Khalad Photography Blog

Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

REGNBLÄNK

Regnblänk i skymningen eller tom efter mörkrets inbrott kan bli fint. Här kommer några svartvita från Ludvika i måndags

Förstora!

Postat 2014-10-23 18:49 | Läst 3543 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

SVÅRT ATT FÖRSTÅ

Det är inte så svårt att tänka sig tillbaka, säg hundra år. Kanske är det fler än jag som tänker - ingen mobil, ingen dator, ingen TV. Men annars, kanske ingen jätteskillnad. Så har jag tänkt ibland. Men jag har förstått att allt, utom naturen, var annorlunda.

Förra veckan gjorde jag ju norrlandsresan, och jag åkte upp via Falun - Alfta - Hudiksvall och så E4:an uppåt. Därmed passerade jag den ytterst lilla bruksorten Svabensverk, där pappa växte upp. Dom hade det knapert (som dom flesta) och bodde i ett rum i skolan där farmor, som var ensamstående, hade en lärartjänst. Jag kommer ihåg att pappa berättat att när dom någon gång skulle åka tåg från Falun till Örebro för att hälsa på släkt så skulle dom cykla till Falun från Svabensverk, men dom hade bara en cykel. Alltså turades dom om att cykla. Först cyklade hans mamma och han gick. Så ställde hon cykeln och började gå, och när pappa kom fram till cykeln tog han den och cyklade tills han kom i fatt sin mamma, och då fick hon cykeln och han gick igen. Det är sex mil från Svabensverk till Falun. En annan gång hade hans mamma gjort resan vintertid själv. Med spark.

Jag berättar inte det här för att säga att dom hade det svårt. Jag berättar för att säga att det inte är så längesen. Pappa var född 1902, så för 100 år sen var han tolv, det skulle kunna ha varit då. Bil och buss, tom flygplan fanns, men i Svabensverk var det nog sånt man mer hörde talas om än såg. El började komma, men städerna sprakade nog inte av ljus som idag, och återigen, i Svabensverk var det nog inte så upplyst.

Och går vi ytterligare femtio år tillbaka fanns varken bil, buss, tåg eller flyg eller el. Då var det mörkt och alla avstånd var långa. Min morfar var född 1872, jag har suttit i hans knä och hört honom berätta om sin barndom. Och min farfar samma år om jag kommer ihåg rätt. Så femtio år ytterligare tillbaka blir på deras föräldrars tid. Det är tre generationer bakåt. Det känns liksom ganska nära.

Åt andra hållet kan jag ju redan se nästan lika långt. Jag leker med mina barnbarn, och den äldsta är tolv. Det lär inte dröja länge innan hon träffar sin första kille. Och.......Ja, ni förstår ju hur jag tänker.

Tre generationer är inte så långt bort.

Och jag HAR inte förstått hur annorlunda det var då, för tre generationer sen.

Ingen mobil, ingen dator, ingen TV, ingen radio, ingen telefon

Men heller inga bilar, bussar, tåg, flyg eller el

Och ännu värre, inga riktiga vägar, inget varmvatten, inga vattenledningar överhuvudtaget

Inga badrum heller för den delen, inte i Svabensverk i alla fall

Ingen semester och (nästan) inga pengar

Det var mörkt när det var mörkt och kallt när det var kallt

Den här bilden tog jag igår kväll på en av bruksgatorna i Finspång

Gatubelysningen är (hjälpligt) borttagna i LR

Hade jag orkat hade jag lagt in hjulspår och hästlort i stället för asfalten som är kvar på bilden, det skulle gå enkelt med bildmontage i PS för er som kan det, men mig skulle det flera dagar

Och lite känsla ger mig bilden ändå av hur det kanske såg ut för 150 år sen, på min farfars fars tid.

Byggnaderna är från tidigt 1700-tal, muren ett snäpp nyare. Och så här såg det då kanske ut, men det var då också centrum i en sjudande bruksort. I Svabensverk var det nog bara kolmörkt

Förstora!

Postat 2014-10-13 23:50 | Läst 4178 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Rejmersholme

Var i Sthlm och besökte Fotografiska igår, Christer Strömholm och Sally Mann - underbara bilder. Christers lätta att ta till sig, Sally inte lika lätta. Hennes bilder är liksom otäcka och träffar något undermedvetet hos mig utan att jag riktigt vet vad det är - väcker rädslor.

Innan Fotografiska spenderade jag en halvtimme på Rejmersholme och några bildintryck kommer här

#2752467

#2752468

#2752469

#2752465

Postat 2012-09-28 00:03 | Läst 7321 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera