Skepnad

Form och gestalt

Värt att vårda sin gamla kamera

Som tur är så finns det fortfarande kamerareparatörer som kan laga en analog kamera.

 


Vid kohagen. Ilford FP4+

 


Cool

 


Massey Ferguson
Gråtoner och slöja i motljus á la 1960-tals analogt foto. Olikt dagens kliniskt rena digitala stil.

 


Yashica Electro 35 GT  1969 (GS-modellen är i chrome)
Bilderna i inlägget är från en rulle FP4+ i denna kamera.

Analoga kameror i Stockholm kanske kan svara på om din gamla kamera är värd att reparera om den inte fungerar längre.
Jag har skickat in mina två Electro 35:or till Jonas på Analoga kameror. Bägge kamerorna fungerar utmärkt efter det att han bytt en dämpare i kameran som efter många är torkar ihop så att elektroniken flippar ut.
Se gärna ett tidigare bloginlägg om detta: https://www.fotosidan.se/blogs/janolof/pad-of-death-men-inget-bastforedatum.htm

 


Den lilla badplatsen

Kasta inte bort din gamla kamera för att den inte fungerar. Tänk i alla fall efter före, det kanske kan gå att fixa till den för en rimlig penning.
Analoga kameror finns till salu på annonsmarknaden för väldigt varierande priser.
Ibland kan man fynda fina kameror för en struntsumma. Kanske ägaren inte är intresserad eller okunnig om kamerans skick eller om den fungerar överhuvudtaget.
Analoga kameror har väl mest hanterats som skräp under den digitala revolutionen, men nu vänder trenden.
Intresset för analogt verkar öka hos folk och det kan synas i prisökning av många kameramärken och modeller.

Postat 2020-07-31 19:06 | Läst 611 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Värnanäs i rörliga bilder

Hybridfotografen tar även rörliga bilder.
Det gör väl de flesta nu för tiden.

Om du har ca. 5 minuter att  spendera för att upptäcka en oas strax söder om Kalmar

Postat 2020-07-29 20:51 | Läst 664 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

HYBRIDFOTOGRAFEN

När man blandar olika teknik eller stilar med varandra pratar man om Hybrid.
Då brukar det handla om något som är mitt emellan. Bra men inte jättebra men i alla fall inte dåligt.

 


Resbymåla 1983. Kamera Kowa Six (mellanformat) Film Ilford FP4
Bilden är ursprungligen rent analog. Svartvit film som kopieras på papper i mörkrummet.
Ungefär 25 år senare digitaliserade jag negativet genom att fotografera av det med ett makro-objektiv.
Då fick bilden nytt liv eftersom den behandlades i photoshop. Svärta, vitt och gråtoner kunde justeras enklare och bättre än i mörkrummet. Så nu är bilden en "Hybrid" mellan analogt och digitalt kan man säga

 

Min gamla cykel är en Hybrid, varken landsvägsglidare eller mountainbike men jag cyklar på grusvägar och stigar eller asfalt med den.
Min Panasonic Lumix FZ-1000 är en av de första "Bridge" eller Hybridkamerorna som dök upp för några år sedan.
Långzoom, 1-tums sensor och filmning i 4 K var väldigt innovativt och före Canon och övriga konkurrenter. Den är inte jättebra för stillbild men duger gott för videofilmning.

 


"Åmunnen" Mobilen har ju blivit en naturlig följeslagare för de allra flest. Det blir inte sämre av att man kan ta riktigt fina bilder med mobilkameran.

 


Yashica-Mat från 1957. En kopia av legendariska Rolleiflex.
Nu kör jag hybrid fotografi så att säga. Det innebär återfall till gammal analog kamera och svartvit film. Men efter framkallning av film digitaliserar jag negativen direkt och jobbar med bilderna i photoshop. Ingen kopiering i mörkrum och framkallningsskålar längre. Jag är en hybridfotograf.

 



"Blå slända" överst. "Kärrspindel" underst.
Makrofoto är intressant och för att blir duktig krävs speciella kunskaper och bra utrustning.
Men det går bra att under goda förhållanden ta intressanta bilder bara man har ett makro-objektiv eller mellanringar till sitt objektiv.
Sländan är väldigt nära och närbilden en äkta makrobild, avbildningsskalan är större än 1:1.
Kärrspindeln är fångad på längre håll med lång telezoom som har bra närgräns. Tack vare kamerans höga upplösning och objektivets utmärkta skärpa kan bilden förstoras och beskäras. Det lite speciella med detta exemplar av kärrspindel är storleken, spindelns kropp är säkert över 2 cm och med benen skulle den täcka en handflata. Ett riktigt rovdjur, den enda spindeln i Sverige som kan bita genom hud.
Jag är en hybridfotograf. Med många olika intressen, halvbra på mycket men ingen stjärna på något.

 


Kapelludden Öland 2020 Från en av Rohnys och min gemensamma foto/video-utflykter


Rohny. Själsfrände inom fotografi, film och musik. Människor och porträtt är alltid kul att fotografera.

Jag är en hybridfotograf och tar alla olika möjliga bilder utan att vara i något speciellt fack eller så.
Något jag alltid  ser fram emot är möten med Rohny och våra foto-video- utflykter. Kosan går ofta till Öland.
Vi har sporrat varandra så att videofilmning och ljudinspelning finns med på agendan.

 


Kim Larsen och Kjukken, juli 2018. Ett par månader senare gick hjälten bort.


Publik under Kim Larsens spelning i Malmö. Situationsbild "candid" "gatufoto"

Gatufoto har alltid varit en genre som diskuterats flitigt, med all rätta. Det finns inte mycket kvar av den andan som gatufotots nestor Henri Cartier-Bresson skapade under 1930-talet och framåt. Jag tycker man får se på bilder ur deras tidsperspektiv och sammanhang. Det finns kanske ingen plats för gammal traditionell gatufotograf längre bland mobilkameror, cyberspace Fejsbook och annat.

 


Ros tidig morgon med dagg. Estetik eller helt enkelt bara något vackert.
För många är bilder på blommor helt triviala eller ointressanta. Andra ser ofta något vackert i de flesta blombilder.
Som hybridfotograf är jag ganska likgiltig för olika motivgrupper, inriktningar eller regler överhuvudtaget.
Allt handlar om tycke och smak.

 


Slickaren. Min dotter går nu en fotoutbildning och till min glädje tycker hon att jag kan lära henne en del. Här letar hon efter något som passar till ett av hennes projekt.

 


Från ett gammalt fiskeläge. Analogt svarvitt foto blir annorlunda än konverterade digitala bilder.
Jag gillar både klassiskt analogt och digitalt producerade bilder. Egentligen finns det bara mindre bra bilder och bra bilder, hur de är framställda spelar mycket liten roll.

 


Emilia svävar i drömmen.
Photoshop är fantastiskt tycker jag. Moderskeppets Anders Jensen har flera alldeles utmärkta kurser i bildbehandling.
Friläggning av motiv mot bakgrunden är en konst som är svårbegriplig i början, men efter en del träning börjar det fungera.
Manipulering har varit tabu för väldigt många "renläriga" fotografer. Men förnämliga konstnärer som t.ex. Erik Johansson är en förträfflig ambassadör för manipulering och bildbehandling.

 


Leo och Lina. Små ögonblick i vardagen kan vara värt att fånga. Det är bra att ha en kamera eller mobilen med sig överallt.

Det var ett lite axplock av vad jag sysslar med som hybridfotograf med ett ben ståendes här och där.
Andra intressen är studio och blixtljus. Natur och fågelfoto. Släkt och vänner. Det blir ganska meningslöst att rabbla allting...
Men jag nämnde också videofilmning. Så här kommer en länk till en kort liten rulle som filmades för två år sedan:

Lina går till lilla ön

Postat 2020-07-28 12:55 | Läst 980 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Ett snilledrag ur kamerateknikens kreativa historia

Rolleiflex är en milstolpe i fotografins historia. 
Vi ska titta på en detalj som har påverkat filmindustrin.


Hur man laddar en Rolleiflex med 120 film, 6x6 12 exponeringar.

Den första Rolleiflexen kom redan 1929 och 1930 revolutionerade den kameraindustrin eftersom den fick enorm genomslagskraft.
Alla ville ha kameran och orderböckerna var knakfulla.
Kameran skulle vara enkel, snabb och pålitlig. Det blev den också.

När man laddar kameran med film så ska fliken under den första stålrullen (bild 1).
Här är själva grejen, "den automatiska filmavkännaren". När man stänger locket och börjar mata fram filmen så känner stålrullen av precis när själva filmen börjar. Filmen är fäst med en tejpbit på skyddspapperet, avkännaren gör att filmen kan matas fram till ruta ett.
Det enda man behöver göra är att se till så att pappersremsan fäster ordentligt på upptagningsspolen, genom att mata fram ca. 3/4 varv. Det är inte så noga hur mycket man vevar eftersom avkännare ser till att det blir exakt matning (bild 3)

Filmindustrin anpassade sig efter Rolleiflex så att all 120-film och även 620-film för 24 bilder tillverkades så att filmen passade för avkännaren, matning och räkneverk. Så är det än i dag. Skyddspapperets, filmens och tejpens tjocklek är standard.

Rolleiflex som kamera var väldigt innovativ på många olika sätt, men det är en annan historia.
Det hände väldigt mycket i slutet av 20-talet och mitten av 30-talet.
Tänk bara på Leica som skapade småbildsformatet 24x36 mm och Zeiss som utvecklade mästerverk som Contax-kameror.
Men dem får någon annan berätta om.

 


Volvo Bolinder- Munktell. Rolleiflex Automat, film Ilford FP4+

Postat 2020-07-26 09:26 | Läst 1179 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Det finns klassiska kameror, det finns legendariska kameror och så finns ROLLEIFLEX

Japanska och tyska småbildskameror får ursäkta. Även Hasselblad får buga.
Det är inte lätt att hitta så många kameror som ger samma vibbar som Rolleiflex.
 


Rolleiflex Automat K4A  1951-1954. Med motljusskydd och hopfällt schakt.

 

Varför sticka ut hakan och trampa alla märkesnördar på tårna?
Svaret är lika enkelt som givet. Från ca 1930 och fram t.om. 50-talet så var kameran det första valet för de flesta fotografer.
Kameran kom för ca. 90 år sedan och har givetvis utvecklats genom åren. Långt in på 70/80-talet var kameran i bruk tack vara de ypperliga bilderna den kunde leverera i rätta händer. Många fotografer fortsatte att använda Rolleiflex som komplement till sin småbildsutrustning även senare. Kameran tillverkades faktiskt långt in i detta årtusende.
Leica och kanske framförallt Contax började  producera riktigt fina kameror för småbild som föll fotograferna i smaken under 1930-talet . Men småbild är småbild och Rolleiflex var gjord för mellanformat rullfilm 120. Det gjorde skillnad.
Titta på reportagebilder från 50-talet, där professionella fotografer samlades och blev med på bild så använde de flesta Rolleiflex.

 


Sonson och son. Farfar är lika gammal som kameran. Rolleiflex film FP4+

 
 


Principskiss, Rolleiflex i genomskärning. TLR "Twin Lens Reflex" "Tvåögd spegelreflex"
Ögat tittar genom en lupp ner i schaktet där en spegel reflekterar bilden från det övre sökarobjektivet.
Bilden i sökaren blir spegelvänd.
Det undre tagnings-objektivet  projicerar bilden på filmen.
Man ser filmspolarna och hur filmen löper mot bakstycket till vänster.


Massey Ferguson i motljus. Antireflexbehandling av objektiv har utvecklats enormt sedan 50-talet.
Med en gammal kamera får man slöja och överstrålning i ljusa partier. Precis vad jag önskar! Old School photography.

 

 
Veven drar fram filmen och spänner slutaren. Det övre objektivet är sökarobjektivet, det undre själva kameraobjektivet.

Jag tycker att Rolleiflex är en av de vackraste kamerorna och att designen är fulländad. Ha då i beaktande hur revolutionerande kameran var i början på 30-talet och vilken efterfrågan den fick. Den var lätt, snabb och mycket smidig att arbeta med. 
Bildkvaliteten var den absolut bäst tänkbara. Rullfilmen med 12 bilder var en lättnad när man slapp böka med bladfilmskasetter och kunde arbeta med handhållen kamera.

 


Tessar 75mm f:3,5  Tessar-typen är förmodligen den viktigast konstruktionen av alla objektiv som utvecklades under 1900-talet.
Tessar sitter i hur många olika kameror som helst och har hög status.

 

Efter 2:a världskriget kom produktionen av objektiv igång ordentligt. Finare kameror fick linser som hade ordentlig antireflexbehandling vilket ökade prestanda med bättre kontrast och skärpa. Minskade reflexer och mindre slöjbildning mellan linser gjorde att avancerade objektiv med många linser kunde konstrueras.  Zeiss hade patentet på T-behandling.
Det är främst 4 olika objektiv till kameran som jag vill nämna, med det fanns även enklare objektiv för en del Rolleiflex och Rolleicord.
Schneider-Kreuznach levererad Xenar 3,5/75mm och Xenotar 2,8/80 mm.
Zeiss  levererade  Tessar 3,5/75mm och Planar 2,8/80 mm.
I stort är alla dessa objektiv likvärdiga när det gäller bildkvalitet. De ljusstarka Xenotar och Planar är dyra avancerade konstruktioner som idag är eftertraktade av framförallt samlare. 
(Tänk då på att ljusstyrka 2,8 hos normalobjektivet 80 mm motsvaras av 1,8/50mm för småbild)

 


Interiör med Lina. Stativ och trådutlösare är oumbärliga redskap.
Ska man handhålla kameran så är det snabba filmer som gäller och mycket korta slutartider.

 


Ingenjörskonst på hög nivå.
Uppfällt schakt. Ofta håller man kameran på magen och tittar ner genom schaktet på sökarbilden.
Till höger syns avståndsratten. 

Analogt
Ursprungliga betydelsen av ordet analog kommer som så ofta från de gamla grekerna.
"Svarande mot det riktiga" "Motsvarande förnuftet" är ju en förträfflig beskrivning av analogt foto.
Helst ska det vara klassisk svartvit fotografi. Vitt, svart och grått med korn av silverkristaller på film.

 


Hytten Massey Ferguson.
Med filmen Ilford FP4+ framkallad i D76 kan man krama ur vilka som helst gråtoner ur ett svarvitt negativ.
Man drar helt enkelt i spakarna efter digitaliseringen för att få önskad svärta, vitt och kontrast.

Det var några bilder från en första testrulle med den "nya" Rolleiflexen.
Bilderna på kameran är tagna med Lumix GH5 och Olympus 1,8/45 mm
För er som läst mitt tidigare inlägg om Yashica-Mat som är en ren kopia av denna kamera så kan jag tala om att Yashican står sig väl mot sin förebild. Yashinon eller Lumaxar-objektiven är förträffliga Tessar-konstruktioner.

Postat 2020-07-24 12:15 | Läst 2587 ggr. | Permalink | Kommentarer (14) | Kommentera
1 2 Nästa