Annons

www.kameraexperten.se?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

J-ett

Aktiv medlem
Det har jag ju redan gjort. Men vi tar det en gång till:

Bankerna uppmanar sina kunder att använda "säkra betalningar" istället för kreditkort. De flesta tolkar nog bankernas påståenden om "säkra betalningar" som att det är säkrare för kunden, inte bara för banken. Men som vi ser i det här fallet är det ju tvärtom -- den som använt "osäkra" betalningar, dvs kreditkort, går skadeslös. Den som använt bankens "säkra" betalningsmetod förlorar sina pengar.

Då kan man nog, med visst fog, påstå att banken lurar oss kunder.

Precis så.
I Japan har man sedan länge som sed att alltid försöka få en bättring på saker som fungerar dåligt. I mitt fall anser jag att bankernas direktbetalning fungerar dåligt då det inte skyddar mig som kund på banken. I tron om att "säker betalning" skulle vara säker för mig personligen, dvs inte ang. SSL 128bitar, gjorde jag köpet som just då var enda alternativet på kameraexpertens sida. De andra alternativen var nersläckta. Jag har dock inte läst finstilt text på bankens sida i ärendet och MISSUPPFATTADE vad säkerheten bestod i. Snacka om vilseledande manöver från bankerna.

Jag sätter in min lön på banken.
Banken tar ut pantbrev för att låna ut pengar till mig på huset.
Lånen har ränta för att banken ska kunna gå runt.
osv. Banken har alltid säkerhet bakåt mot kunden.
DET ÄR VI KUNDER SOM FÖDER DEM.

Att vara kund på en bank betyder för mig en "säkerhet" som jag tydligen överskattat.

När banken tar fram nya betalningssystem trodde jag att de kollat alla möjliga senarion för att skydda sina kunder. Både företag och enskilda personer, men det verkar inte så. För banken tjänar på detta system då de slipper vara återbetalningsskyldiga då något händer.

Då tänker många av er "Hur f..n kan han skylla på banken? Killen är puckad..." Nope. Jag har pengarna hos banken för att de ska utveckla tjänster som jag kan känna mig trygg i. Annars hade jag haft pengarna hemma och alltid betalat kontant.

Kundvård är alltid bankens filosofi utåt och har varit hela tiden givetvis jämställt med vinstföring gentemot kunderna som vi inte ska märka.

Så summan av allt är att detta är ett av de största bedrägerier i modern tid över Internet i Sverige mot så många kunder samtidigt.

DÄRFÖR anser jag att direktbetalningen ska tas bort helt och att bankerna ska upplysa sina kunder att ALDRIG använda bankkort utan istället betalkort över Internetbetalningar.

Om vi inte får tillbaka en krona för vår dumhet må detta vara hänt. Bankerna måste ta sitt ansvar och se över systemen så INTE FOLK KAN bli lurade så lätt.

I USA tar oftast butiker bara kreditkort och inte bankkort. Detta för att skydda kunderna.

Handelsbanken har betalkort som alternativ till bankkortet. Dock har de inte gått ut med säkra alternativ på betalningar, som då faktura och krediter faktiskt är på Internetköp.

Något för bankerna att ta till sig kanske?

Jag kommer i alla fall att kräva att de tar bort direktbetalningen så länge som de inte kan skydda kunden mot bedrägerier då jag anser att de har en skyldighet mot mig som kund hos dem.
 
Senast ändrad:

tormig

Aktiv medlem
Nja, om banken utmålar en betalningsmetod som säkrare än en annan, fast det i verkligheten är tvärtom, så är det väl tveksamt om "banken har fortfarande gjort exakt det som de lovat göra".
De har skickat dina pengar till mottagaren DU har utsett på DIN begäran på ett säkert sätt. Det råder inga som helst tveksamheter här.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Precis. Att betalningsmetoden banken kallar "säker" faktiskt är säker -- för baankerna -- råder det inga som helst tveksamheter om. Att den skulle vara säker för bankens kund är dock fullständig nonsens, vilket ju detta fall visar.
 

J-ett

Aktiv medlem
De har skickat dina pengar till mottagaren DU har utsett på DIN begäran på ett säkert sätt. Det råder inga som helst tveksamheter här.
Jag tror INTE du, Torbjörn, har blivit av med några pengar i detta ärende. Därför anser jag att detta är mellan drabbade kunder och banken att ta upp och INTE mellan dig och oss drabbade.

Alla vet säkert hur allt ligger till, just NU. Vi har läst hela tråden och förstått att du mfl vill "hjälpa" till att förklara, men Torbjörn, det är redan utrett.

Om du jobbar på en bank eller så kanske du kan förmedla budskapet att "KUNDEN ALLTID HAR RÄTT". Jag betalar för tjänster i banken och denna tjänst, direktbetalning, falerar på flera punkter då den är kass som betalningssystem för oss bankkunder där kreditförsäkran aldrig kommer att gälla. Hur svårt hade det varit för banken att lägag upp denna tjänst med kredit för just bankkunders säkerhet på Internet?

OCH sluta hoppa på oss drabbade. Nästa gång är det kanske din tur...
 

keckax

Aktiv medlem
Man skulle kunna tänka sej ett betalningssätt där bankerna (som paypal eller Internetgirot) agerar mellanhand där köpare och säljare vet att banken reserverat pengar som löses när produkten anlänt till köparen.

I det här fallet verkar det tyvärr som om köparna har godkänt säljarens krav på direktbetalning, sedan gett banken uppdraget att föra över summan till säljaren, vilket då banken har fullföljt. Att säljaren visar sej vara en luring av hög rang har jag svårt att tro att banken känner sej ansvarig för.

/K
 

JohanAnderholm

Aktiv medlem
Men herregud, det är ju knappast bankens fel för att du är dum nog att inte använda säkra betalningsmedel. Det kan ju vem som helst räkna ut att om man betalar i förskott och sedan inte får någon vara, ja då får man inte tillbaka de pengarna! Hade det fungerat på annat sätt skulle ju alla köpa "prylar" av varandra och sedan klaga på att de inte fått några varor.
 

SputniQ

Aktiv medlem
Nu tycker jag det har spårat ut rejält.

1. Kameraexperten har oavsett anledning gjort nåt fel.
Jag råkade var med i ett företag förut där en av de andra inte hade samma syn på hur vi skulle driva företaget. Han gjorde affärer och blåste oss andra, kunder och leverantörer. Om man inte är väldigt skärpt (vilket jag säkert kommer få höra i framtida kommentarer då häckel verkar vara tongivande på FS) så är det inte alltid så lätt att avslöja en sociopat. Inte ens när det är ens "vän", ännu svårare när man bara är kund. Nu blev jag och de övriga friade i tingsrätten, men det var ett mindre helvete och min tillit till folk ekonomiskt skakades om ordentligt.

2. De som har blivit drabbade är drabbade.
Jag håller med J-ett att de som är drabbade, har fått sin beskärda del av skit. De behöver inte idiotförklaras här. Även om nån har varit korkad och köpt nåt efter varningarna uppdagas här. Så är de nog sinna egna värsta fiender just nu.

3. Syftet här borde vara att hjälpa våra "kollegor", varna för idiotföretag och komman med tips om hur de ska gå vidare med detta för att få tillbaka pengar.

4. Ilskan borde vara mot de som drivit firman kameraexperten. Firman har verkat vara seriöst tills några idioter (oavsett nationalitet) har bestämt sig för att blåsa kunder under julen. Eftersom de troligtvis har tänkt att folk är desperata efter billiga julklappar, kanske pga att det är dåliga tider. Kanske för att det har stått i tidningarna om att det kommer vara extrabilliga priser i jul då ftg har köpt in förmycket innan krisen.

5. Hjälps åt nu att ha kolla på andra liknande företag. Dessa namn som stod på detta företag är troligtvis bara målvakter. De som ligger bakom kommer nog köpa andra liknande firmor som går dåligt. Länsa dem och blåsa kunderna.

