Annons

www.kameraexperten.se?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Göran Larsson

Aktiv medlem
Ex. en kille som normalt sett är laglydig kör på fyllan (ung, dum och påverkad) och kör ihjäl en person och döms till fängelse!
Är det då rätt att visa bild, ange bostadsadress (han bor fortfarande hemma hos föräldrar och syskon), personnr. etc.?
Naturligtvis ska detta publiceras så att personer i hans omgivning blir uppmärksamma på hans farliga tendenser och kan hjälpa till att stoppa honom vid nästa försök. Vem vet hur många gånger han kört på fyllan tidigare?

Vad kan det få för konsekvenser för killen, hans familj och oss som skattebetalare i framtiden?
Vi är nog många som anser att skötsamma medborgares liv och hälsa är mycket viktigare än en kriminell persons "integritet".

Vem vill anställa honom efter avtjänat fängelsestraff?
Vem vill umgås med honom på icke arbetstid?
Hur mår han efter att ha blivit utfryst?
Varför tycker du att han ska slippa ta konsekvenserna av sitt handlande?
 

larsborg

Aktiv medlem
Länk till publicering av bild, personnummer, bostadsadress mm. i en diskussion/tråd som delvis redan har dömt personerna vars peronnummer mm. man länkar till.

På vilket sätt är det naivt att leva efter svensk lag som innebär att man inte dömmer någon på förghand utan låter rättsväsendet sköta den saken?

Vänligen var lite mer konkret, vilken del/mening/innehåll i det jag skriver anser du är naivt och varför?

// Niklas
Vem har dömt, på förhand, mot svensk lag?
Du har ingen kunskap i det du skriver, tyvärr, läs det jag skrev tidigare, så inser du, att publicera ägarnamn till ett företag, innebär INTE att någon dömer, på förhand, se nedan:

"Att hänga ut, i massmedia, de som är registrerade som ägare till företaget Kameraexperten är fullständigt rätt, även om de inte skulle vara dömda, eftersom de borde väl vara de första som kan förklara varför och hur det ligger till.
En typ av bevisbörda, från ägarna, för att eventuellt de ska kunna lägga korten på bordet, bra press att bli uthängd nämligen, är de inte skyldiga, - ja, då blir deras uppgifter om företaget till hjälp ändå för att reda ut soppan.

Dömd eller inte, det är alltså inte frågan, så här långt, massmedia visar upp de registrerade ägarna, konstigare än så är det inte!"
 

PerLars

Aktiv medlem
Varför?

Hur kan en tråd som denna leva vidare. Jo ren nyfikenhet, det kan ju vara någon son vet mer än mig.
Då måste jag skriva lite i tråden som alla kan reta sig på och snacket är igång igen. Pust, Pust.
En läcka på något ställe som för tråder vidare, när den borde vara avslutad förlänge sedan.

Vi vill alla att personerna skall få en rättvis behandling och att spekulera hit eller dit är ganska meningslöst.

Jag hoppa att punkt kan sättas så snabbt som möjligt.

/Per
 

larsborg

Aktiv medlem
Hur kan en tråd som denna leva vidare. Jo ren nyfikenhet, det kan ju vara någon son vet mer än mig.
Då måste jag skriva lite i tråden som alla kan reta sig på och snacket är igång igen. Pust, Pust.
En läcka på något ställe som för tråder vidare, när den borde vara avslutad förlänge sedan.

Vi vill alla att personerna skall få en rättvis behandling och att spekulera hit eller dit är ganska meningslöst.

Jag hoppa att punkt kan sättas så snabbt som möjligt.

/Per
Du har alldeles rätt!
Det blir lätt en förlängning, när någon yrvaket gör en kommentar.
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
Kan inte annat, från min bekväma surffåtölj (precis som du sitter på något annat) få en känsla av att du verkar arg och irriterad på mig!? Varför? För att jag har en annan åsikt än du?

Själv föredrar jag att rikta min omtanke och mitt medlidande till deras offer.
Ja för man KAN ju bara rikta den åt ETT håll, eller??? Stackars alla barn som föds som barn 2, 3 osv. i resp. familj där föräldrarna bara har fömåga till att älska ett barn!

// Niklas
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
Naturligtvis ska detta publiceras så att personer i hans omgivning blir uppmärksamma på hans farliga tendenser och kan hjälpa till att stoppa honom vid nästa försök. Vem vet hur många gånger han kört på fyllan tidigare?
Och NÄR har en brottsling sonat sitt brott? Med ett sådant beteende i sammhället är svaret ALDRIG!

Vi är nog många som anser att skötsamma medborgares liv och hälsa är mycket viktigare än en kriminell persons "integritet".
Och varför funkar inte både och? Litar du inte på svea rikets vågskål? Ändra på den då men på ett sätt som är förenligt med den demokrati vi lever i!

Varför tycker du att han ska slippa ta konsekvenserna av sitt handlande?
Varifrån får du uppfattningen att jag anser att handling & konsekvens inte hör ihop? Bara för att jag anser att rättsväsendet skall få ha sin gång utan din/min inblandning!?

// Niklas
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
"Att hänga ut, i massmedia, de som är registrerade som ägare till företaget Kameraexperten är fullständigt rätt, även om de inte skulle vara dömda, eftersom de borde väl vara de första som kan förklara varför och hur det ligger till.
En typ av bevisbörda, från ägarna, för att eventuellt de ska kunna lägga korten på bordet, bra press att bli uthängd nämligen, är de inte skyldiga, - ja, då blir deras uppgifter om företaget till hjälp ändå för att reda ut soppan.
Och vad säger PUL om bild på offentlig hemsida med personnummer och bostadsadress mm.?

Jag har kanske missuppfattat den delen vad gäller det vi på denna sidan så varmt värnar om, rätten att fotografera och publicera våra alster!? Fast jag vill minnas att vi inte får göra precis hur vi vill dock!

Så, nu får det räcka för mig del!

Jag förstår nu att mitt inlägg, som var minst sagt OT (och jag HAR följt debatten/tråden tidigare dvs. det var inget yrvaket inlägg även om det var OT vilket jag också skrev), tolkas lite si och så och att det blev väldigt starka känslor hos några läsare/skribenter!

Inget av desa inlägg, inklusive mitt från början, har ENBART med Kameraexperten att göra utan var bara en högst personlig reflektion där jag framförde min åsikt vad gäller rent generellt att med det lösa begreppet "hänga ut" någon vilket jag kan tycka man gör när man pratar om bedrägeri (vilket allt naturligvis pekar på att det verkar vara) och i "samma andetag" (läs tråd) länkar eller skriver ut personnummer med bild etc.

Vissa tycker det är rätt andra inte. Jag respekterar de som anser det rätt men håller inte med. That´s life!

Finns en sak jag gillat skarpt med forumen här på fotosidan och det är seriositeten i inläggen utan till synes personliga påhopp. Låt oss fortsätta i samma anda så kan vi fortsätta och tycka olika fast på ett vuxet och hälsosamt sätt.

Och, japp, jag skall (även om jag inte är ensam) sluta skriva något som är OT så slipper vi kanske några av de onödiga konflikter som ibland kan uppstå för att man har olika åsikt!

För övrigt är Canon bäst!!! ;-)
// Niklas
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Och NÄR har en brottsling sonat sitt brott?
Det har han gjort när omgivningen tycker att han har sonat sitt brott.

Med ett sådant beteende i sammhället är svaret ALDRIG!
Om omgivningen inte tycker att brotten är sonat så är det inte det. Att du skriver ALDRIG tyder på att rättsväsendets "tid till sonat brott" är för kort, eller hur?

Litar du inte på svea rikets vågskål?
Naturligtvis inte. Den har ju flera gånger visat sig inte fungera.

