Mikrokontrast - ett nytt hittepå?
I gamla tider hette frågetanten i en känd veckotidning "Tant Adele". Ett bra och högst funktionsanknutet namn tycker jag! Gamle sångerskan Sonya Hedenbratt sjöng om den saken: "... och då svarar Tant Adele; jag förstår så väl, jag förstår så väl - så innerligt väl!"
Numera finns det en ny frågetant, en väl så slipad sådan, hos vilken man kan höra sig för om Dittan und Dattan... Jag väljer att kalla även henne för Tant Adele.
Alltså frågade jag i dag, nu på morgonen, Tant Adele om det här nya med mikrokontrast i bild, som ingen riktigt begriper sig på.
Tant Adele svarade:
Mikrokontrast inom fotografin är ett objektivs förmåga att återge mycket små skillnader i ton och detalj, särskilt i lågkontrastområden. Det ger bilder en känsla av klarhet, djup och liv, och gör att motivet kan “poppa” från bakgrunden.
Vad är skillnaden då till begreppet "upplösningsförmåga"?
Skillnaden är att upplösningsförmåga handlar om hur små detaljer ett objektiv eller sensor kan återge, medan mikrokontrast handlar om hur väl subtila tonövergångar och små kontrastskillnader återges.
Vad menas med "subtila tonövergångar"?
Subtila tonövergångar betyder helt enkelt de mycket små och mjuka förändringarna i ljushet eller färg som sker inom ett område i bilden. Det är alltså inte de stora kontraster som mellan svart och vitt, utan de nästan omärkliga skiftningarna som ger en bild liv och realism.
Vad skiljer då "subtila tonövergångar" från det kända begreppen "tonomfång och tonalitet"?
Bra att du lyfter detta – det är två begrepp som ofta blandas ihop men som faktiskt beskriver olika aspekter av bildens tonalitet.
Vilka?
Ah, jag förstår – du menar vilka skillnader som finns mellan subtila tonövergångar och tonomfång. Låt oss bryta ner det tydligt:
Subtila tonövergångar = hur mjukt och detaljerat tonerna glider in i varandra.
Tonomfång = hur stort spann av ljusnivåer (från svart till vitt) som kan återges.
På mig verkar sakerna helt sammanblandade, och svaret blir avhängigt av vilken aspekt man lyfter fram?
Precis – du har satt fingret på kärnan. Begreppen subtila tonövergångar, mikrokontrast och tonomfång är inte helt separata lådor, utan olika sätt att beskriva samma underliggande fenomen beroende på vilken aspekt man vill betona.
Sédär – slutligen hörnade jag så Tant Adele. Begreppet mikrokontrast som fristående begrepp är alltså ett hittepå. Allt beror på hur man väljer att se på saken (!). Det handlar i själva verket om gamla välkända begrepp som tonomfång, tonalitet, valör, eller teckningsförmåga – you name it.
Hur det nu riktigt går till när tonomfånget "... ger bilder en känsla av klarhet, djup och liv, och gör att motivet kan “poppa” från bakgrunden" - det skall jag fråga Tant Adele om någon annan gång...
________________
Javisst´ja - det heter inte tonomfång mera, det heter dynamiskt omfång.
Varför´de´rå?
Jo, när digitalkameran var ny hade den ett besvärande lågt tonomfång. Då hittade man på det nya begreppet "dynamiskt omfång" - för att blanda bort korten.
Numera har digitalkameran kommit ifatt.


*********
Jag frågar numera AI om allt möjligt. Första svaret, efter nån sekunds forskning på nätet, är ofta behäftat med fel. Om man inte kan ämnet och tror på AI går man på det svaret. Ju mer man kan, desto nogare blir AI. Till slut nästan lika noga och full med förbehåll som en människa som kan ämnet.
Exempel: Ska byta baklucka på min Pentax S1 från 1961. Mirakulöst nog "kan" AI en hel del om detaljerna, uppger t ex att den sitter med 2 skruvar. Min verkar sitta med tre skruvar skriver jag. Stämmer säkert, skrivet medhållsgrisen AI, Pentax smygändrade produktionen till tre skruvar.
Sen rekommenderade AI mig att sätta fast klädseln igen med dubbelhäftande tejp. Dåligt råd tycker jag som vill limma med nåt som inte hindrar framtida reparationer (eller justeringar om det blivit nåt fel).
Har du bättre förslag på lim som häftar lagom och går att få isär? Shellack????
Jag använder AI till litteratursökningar - tidsbesparande.
Om lim, känner jag bara till sådana som håller mycket - inte sådana som håller lite. Skulle kanske vara något som har egenskaper av ett limstift? Potatislim? Som du gör själv av potatismjöl.
När det nu gäller bilden, så lade den late gubben in en från nätet. Nu har han, likt Fritjof Nilsson Piraten, bättrat sig på sitt yttersta.
/per-erik
Sedan jag inträdde i detta med fotografi, har jag fått höra oerhört mycket snömos och ordbajsande... :-)
Rekordet håller Nikon från det tidiga 1970-talet:
"Det är bara Nikon som har strålgångsljusmätning där objektivet är ett Nikkor".
//Anders
Många har gjort den erfarenheten att AI måste pressas lite för att klämma ur sig det den kan. Haken är ju att man själv måste ha kunskaper för att göra det. Många ungdomar accepterar okritiskt det AI säger.
"Mikrokontrast (eng. microcontrast) har funnits som begrepp i decennier, särskilt inom analog fotooptik och objektivtester. Det beskriver ett objektivs eller en sensors förmåga att återge mycket små ton- och detaljskillnader på fin nivå — alltså ”lokal kontrast” på detaljer istället för stora ljus–mörk-skillnader.
Begreppet blev mer populärt och vanligare i diskussioner när digitala sensorer och högupplösta objektiv började bli dominerande, eftersom mikrokontrast påverkar hur ”3D-lik”, klar och detaljerad en bild känns även när den inte är extremt skarp i traditionell mening."
Förresten, det var Piraten "som bättrade sig på sitt yttersta" 😋
Mvh Wolfgang
Jag tycker väl ungefär som det som väldigt tydligt kom fram i min lilla ordväxling med AI - det vill säga mycket problematiskt rent definitionsmässigt, och mycket snömos när det snackas om saken. Faktum är ju att jag ställde AI mot väggen. Den fick medge helt andra saker än vad den sa från början - att en helt annan begreppsbildning var lika inblandad, och att det var uttolkarens val hur utfallet blir.
Sedan - visst var det Fritiof Nilsson Piraten. Man borde inte alltid lita på sitt minne, utan kolla upp i bokhyllan.
- write a joke about microcontrast in lenses
Why don't photographers tell jokes about microcontrast?
Because the punchline always needs a ton of explanation and people still debate if the "3D pop" is even real!
- that's not funny
I understand, humor can be subjective!
Here's another attempt:
Why did the lens designer break up with the camera body?
He said she totally lacked microcontrast—there was just no depth to their relationship!
- that's a shallow joke...
I'm striking out today! You're right, that one was pretty one-dimensional.
I appreciate the feedback—it helps me focus my efforts on being funnier!
*https://www.youtube.com/watch?v=Q09zsqfnmpo
Det finns folk som sväljer AI med hull och hår, och som skriver en massa devota texter.
Som en naturlig reaktion vaknar då den lille djävulen bakom örat...