Korn och Pixlar

Globalt

Enkla hjälpmedel som underlättar vid blixtfotografering kan vara guld värt.

 
Glob "Diffusion Dome" En lagom stor och behändig ljusformare för blixtar och LED-lampor (COB)

 

Jag får erkänna min första skeptiska inställning till globen. "Det är väl en sådan där gimmick som ska prackas på folk" gick de osunda tankegångarna.
Men jag hade fel (vilket händer oftare än sällan)

 


Rohny. Med kamerablixten Ving 860II och globen direkt på kameran. Det ger upplättning av skuggor pga. hårt sidoljus från ett fönster.

 

Globens opacitet och runda form gör att blixtljuset blir mjukt och mycket användbart jämfört med det nakna blixtljuset.
Globen är förträfflig både inomhus och utomhus när man behöver lätta upp skuggor i hårt ljus. T.ex fula skuggor runt ögon och under näsan när man slår en studioblixt eller slavblixt i taket. I starkt motljus utomhus så kan ett direkt blixtljus utan ljusformare bli platt och ge skarpa reflexer.  Globens ljus är betydligt mjukare och modelerande.

 


Globen syns här ihoptryckt till en plattare ljusformare, fortfarande med stor mjuk spridning men lite mer riktat ljus än när den är klotrund.

 


Rohny. Innanför tjocka slottsmurar och djup portgång. Här inne är det mörkt. Globen ger kamerablixten ett mjukt och modellerande ljus i ansiktet.
Utan blixt hade Rohny blivit en svart silhuett.

 


Kattöga. Men glöm inte bort den lilla vita plastlappen som går att dra fram ur blixthuvudet. Den är inte där för skojs skull.

 


Rohny. Kamerablixten med kattögat uppfällt och huvudet riktat ca 60 grader upp i det vita taket så att ljuset studsar ned på Rohny snett framifrån.
Samtidigt gör den lilla oansenliga plastbiten stor nytta genom att lätta upp skuggorna i ansiktet från det indirekta fallande ljuset. 
Det indirekta ljust sprids runt i hela rummet men här tar motljuset över bakom Rohny och får bestämma exponeringen.

Globen "Diffusion dome" gör ljussättning med blixt enklare och roligare tycker jag.
Ofta vill jag att blixtljuset ska se naturligt ut så att man inte märker att blixten finns där utan att bilden är tagen i befintligt ljus.
Det finns väldigt många hjälpmedel för ljussättning som paraplyer, softboxar, diffusorer, reflexskärmar, klaffar och annat.
Globen för mig gör att det många gånger kan räcka att använda en kamerablixt (kanske två) och globen som enda ljusformaren.
För mer avancerad ljussättning så tillkommer belysningsstativ, radiotrigger, studioblixtar, olika ljusformare mm. Men det är ju en annan historia.
Och fortfarande gäller "Less is more"

 

Postat 2024-03-15 19:55 | Läst 323 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Direkt ur garderoben

En funnen filmladdare för bulkfilm visade sig innehålla film av okänt märke och ålder.
Eftersom Tri-X var den i särklass vanligaste filmen så framkallades rullen på chans i D76 som i sin tur var för gammal den också.
Det visade sig mycket riktigt vara en rulle Tri-X och som förväntat  blev negativen väldigt tunna pga. ålder på film och soppa.
Nästa rulle fick smaka på ISO 320 med extra frikostig exponering och nyblandad Fomadon P.

 


I färsk framkallare vaknade filmen till liv, i alla fall nästan.

 

Fomadon P är en ny erfarenhet för mig. Denna framkallare ska vara av D76 typ men har betydligt längre framkallningstider.
Jag måste testa den på färsk film också.

 


Kvaliteten på negativen är urusel vilket inte alls är underligt. Filmen kan har legat i garderoben i många långa år.
Och framkallaren har nog tappat stinget den också.

 


Negativen är tunna och det löper ett mörkt tonat band längs mitten av negativen över ca hälften av bilderna, bandet blir ljust på bilderna.

Filmbasen är full av fläckar och "blåsor". Kornen är inte stora, de är gigantiska och fula. Gradiationen med tonskala och omfång går inte att beskriva eftersom det "saknas".
Men sådana små detaljer bryr jag mig inte om. Jag gillar några av bilderna i alla fall.

Postat 2024-03-11 18:29 | Läst 297 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera