Bilder & teknik från förra århundradet

Entusiaster i farten...

Bengt Björkbom är sedan länge en inspirerande person här på Fotosidan - outtröttlig genom åren... :-)

Nu har Bengan lyckas få händerna på ett mycket speciellt objektiv, ett Zeiss C Sonnar 1,5/50 T * ZM - något som vi har blivit nogsamt informerade om i bloggen. Det handlar om fotohistoria, men nytillverkad sådan av Zeiss - och det är inget mindre än Ludwig Berteles berömda ljusstarka Sonnar från 1930-talet, men i modern nyberäkning med moderna glassorter och mångskiktig antireflexbehandling.

Det skall bli kul att se vad herr Björkbom får ut av den här saken - och för att stödja sådana Gudi behagliga gärningar, infogar jag här nedanför en artikel i ämnet som jag publicerade i Zeiss Historica Journalen vid tiden för det här spektakulära objektivets marknadsintroduktion år 2006:

          ________________________________________________

Det finns en alldeles speciell klo i den här saken - ja, en ganska fantastisk omständighet:

Ludwig Bertele genomförde alltså år 1939 en optimering av Sonnarobjektivet i samband med att antireflexbehandlingen hade blivit tillgänglig. Prototypobjektivet försvann till USA efter kriget under Operation Paper-clip, och i Tyskland föll informationen bort i de turbulenta omständigheterna efter kriget - förstatligandet av Zeiss i öst och byggandet av det nya Zeiss i Västtyskland.

Omständigheterna var alltså inte kända hos Zeiss i Oberkochen när man startade arbetet med C Sonnar 1,5/50 T* ZM i början av 2000-talet. Saken förlöpte nu som en sedvanlig projektering av ett nytt objektiv - och det var ett arbete som utfördes av den bästa expertisen hos Zeiss, och med hjälp av stor datorkraft.

Vad hände?

Jo, när man fick fakta på bordet om 1939 års prototypobjektiv visade det sig att man hade landat i en nära nog identiskt uppbyggnad, jämfört med det som Bertele hade presenterat på 1930-talet med hjälp av papper och penna!

Den bomben släpptes hos Zeiss av den här återpublicerade artikeln. Snacka om en stor fet fjäder i hatten för Ludwig Bertele.

Inlagt 2025-12-13 13:01 | Läst 254 ggr. | Permalink

"Tack för en intressant Blogg Peter! Och jag kan nu boka av ett objektiv på min Bucket List! Tack Hans! Det här objektivet är fotohistoria i en ny tappning, en bro mellan Bertele på 1930-talet och dagens fotografer! Men inte för alla såklart! Att hålla det här objektivet i handen, och sedan använda det, det är att känna både tradition och innovation, att låta sig påminnas om att fotografi inte bara är teknik, utan något mycket mera och subtilt! Sonnar C 1,5/50 ZM är inte för den som vill ha fotografi med perfekta diagram och mätkurvor! Det är för den som vill ha bilder som andas, som bär en själ, och en spännade historia även i samband med nytillverkningen! /B"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Wolfgang 2025-12-13 19:02
Mycket intressant, Peter!
Cyberphoto har den till försäljning och beskriver den i en kommentar. Jag blir dock lite frågande, när jag läser följande:
"Den har inte ett plant skärpeplan. Den har ett fokusskift som inte är av denna värld, något man måste vara medveten om, men bara man vet att man måste fokusera med den bländare man vill använda så går det bra. Du kan inte ställa skärpan på full öppning och sedan blända ner, för då kommer skärpan att blir på fel plats. Detta är en optik du köper med hjärtat och det är en optik du kan få "romantiska" bilder med."
När jag läser detta, då känns det bättre att jag har en Zeiss Planar istället.
Mvh Wolfgang
Svar från syntax 2025-12-13 19:16

Klart man blir betänksam när man läser sådant. Men du vet ju, precis som jag, hur just Cyberphoto har en tendens att skriva ner saker på många gånger oklara grunder. Du har själv kommenterat det tidigare.
Vi har en medlem här på FS, Thomas Meldert, han äger detta objektiv och jag har träffat honom IRL flera gånger. Han förmedlar en helt annan bild av sina praktiska erfarenheter.
Vi får väl se vad Bengan kommer fram till.
N Thomas Meldert 2025-12-13 21:29
Teknisk historia är härligt att läsa! Tack för det, Peter. Även om jag tror mig veta att jag läst det här tidigare.
Svar från syntax 2025-12-13 21:51

Kul Thomas! Visst har du läst den artikeln tidigare. Men jag tyckte att det nu var läge för en andra publicering för den bredare publiken.
Du kan tro att denna artikel slog ner som en bomb vid avdelningen för objektivdesign vid Carl Zeiss i Oberkochen. Det blev snackisen i lunchrummet för den närmaste veckan - enligt deras seniorforskare Dr Hubert Nasse, som jag strax hade på mailen... :-)
Benganbus 2025-12-14 14:33
Tack för en intressant Blogg Peter! Och jag kan nu boka av ett objektiv på min Bucket List! Tack Hans!
Det här objektivet är fotohistoria i en ny tappning, en bro mellan Bertele på 1930-talet och dagens fotografer! Men inte för alla såklart!
Att hålla det här objektivet i handen, och sedan använda det, det är att känna både tradition och innovation, att låta sig påminnas om att fotografi inte bara är teknik, utan något mycket mera och subtilt!
Sonnar C 1,5/50 ZM är inte för den som vill ha fotografi med perfekta diagram och mätkurvor! Det är för den som vill ha bilder som andas, som bär en själ, och en spännade historia även i samband med nytillverkningen!
/B
Wolfgang 2025-12-14 14:48

Det låter mycket spännande! Får vi se några bilder? Mvh Wolfgang
Benganbus 2025-12-14 15:51

Absolut Wolfgang, jag ska försöka ta några bilder med Sonnar C 1,5/50 ZM – inte moderna i den meningen att de bara visar skärpa, utan förhoppningsvis med en glimt av objektivets historiska själ! En blandning av tradition och innovation! Att knyta ihop dess historia med nutida fotografi: 'Same as it never was!' För det här är ju ett Sonnar som jag fotograferar analogt i en digital värld! Då blir det inte bara testdiagram, det får digitalfotografer syssla med! Det blir bäst då! Så bilder kommer nog snart, kanske även i färg. :)
/B
Wolfgang 2025-12-14 16:16

I min värld är ett sådant objektiv mycket spännande! Ett objektiv med karaktär!
Mvh Wolfgang
Svar från syntax 2025-12-14 17:43

Herrarna kanske har märkt att när jag testar objektiv, så är det inte tegelväggar eller gallergrindar som dyker upp (sådant lämnar jag åt Cyberfoto), det är riktiga motiv, riktig fotografi. Dels blir det ju mera njutbart för betraktaren, dels skall man naturligtvis testa på sådant som objektivet är avsett för - verklighetens diversifiering, dimension, och mångfald.
Jag tror att C Sonnar 1,5/50 T* ZM kommer att göra bra ifrån sig. Vi skall komma ihåg att detta är inte något buteljglasobjektiv. Det finns MTF att titta på både för gamla och nya Sonnar 1,5 - och det ser inte alls illa ut. MTF är i alla fall en neutral och objektiv information som visar en viktig del av ett objektivs återgivning - hur objektivet separerar detaljer vid olika linjefrekvenser. Vid dom bildviktiga frekvenserna 10 och 20 cykler, är C Sonnar 1,5/50 T* ZM ett mycket skarpt objektiv (vilket är just vad Thomas Meldert talar om för oss).

Både gamla och nya Sonnar 1,5 har bildfältskrökning, Den är både på gott och ont. Om man plåtar ett motiv där de centrala delarna är längre bort, medan kanterna är närmare - så har man plötsligt dubbelt skärpedjup. Jag har åstadkommit vidunderliga bilder i Gamla Stans gränder, med skärpa framför fötterna, ända till den avlägsna fonden.

Sedan då det där med fokusskift. Det är mera lurigt. Saken beror på sfärisk aberration - att kantstålarna byter kraftigare än mittstrålana. Om vi har nerbländat och bara mittstrålar, så är det mera "spot on" med skärpan - medan om det är både kant och mittstråla på en stor bländaröppning, så ligger skärpan mera som en "blurrpunkt". En påfallande (onormalt) hög sfärisk aberration borde synas på MTF - det gör det inte, vare sig för gamla eller nya Sonnar 1,5. Det har diskuterats om film är mindre känslig för "blurrpunkt" än en digital sensor.
Själv har jag bara erfarenhet av gamla Sonnar 1,5 och film - och där ligger alltid skärpan absolut precis, både nerbländat och på stor bländaröppning. Jag kan mäta skillnad mellan nästipp och öga i ett porträtt, och jag kan förvänta mig att så blir det även på negativet - men så har jag då även gamla Contax svängkil-avståndsmätare med en decimeters mätbas och optiskt utökat rörelsemoment. Marknadens vassaste manuella avståndsmätningsinstrument - som lätt slår många automatiska mätare på fingrarna.

Good Hunting Bengan!
Benganbus 2025-12-14 23:00

Tack Peter!
Jag ska ta bilder med Sonnar C 1,5/50 ZM inte för att jaga maximal skärpa, utan för att se vad objektivet själv kan berätta! Varje bild blir ett möte mellan mina bilder och objektivets historia! Det handlar mindre om teknisk perfektion och mer om att låta handhavandet och känslan forma bilduttrycket! För det här är ett mycket speciellt objektiv!
/B
Svar från syntax 2025-12-14 23:37

Låter som en bara förutsättning!
Skärpan är ju bara en av många bildviktiga faktorer - det vet var och en som har sysslat lite längre med fotografi.
Men om det pratas mycket om den andra sidan av saken, som konstnärlighet och sådant som inte med händer kan tagas på - så kan det börja låta som om någon försöker snacka bort något. Det är då jag börjar tala om MTF.
Det jag menar är, att här har vi ett högklassigt objektiv - skärpan och andra kvalitéer räcker långt.
bildsten 2025-12-14 20:19
Mycket intressant läsning och en god historia. Det sägs inte i artikeln, men jag misstänker att det finns i varje fall något asfäriskt element i den nya konstruktionen, och det kunde man inte framställa på Berteles tid.
Bildfältskrökning behöver ju inte vara negativt, särskilt inte om man vet om den och, som du, kan använda den kreativt. Det mesta vi fotograferar är ju inte plant.
Svar från syntax 2025-12-14 20:34

Tack för uppskattningen Sten!
I samband med att jag satt i ledningsgruppen för diverse projekt inom Zeiss Historica Society, kom jag i kontakt med Dr Hubert Nasse, seniorforskare hos Zeiss i västra Tyskland.
När jag hade chockat honom och hans gäng med den här aktuella artikeln, fördjupades kontakten - och han berättade mycket om projekteringen av C Sonnar 1,5/50 T* ZM. Jag kan nog säga rakt av att det inte finns något asfäriskt linselement i den konstruktionen.
Förvisso fanns det asfäriska linser under 1930-talet, men dom var för dyra i tillverkning för att komma ifråga i en löpande produktion. Här en story om den saken:

https://www.fotosidan.se/blogs/syntax/en-solskenhistoria-under-riktigt-morka-moln.htm
bildsten 2025-12-14 21:46

Tack för den länken. Personalvård i den högre skolan.