte fått några prylar.

Nog om detta för detta var verkligen OT!

Just my 5 cent´s!
 

larsborg

Aktiv medlem
Minst sagt OT men jag kan inte låta bli (sorry)!

Hur vet du det?

Inget media (nästan) gör reportage om de som halkat snett i början av livet (av en mängd olika orsaker som många av dem inte styr över, tyvärr) och som sedan lyckas komma tillbaks till den hederliga sidan av livet! Så hur skall då du/jag och alla andra kunna få reda på om det funkar eller ej?

Medan ALLA media gör artiklar och reportage om ALLT som är kriminellt för att det säljer så de kan tjäna pengar!

Att hänga ut någon innan målet är avklarat i domstol och där med fällande dom är det, enl. mig, HELT fel att publicera foto/namn etc. Det är till och med sällan rätt eller bra, varken för oss eller dem som blir uthängda, att bli det ÄVEN om de blivit fällda för brott!

Ex. en kille som normalt sett är laglydig kör på fyllan (ung, dum och påverkad) och kör ihjäl en person och döms till fängelse!
Är det då rätt att visa bild, ange bostadsadress (han bor fortfarande hemma hos föräldrar och syskon), personnr. etc.?

Vad kan det få för konsekvenser för killen, hans familj och oss som skattebetalare i framtiden?

Vem vill anställa honom efter avtjänat fängelsestraff?
Vem vill umgås med honom på icke arbetstid?
Hur mår han efter att ha blivit utfryst?
Hur påverkar det hans familj?
Får han inget jobb och behöver samtalsterapi vem får då bekosta det? Du och jag naturligtvis för det går på skattepengar!

Lyckas vi dock hjälpa honom tillbaks till ett någorlunda normalt liv kanske han kan jobba som du & jag och bidra till dem som INTE kan!

Alla är inte lika, gäller så även kriminella, men eftersom du/jag inte vet kanske vi skall vara försiktiga med vad vi säger/skriver på publika forum om det kan få svåra negativa konsekvenser om vi tror fel!

Sedan tycker jag också fruktansvärt synd om de som drabbats vad gäller Kameraexperten och hoppas det löser sig vad gäller återbetalning av pengar för de som inte fått några prylar.

Nog om detta för detta var verkligen OT!

Just my 5 cent´s!
Vad har det här med agerandet hos Kameraexperten att göra?
Rent naivt nonsens!
 

tormig

Aktiv medlem
Inget media (nästan) gör reportage om de som halkat snett i början av livet (av en mängd olika orsaker som många av dem inte styr över, tyvärr) och som sedan lyckas komma tillbaks till den hederliga sidan av livet!
Det är väl det ända de gör. Säger bara Paolo Roberto, det går knappt en dag utan att han dyker upp i någon tidning.

Men har du sett en enda reportage om någon av alla de från samma plats, samma generation, rent av samma skolklass som linslusen Paolo Roberto som valde att INTE spöa upp folk i kungsan?

Media älskar folk som "halkat snett i början" och "som sedan lyckas komma tillbaks till den hederliga sidan av livet". Men det kanske finns för få av dem att skriva om?
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
Vad har det här med agerandet hos Kameraexperten att göra?
Rent naivt nonsens!
Länk till publicering av bild, personnummer, bostadsadress mm. i en diskussion/tråd som delvis redan har dömt personerna vars peronnummer mm. man länkar till.

På vilket sätt är det naivt att leva efter svensk lag som innebär att man inte dömmer någon på förghand utan låter rättsväsendet sköta den saken?

Vänligen var lite mer konkret, vilken del/mening/innehåll i det jag skriver anser du är naivt och varför?

// Niklas
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
Det är väl det ända de gör. Säger bara Paolo Roberto, det går knappt en dag utan att han dyker upp i någon tidning.

Men har du sett en enda reportage om någon av alla de från samma plats, samma generation, rent av samma skolklass som linslusen Paolo Roberto som valde att INTE spöa upp folk i kungsan?

Media älskar folk som "halkat snett i början" och "som sedan lyckas komma tillbaks till den hederliga sidan av livet". Men det kanske finns för få av dem att skriva om?
Japp, visst får vissa av dem plats, om inte annat de som samtidigt blivit mediala och på annat sätt fått medias intresse. Men få av dem får medialt intresse av just det skälet att de lyckats komma tillrätta med sina problem (tur är nog det för alla vill nog inte ha sin historia i press och media).

Jämför alla artiklar om kriminella och brott så är det mediautrymme som både offer och de som lyckats komma tillrätta med problemen ytters marginell. Kvällpressen bygger på sensationer!

Men har du sett en enda reportage om någon av alla de från samma plats, samma generation, rent av samma skolklass som linslusen Paolo Roberto som valde att INTE spöa upp folk i kungsan?
Nej, lika lite som du vet varifrån alla som är med i media har för bakgrund och uppväxtområde! Varken jag eller du kan med stor sannolikhet svara på den typen av frågor! Vi har för lite fakta om alla på tv eller i tidningar som det görs olika reportage om!

Jag förstår å andra sidan inte vad det har med huvudinnehållet i det jag skriver att göra för jag pratar om att hänga ut folk som brottlingar innan svenskt rättsväsende har fått göra sitt!

// Niklas
 

tormig

Aktiv medlem
Länk till publicering av bild, personnummer, bostadsadress mm. i en diskussion/tråd som delvis redan har dömt personerna vars peronnummer mm. man länkar till.

På vilket sätt är det naivt att leva efter svensk lag som innebär att man inte dömmer någon på förghand utan låter rättsväsendet sköta den saken?
Har de gjort något olagligt? Peka gärna på det i så fall. Det de gör är att presentera uppgifter från öppna källor. Sånt som du kan ta reda på själv utan att lämna din bekväma surffåtölj.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Har de gjort något olagligt? Peka gärna på det i så fall. Det de gör är att presentera uppgifter från öppna källor.
Att publicera "uppgifter från öppna källor" kan t ex vara ett brott mot PUL. I vissa sammanhang (t ex det aktuella) skulle det dessutom kunna vara olagligt förtal.

Att uppgifter kommer från "öppna källor" innebär ju inte att man kan behandla dem hur som helst.
 

tormig

Aktiv medlem
Ja men, om ni är så bekymrade om dessa herrars väl och ve samt deras framtid och dessutom är övertygade om att politisktinkorrekt har gjort något olagligt så är det ju bara att ringa polisen.

Själv föredrar jag att rikta min omtanke och mitt medlidande till deras offer.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS