Redaktör'n

Tankar om fotografi från Fotosidans redaktör Magnus Fröderberg.

Det går faktiskt att hitta bilder på hemmaplan

Det är inte alltid helt lätt att orka hålla igång som gatufotograf. Det är ett himla traskande för varje bra bild, så det inte så konstigt att man tappar stinget ibland och låter bekvämligheten ta över. 

På senare år har jag åkt på ett flertal gatufotoresor utomlands. Under resorna blir ett extremt fokus på fotografering – många timmar och kilometer avverkas varje dag. Här hemma tar det emot att åka in till stan på lördagen med samma tråkiga tunnelbana som jag åker till jobbet med på vardagarna. Det tar emot att gå en extra runda på stan innan jag åker hem efter jobbet. Hungern och tröttheten vinner alltför ofta.

För att peppa mig har jag tänkt på att jag alltid brukar få några bilder som jag är riktigt nöjd med från varje resa. Jag borde få kunna få till bra bilder hemma i Stockholm också om jag bara är ute lika mycket och är lika koncentrerad.

Så i fredags när jag skulle gå och se en föreställning på Operan passade jag på att ha med en kamera även om jag bara skulle gå raka vägen från T-Centralen till Operan. På Sergels torg, intill Fotografiskas igenbommade affär, såg jag en man som gick ned på knä för att be. Miljön kändes udda för en bönestund, samtidigt som han på något sätt passade in. Så knäpp, knäpp och sedan raska vidare. Hade jag istället gått med musik i öronen och inte hade haft kameran med så hade jag antagligen inte ens sett mannen.

Det finns ett inslag av tur i gatufoto. Men det gäller, precis som Stenmark, att träna och vara förberedd så att man kan ta tillvara på på turen. Ju mer man är ute, desto oftare har man tur. Ju mer uppmärksam man är, desto mindre är risken för att missa när turen uppenbarar sig. Ju mer man är säker på sin utrustning, desto ...

Igår lördag tog jag en kort tur på stan med min gatufotograferande kompis Joakim K E Johansson. Vi fann båda vädret i lite varmaste laget för gatufoto och pratbehovet var nog större än fotobehovet. Men bättre att traska runt med kameran på magen och prata än att sitta och prata med kamerorna på ett fikabord. Pratandet påverkar naturligtvis koncentrationen, men vissa saker reagerar vi båda instinktivt på, som när fyra gubbar har likadana kepsar. 

Vi hade båda andra sociala åtaganden så det blev bara cirka en och en halv timme på stan. Turen gav dock mersmak. Stockholms gatufoto har absolut motiv att bjuda på. I sommar ska jag försöka plåta mer i Stockholm än förra året.

PS. Bilderna är tagna med en Fujifilm X100F om någon undrar.

Postat 2017-05-28 22:02 | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Gatufoto: Konsten att missa rätt

En gatufotograf måste klara av att missa och misslyckas. En lyckad dag som gatufotograf innebär 99 procent missade bilder. En misslyckad dag stiger procentsatsen till ett hundra. 

Som gatufotograf är man beroende av slumpen, att det intressanta inträffar där man är och inte där man varit. Men det är inte bara slumpen som avgör hur man lyckas. Det är upp till en själv att göra det bästa av de situationer som uppstår framför en. Att vara på plats och ha kameran i näven räcker inte.

Nyligen var jag i Paris tillsammans med Joakim K E Johansson för att avverka vår årliga gatufotoresa. Vi flög vid sjutiden på morgon, så det var uppstigning vid fyra. 

Ambitionen var att få så mycket tid som möjligt till att fota i Paris. Men för mig innebar det istället att hela dagen gick till spillo, rent fotomässigt. Gatufoto kräver högsta uppmärksamhet och snabba reaktioner. Med sirap i skallen var jag tvåa på bollen, eller så missade jag ögonblicket helt och hållet.

Foto: Joakim KE Johansson

Foto: Gissa vem ...

Joakim och jag har gått sida vid sida genom många städer och vi reagerar på många saker samtidigt. Men alla bilder blir inte lika; ibland ser Joakim som jag missar och tvärt om. Den här dagen såg Joakim mer och tänkte snabbare. Därför fick han bättre bilder.

Smart bildlösning av Joakim Johansson

Inte lika smart bildlösning av undertecknad.

Gatufoto kan ske på olika sätt, men för min typ av bilder krävs snabba instinktiva reaktioner blandat med smart tänkande. Det gäller att kunna associera och att kunna räkna ut vad som kommer att hända.

När min hjärna halvsover blir jag dummare och bilderna sämre. DN-fotografen Paul Hansen har berättat att han fungerar likadant när han är trött som fotograf och som trött handbollsspelare, han skjuter på rutin utan att tänka. 

När Joakim och jag gick från hotellet på kvällen för att hitta ett ställe att äta på inträffade en situation där jag av trötthet bara reagerade utan att tänka smart. Som gatufotograf reagerar jag på allt som är lite udda, bland annat folk som bär saker. Joakim fungerar likadant. Så när två killar kom bärandes på ett paket reagerade vi båda, men när jag var nöjd och tyckte att bilden var tagen och tog ned kamera så tänkte Joakim längre. Han insåg att killarna snart skulle passera en korsning där ljuset, och att det skulle blir en bättre bild.

Min bild lyfter inte direkt ...

Smart tänkande gör att Joakims bild blev bättre.

Här kan du läsa Joakims självkritiska tankar om sina bilder.

Postat 2017-04-23 13:43 | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Gatufoto Paris: I Tunbjörks fotspår

1989 fyllde den franska revolutionen 200 år och i det moderna kontorsområdet La Défense invigdes en ny stor triumfbåge på initiativ av den franske presidenten Mitterrand. Vid den tiden läste jag franska i skolan och på fritiden plöjde jag igenom så många fototidningar och nummer av National Geographic som jag kunde komma över.

Triumfbågen La Grand Arche är byggd i ljus betong och italiensk marmor. 

National Geographic gjorde naturligtvis ett gigantiskt reportage från 200-årsfirandet och de svenska fototidningarna uppmärksammade ett bokprojekt av historikern Herman Lindqvist och fotografen Lars Tunbjörk där de i text och bild skildrade Paris 200 år efter revolutionen. Lars Tunbjörks bilder är gatufotografi av högsta klass och en stor del av bilderna i boken är tagna i det moderna området La Défense.

Trots att jag föll pladask för Tunbjörk bilder från Paris och är lite frankofil så har jag inte fotograferat i La Défense tidigare. Två korta besök under veckans Paris-resa gav några bilder och en rejäl mersmak.

Arkitekturen i La Défense väcker olika känslor och reaktioner. Jag är kanske präglad av en uppväxt med en pappa som var arkitekt, och fängslas av alla linjer, material och former. Samtidigt är La Défense ett extremt sterilt område där små planeringar blir ironiska med sin pyttighet i den stora stenöknen.

Jag försöker ibland tänka på vad jag vill säga med mina bilder, vad som är den röda tråden. Om jag återvände till La Défense några gånger så kanske det skulle kunna blir ett projekt eller reportage om området. Men jag tänker också att de bilder som är mer grafiska och där människorna mest är en del av kompositionen skulle kunna fungera ihop med andra liknande bilder tagna på andra platser. Det skulle då bli ett annat sammanhang som inte är beroende av plats.

Nu är jag nyfiken på vilken av bilderna ovan som du tycker är bäst?

Postat 2017-04-17 14:26 | Permalink | Kommentarer (20) | Kommentera

Gatufoto i Paris - klichébilden är sann

På omslaget av en av mina skolböcker i franska fanns en bild tagen av Magnum-fotografen Elliot Erwitt som föreställer en pojke i basker som åker bak på morfar/farfars cykel och med en baguett på pakethållaren. Du kan se bilden här. Jag trodde att både baskrar och baguetter tillhörde det förflutna, men efter några dagar i Paris kan jag konstatera att många faktiskt går runt med baguetter här.

Jag har varit i Paris i tre dagar med Joakim K E Johansson, vilket han redan bloggat om. Nu har han dragit vidare med tåg till Amsterdam och jag ska ge mig ut på Paris gator igen innan det är dags att flyga hem till Stockholm ikväll.

Joakim K E Johansson på Boulevard Poissonnière i Paris en kväll i april 2017.

Förutom att fotografera och äta gott så har vi som vanligt passat på att kolla på bättre fotografi än vad vi själva producerar. Just nu visas en samling av Josef Koudelkas bilder på Centre Georges Pompidou. Det är klassiska gatu- och reportagebilder av högsta klass som präglas av perfekt tajming, utsökt komposition och maximalt utnyttjade av materialet. Han vet hur man exponerar och kopierar för att få fram den rätta känslan.

Under hela sommaren, från 26 april till 14 augusti, visas en utställning av Walker Evans.

Postat 2017-04-14 11:01 | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Givande ljuskurs med David Bicho

Igår gick jag på fotokurs. Närmare bestämt en 4 timmars kortkurs i ljussättning med fotografen David Bicho och hans assistent Hans. Bakom kursen ligger blixttillverkaren Profoto och yrkesfotobutiken Goecker.

Här kan du läsa ett reportage från Fotosidan Magasin om David Bicho.

Just nu är kursen på turné runt i Sverige och första stoppet var i Stockholm. Upplägget för kursen är att ge lite grundläggande ljuskunskap, gå inte på vanliga fallgropar och visa på hur man kan lösa fem vanliga situationer som man ofta ställs inför. Exempelvis porträtt i knepiga utrymmen, hur man klarar sig med bara en eller två blixtar, hur man blandar blixt och befintligt ljus mm.

David kommer in på många begrepp, en del vedertagna och andra som han själv myntat. Här är några exempel på begrepp som dyker upp under kursen:

Schoeller-ljus
Clamshell-ljus
Butterfly-ljus
Vermeer-hörn
Rembrandt-ljus
Peacock-skuggor
Självskuggor
Kastade skuggor 
Flagga
Blaffa
Short light och broad light
Ljusdjup
Collumellareflexen
Divergerande skuggor
Ljusbild
Motiverad ljussättning

 

Postat 2017-03-15 23:12 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera
1 2 3 ... 50 Nästa 
  • Intresse - Action / Äventyr
  • Intresse - Gatufoto
  • Intresse - Sport / Motorsport