Varifrån får du uppfattningen att jag anser att handling & konsekvens inte hör ihop? Bara för att jag anser att rättsväsendet skall få ha sin gång utan din/min inblandning!?
Jag argumenterar mot att du tycker att rättsväsendet ska ha monolpol t.ex. på att avgöra när brott är sonade. Är det demokrati?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag argumenterar mot att du tycker att rättsväsendet ska ha monolpol t.ex. på att avgöra när brott är sonade. Är det demokrati?
Ja, det är demokrati om folket har inflytande över rättsväsendets utformning. Så är ju fallet i Sverige där vi har allmänna val till den lagstiftande församlingen var fjärde år.

Poängen med att ha ett självständigt rättsväsende är att det kan och ska sköta rättsskipningen oberoende av tillfälliga nycker och trender. (Hur bra det fungerar i Sverige kan vi förstås ha lite olika åsikter om).

Jag vill åtminstone inte ha ett pöbelvälde som skipar rättvisa. Det är mycket bättre med konsekventa lagar för sådant. Dessa lagar kan vi ändra på genom lagstiftning när de inte fungerar längre eller stämmer dåligt med den allmänna rättsuppfattningen.

Demokrati är viktigt i ett bra samhälle, men det är nästan ännu viktigare med rättssäkerhet.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Ja, det är demokrati om folket har inflytande över rättsväsendets utformning. Så är ju fallet i Sverige där vi har allmänna val till den lagstiftande församlingen var fjärde år.

Poängen med att ha ett självständigt rättsväsende är att det kan och ska sköta rättsskipningen oberoende av tillfälliga nycker och trender. (Hur bra det fungerar i Sverige kan vi förstås ha lite olika åsikter om).

Jag vill åtminstone inte ha ett pöbelvälde som skipar rättvisa. Det är mycket bättre med konsekventa lagar för sådant. Dessa lagar kan vi ändra på genom lagstiftning när de inte fungerar längre eller stämmer dåligt med den allmänna rättsuppfattningen.
Hear hear. Jag vill inte heller ha mina demokratiska rättigheter överkörda av mobbar som kallar sig omgivning eller annat som tolkar och utövar "rättvisa" efter eget tycke. Nu är det sannerligen dags att avsluta den här tråden.
 

Photocon

Aktiv medlem
Ja, det är demokrati om folket har inflytande över rättsväsendets utformning. Så är ju fallet i Sverige där vi har allmänna val till den lagstiftande församlingen var fjärde år.

Poängen med att ha ett självständigt rättsväsende är att det kan och ska sköta rättsskipningen oberoende av tillfälliga nycker och trender. (Hur bra det fungerar i Sverige kan vi förstås ha lite olika åsikter om).

Jag vill åtminstone inte ha ett pöbelvälde som skipar rättvisa. Det är mycket bättre med konsekventa lagar för sådant. Dessa lagar kan vi ändra på genom lagstiftning när de inte fungerar längre eller stämmer dåligt med den allmänna rättsuppfattningen.

Demokrati är viktigt i ett bra samhälle, men det är nästan ännu viktigare med rättssäkerhet.
Jag avsade mig tidigare att deltaga aktivt i denna tråd och "lovade" att bara följa den. Men bryter detta bara denna enda gång.

Ditt inlägg är sakligt och välbehövligt. Det borde för alla och envar räcka för att få slut på en diskussion som jag anser hör hemma mer i ett etikforum.

Det känns som läge att antingen avsluta tråden eller efterlysa fler inlägg från de som drabbats vilken hjälp de fått. har några ytterligare framsteg skett?

Slutligen vill jag framhålla att orsaken till att jag hållit mig borta från tråden är att här uppvisats åsikter som gett mig kraftiga obehagskänslor.

Men s s v vi lever f o r t f a r a n d e i en demokrati. Och det är allas rätt att framföra sina åsikter. Utan ett fungerande rättsväsende i en demokrati försvinner den möjligheten.

Lennart
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS