Annons

X100F och TCL-X100 2 - personliga intryck

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Har köpt men inte fått levererat en TCL till min X100F.
Undrar om du som har en sådan har känt att det gjort kameran mycket tyngre och om det påverkat något mekaniskt negativt.
"Någon" på youtube, eller om det var ett forum, flaggade för att det kan bli lite för mycket tyngd på objektivet om man hela tiden har konvertern på.
Det här kanske jag borde ha tänkt på innan jag köpte konvertern...

Men det är alltid bra att få personliga erfarenheter från folk i ens närhet. Eller åtminstone relativa närhet.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
TCL är av mycket bra kvalite, har använt den typ 10ggr sen jag köpte min X100F tillsammans med den för typ 4 eller 5 år sen. Anledningen till att den inte blivit använd mer är för att kameran blir otroligt otymplig och framtung, och man är konstant livrädd för att slå emot något och skada den där enorma glasklumpen.

Att det skulle bli för mycket tyngd för objektivet tror jag inte om man inte slår emot eller lägger extra tyngd på TCL när den är monterad. Det är ju Fujifilm som har tillverkat den just för att användas ihop med en X100F.TCL känns som en del av kameran när den är ditskruvad. Det jag dock alltid oroat mig lite för att är att skruvgängorna ska bli utslitna om man man skruvar av och på TCL för ofta.. Men det har ju inte varit något bekymmer för mig :)

Bildkvalitén är dock i stort sett lika bra som utan TCL, till och med på f2.0 på normala avstånd och kameran fungerar precis som vanligt när den är monterad (förutsatt att man har version TCLX100-II som jag har)

Rekommenderar dock att köra med elektronisk sökare när du använder TCL, för den optiska sökaren blir alldeles för liten och oexakt med 50mm. Men det är ju smak och tycke förstås som allt annat.
 
Senast ändrad:

jpgrahn

Aktiv medlem
Lite känns det som en återgång till min första systemkamera. En Praktica med pentaxgänga. Då tog det sin lilla tid att byta objektiv.
Nu blir det likadant. Tankarna kom eftersom jag vill gå med så lite vikt som möjligt nästa fjällvandring.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag har inte så mycket att tillföra men... svarar ändå. Mina erfarenheter med X100S/T och TCL version 1 stämmer nästan exakt med vad Daniel skriver ovan. Det enda som egentligen skiljer är att jag inte var så rädd för att slå i den, och det är ju helt och hållet subjektivt.

Men ja, det blir som en annan kamera med konvertern på. Den känns fortfarande bra att hålla i, men den är inte längre den lilla platta kameran.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
En fråga till nu när jag ändå håller på.
Gillar verkligen min X100F men det finns en sak som stör. Exponeringskompensationsratten.
Den är alldeles för lätt att rubba. Aldrig under mina år med Nikon (och det är många...) har jag haft problemet att av misstag rubba exponeringskompensationen.
Ett förslag var att trä en passande oring för att göra det svårare för ratten att snurra. Har provat och tyvärr håller det inte så länge. Nu sätter jag den på C och då är det lite mindre risk att den flyttas av misstag. Men det händer ändå.
Vad ska man ha ratten till?! Behöver jag kompensera mätningen på kameran brukar jag bara mäta på en annan del av bilden och sedan komponera om. Det går fortare än om jag ska vrida på ratten.
Och så vitt jag vet kan man inte nollställa funktionen helt och hållet. Finns det så vill jag gärna få tips om det!
 
ANNONS