Bilder & teknik från förra århundradet

Bildresultat i 6x6

Lite redovisning i bild av den gångna sommarens äventyr med den praktiska lilla bälgkameran i mellanformat 6x6.

Det tidiga 1950-talets bälgkamera i formatet 6x6 var en riktig kioskvältare, som jag har varit inne på i en tidigare blogg. Poängen var att man fick väldigt mycket kamera för väldigt lite pengar - men om man bara var aningen mer stadd vid kassa, så så kunde man välja ett något dyrare fyralinsigt objektiv av Tessar-typ, istället för den trelinsiga Cooke-Tripletten som var standard.

Köpte man en Ikonta från Zeiss, så var det just ett Tessarobjektiv man fick. Valde man Voigtländers Perkeo, så heter objektivet Color-Skopar - och i det här fallet, med en Agfa Isolette, heter objektivet Solinar. Man avstår från ljusstyrkan, men annars kan ett Agfa Solinar 4,5/85 mm mycket väl tävla med de dyra mellanformatsobjektiven till exempelvis Hasselblad eller Rolleiflex.

Agfa Isolette III med Solinar är en kamera med anspråkslöst utseende - men med höga prestanda. En sådan Agfakamera hade jag med i utrustningsväskan under sommaren på Åland - här några smakprov:

                         

Utgångspunkten för alla trevliga äventyr med kameran i hand  -  min sommarvilla Hasselvik.

Cumulusmolnen tätnar och mörknar på undersidan - annat väder är på gång!

Bomarsunds fästning (Notvikstornet). En gång det ryska kejsardömets yttersta utpost mot väst.

I fästningens yttre krans ligger det höga Djävulsberget. Här var det tänkt att det skulle byggas ett stort fästningstorn, men bara själva toppen av berget hann bli utplanad inför bygget innan den engelsk/franska flottan erövrade och förstörde fästningen år 1854 under Krimkriget.

Det är numera en utmärkt plats för vackra vyer och picknick.

Uppe på Djävulsbergets topp har man den hiskeliga Djävulsklippan rakt i blickfånget. Den stupar från hög höjd tvärbrant ner i vattnet. Hemskast ser den ut i skymning och disigt väder. Då är den blodröd.

                  

Saken är den, att att när inlandsisen pressade sig över en bergshöjd så genererades en oerhörd tyngd, gradvis ökande - det handlar om kilometrar av kärnis. Efter passagen av toppen, inträder många gånger tryckmaximum. I det läget blir pressen ofta för stor - och berget brister. Jag har sett fenomenet på många mindre klippor, men den här är den största jag känner till. Hela den jättestora bergssidan har spruckit av och rasat ner i det som nu är en vik.

Vad mer att notera?  Jo - man märker att man inte är i Sverige. Det finns inget skyddsräcke! Om man är så dum att man går fram till kanten av Djävulsklippan, och sedan drullar ner - ja, då är det just så saken förhåller sig...

Eget ansvar.

Peter hemma på verandan - tittar vänligt på Agfa Isolette III.

Sommarkväll på Hasselvik. Motorsågen på verandan, lien mot hörnet, och läslampan skymtar i fönstret.

                             

                              ________________________________________

Min urustningsväska:  Innehåller kamerahus Olympus OM-1N med fyra objektiv mellan 28mm och 85mm. Dessutom möjlighet till mellanformat - då den smidiga Agfa Isolette III hopfälld går ner i en liten ytterficka. Mycket utrustning i liten väska.

     

Den tidigare bloggen i det här ämnet:

https://www.fotosidan.se/blogs/syntax/billigt-bra.htm

Inlagt 2024-11-29 09:09 | Läst 756 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
mojje 2024-11-29 09:17
Kul att se, sommarvillan är nästan identisk med min sommarvilla. Bra jobbat!
Svar från syntax 2024-11-29 09:24
Tack Morgan!
Då har vi det ju bra på somrarna. Jag brukar sitta på Hasselvik Juni - September.
N Thomas Meldert 2024-11-29 11:25
Jag har flera mellanformatare varav de flesta är Nettarer. Jag har alltid fått bra resultat med dem. I synnerhet med färgfilm.
Svar från syntax 2024-11-29 12:03
Förvånar mig inte. Som jag framhöll i min text: Mycket kamera för lite pengar.
Vibybo 2024-11-29 15:58
Det är onekligen ett imponerande resultat av denna vanliga 50-talsoptik. Många av bilderna på mig som barn tog far med en liknande kamera.
Svar från syntax 2024-11-29 16:10
Tack för det Stefan.
Jo - jag tycker att resultatet sticker ut. Det här var ju så pass billiga grejer, att 1950-talets löntagare kunde inbegripa saken i sin ekonomiska kalkyl.
Vibybo 2024-11-29 16:13
Stämmer, far var metallarbetare, men han hade några kameror.
Svar från syntax 2024-11-29 16:47
Förvånar mig inte. När man talar om vår generations fäder, kommer det mestadels fram att pappa hade en Zeiss Ikonta, eller en Voigtländer Perkeo, eller en Agfa Isolette.
Min pappa hade en Voigtländer Perkeo som han på 1950-talet tog fantastiska färgdia med. Färgdia som jag idag kan skanna med ypperligt resultat.
Wolfgang 2024-11-29 17:58
Bra bilder, Peter! Den levererar fint! Men det beror också på fotografen! Min far hade en bälgkamera före kriget. Jag tror att det var en Nettar. Eftersom han gillade Tessar ville han nog att det ska skrivet på objektivet. Han visste nog inte att det fanns andra märken av tessartyp. Mvh Wolfgang
Svar från syntax 2024-11-29 18:07
Tack skall du ha Wolfgang!
Jag är nog lite som din far... :-) Tycker att det är fint om det står Tessar (eller annat Zeissnamn) på objektivets namnring.
Wolfgang 2024-11-30 01:15
Jag tycker samma :-)
Min Pancolar är "in the pipeline". Den kommer nog på måndag eller tisdag :-)
TomasKronberg 2024-11-29 22:30
Det förvånar mig inte alls att få bra bildkvalitet med stora format, det upptäckte jag redan på 60-talet med pappas Bladare, iofs med Zeissobjektiv.

Vad som är mer förvånande är att en del mobilkameror med små sensorer och små objektiv ändå kan åstadkomma hyfsad bildkvalitet.

Skillnaden i det "vanliga" kamerasegmentet, dvs småbild, Aps-c och entumsformat verkar vara mer påtaglig. Enligt min erfarenhet. Brukar bli bättre ju större format. Inget konstig med det.. Naturlig följd av naturens lagar om optik.

De här mjukvaroingenjörerna i Asien har kanske kommit på genvägar...
/Tomas
Svar från syntax 2024-11-29 22:59
Mig förvånar det ändå att en enkel triplett (bara tre linser) ger en sådan pinskärpa enda ut i yttersta hörnen, som i bilden av Bogösund (länken).
Vad det gäller Solinar (Tessar) 4,5/85 mm så förväntar man sig ett bra resultat - men det kanske ändå kan förvåna att det ligger i paritet med dyr mellanformatsoptik som den till Hasselblad eller Rolleiflex.
sodeto 2024-11-30 16:27
Fina bilder från finska sommaren! Vad använde du för film till de här?
Svar från syntax 2024-11-30 17:29
Tack Tommy
Jag använde Kodak Ektar 100. Det är en film med både hög kontrast och hög färgmättnad. Det får man hantera i den digitala efterbehandlingen. Bonusen är att man kan få fram färger och färgbalans som påminner mer om dia än om negativ färgfilm.