Entusiaster i farten...
Bengt Björkbom är sedan länge en inspirerande person här på Fotosidan - outtröttlig genom åren... :-)
Nu har Bengan lyckas få händerna på ett mycket speciellt objektiv, ett Zeiss C Sonnar 1,5/50 T * ZM - något som vi har blivit nogsamt informerade om i bloggen. Det handlar om fotohistoria, men nytillverkad sådan av Zeiss - och det är inget mindre än Ludwig Berteles berömda ljusstarka Sonnar från 1930-talet, men i modern nyberäkning med moderna glassorter och mångskiktig antireflexbehandling.
Det skall bli kul att se vad herr Björkbom får ut av den här saken - och för att stödja sådana Gudi behagliga gärningar, infogar jag här nedanför en artikel i ämnet som jag publicerade i Zeiss Historica Journalen vid tiden för det här spektakulära objektivets marknadsintroduktion år 2006:
________________________________________________
Det finns en alldeles speciell klo i den här saken - ja, en ganska fantastisk omständighet:
Ludwig Bertele genomförde alltså år 1939 en optimering av Sonnarobjektivet i samband med att antireflexbehandlingen hade blivit tillgänglig. Prototypobjektivet försvann till USA efter kriget under Operation Paper-clip, och i Tyskland föll informationen bort i de turbulenta omständigheterna efter kriget - förstatligandet av Zeiss i öst och byggandet av det nya Zeiss i Västtyskland.
Omständigheterna var alltså inte kända hos Zeiss i Oberkochen när man startade arbetet med C Sonnar 1,5/50 T* ZM i början av 2000-talet. Saken förlöpte nu som en sedvanlig projektering av ett nytt objektiv - och det var ett arbete som utfördes av den bästa expertisen hos Zeiss, och med hjälp av stor datorkraft.
Vad hände?
Jo, när man fick fakta på bordet om 1939 års prototypobjektiv visade det sig att man hade landat i en nära nog identiskt uppbyggnad, jämfört med det som Bertele hade presenterat på 1930-talet med hjälp av papper och penna!
Den bomben släpptes hos Zeiss av den här återpublicerade artikeln. Snacka om en stor fet fjäder i hatten för Ludwig Bertele.








Cyberphoto har den till försäljning och beskriver den i en kommentar. Jag blir dock lite frågande, när jag läser följande:
"Den har inte ett plant skärpeplan. Den har ett fokusskift som inte är av denna värld, något man måste vara medveten om, men bara man vet att man måste fokusera med den bländare man vill använda så går det bra. Du kan inte ställa skärpan på full öppning och sedan blända ner, för då kommer skärpan att blir på fel plats. Detta är en optik du köper med hjärtat och det är en optik du kan få "romantiska" bilder med."
När jag läser detta, då känns det bättre att jag har en Zeiss Planar istället.
Mvh Wolfgang
Klart man blir betänksam när man läser sådant. Men du vet ju, precis som jag, hur just Cyberphoto har en tendens att skriva ner saker på många gånger oklara grunder. Du har själv kommenterat det tidigare.
Vi har en medlem här på FS, Thomas Meldert, han äger detta objektiv och jag har träffat honom IRL flera gånger. Han förmedlar en helt annan bild av sina praktiska erfarenheter.
Vi får väl se vad Bengan kommer fram till.
Kul Thomas! Visst har du läst den artikeln tidigare. Men jag tyckte att det nu var läge för en andra publicering för den bredare publiken.
Du kan tro att denna artikel slog ner som en bomb vid avdelningen för objektivdesign vid Carl Zeiss i Oberkochen. Det blev snackisen i lunchrummet för den närmaste veckan - enligt deras seniorforskare Dr Hubert Nasse, som jag strax hade på mailen... :-)
Det här objektivet är fotohistoria i en ny tappning, en bro mellan Bertele på 1930-talet och dagens fotografer! Men inte för alla såklart!
Att hålla det här objektivet i handen, och sedan använda det, det är att känna både tradition och innovation, att låta sig påminnas om att fotografi inte bara är teknik, utan något mycket mera och subtilt!
Sonnar C 1,5/50 ZM är inte för den som vill ha fotografi med perfekta diagram och mätkurvor! Det är för den som vill ha bilder som andas, som bär en själ, och en spännade historia även i samband med nytillverkningen!
/B
Det låter mycket spännande! Får vi se några bilder? Mvh Wolfgang
Absolut Wolfgang, jag ska försöka ta några bilder med Sonnar C 1,5/50 ZM – inte moderna i den meningen att de bara visar skärpa, utan förhoppningsvis med en glimt av objektivets historiska själ! En blandning av tradition och innovation! Att knyta ihop dess historia med nutida fotografi: 'Same as it never was!' För det här är ju ett Sonnar som jag fotograferar analogt i en digital värld! Då blir det inte bara testdiagram, det får digitalfotografer syssla med! Det blir bäst då! Så bilder kommer nog snart, kanske även i färg. :)
/B
I min värld är ett sådant objektiv mycket spännande! Ett objektiv med karaktär!
Mvh Wolfgang