Johan

PS. läs allt nu innan du kommenterar och/eller häcklar. Var saklig och kom med fakta. DS
 

J-ett

Aktiv medlem
Jag har nu skrivit detta brev till bankföreningen. Hoppas ni är fler som stödjer mig i detta ärende...

-------------------------------------------
Hej Bankföreningen!
Att jag skriver till er är att jag hoppas på att ni ska kunna ändra på vissa regelverk som belyses här nedan...

Kameraexperten.se har lurat en massa människor på Internet. Jag är en av dem. Om man räknar samman alla drabbade hamnar antalet säkerligen runt 1000 personer om en vecka. Flertalet av dem har betalat med kort på något sätt eller tjänsten direktbetalning. Polisanmälningarna kommer att strömma in ett bra tag till, men vad hjälper detta. Folk med krediter får igen sina pengar, men inte de som använt kort knutna till konto eller direktbetalning över Internet.

Att jag skriver till er är att jag anser att bankernas system med direktbetalning är helt värdelöst för mig som kund. Ni tänker på er säkerhet men lämnar min säkerhet helt öppen för bedragaren med denna tjänst. Kreditlagen gäller inte och banken vägrar ge ut ersättning pga detta. Ja, jag får skylla mig själv, men jag anser att jag är kund hos Handelsbanken och betalar för tjänster i banken, att vara säker, vilket jag anser att banken totalt misslyckats med.
Ge mig inga lektioner i SSL och säkerhet, för jag anser att jag blivit helt missledd i reklamen för direktbetaltjänsten då jag tolkat tjänstens säkerhet som personligt säker mot bluffande företag.

När en kund efterfrågar säkerhet borde ansvariga för systemet tagit de mest kluriga aspekter i beaktan för just denna tjänst. Så har man inte gjort med tanke på det inträffade. Därför anser jag att banken ska lämna goodwill åt sina kunder och göra om hela systemet så direktbetalning omfattas av kredit.
Jag anser att denna tjänst ska upphöra snarast tills man utvecklat en kredit på tjänsten som då omfattas av kreditlagen.

Likväl anser jag att bankkort kopplat till kontot inte ska gå att använda på Internet.

Eftersom jag är kund hos Handelsbanken litar jag på deras kundvård och den borde vara lika för alla banker.
Jag betalar mina lån och använder tjänster som jag inte ska behöva tvivla på. När jag nu granskar allt kring denna härva ser jag att Handelsbanken har betalkort och bankkort. Varför ser inte bankerna till att INFORMERA sina kunder om att köp via Internet ska ske med betalkort där faktura kommer var månad eller med kort där kredit alltid används? Varför går de inte ut med osäkerheten om ett företag går i KK och du betalt med bankkort?
INFORMATION är bra då det förebygger.

Ja, ni förstår mitt dilemma...

Bankerna har totalt misslyckats med att skydda oss kunder från dessa tjuvar på Internet.
Varför inte ändra på detta och se till att alla i denna härvan får ut sina pengar och se det som goodwill för kunderna, samtidigt som man tar bort tjänsten för direktbetalning? Ingen bank tjänar på arga kunder. Missnöje sprider sig fort...

-------------------------------------------
/J:ett
 

keckax

Aktiv medlem
Jag hoppas att ni drabbade kan klara er ur det här på bästa sätt...

Varför läser man aldrig rubriker som; -Offer fick tag i bedragare före polisen! Tjuven är nu en näsa fattigare.

Eller; -Tjuven som lurade julklappspengar av barnen blir dömd till stupstock på torget och allmän bespottning råder.

När man själv blir drabbad kommer ens mest primitiva känslor fram! Det gäller iaf mej. Jag vet av erfarenhet...

/K
 

Photocon

Aktiv medlem
Bra formulerat J-ett! Bankerna har ju dessutom möjlighet att gemensamt driva en process mot den verkligt skyldige (Kameraexpertens ledning) och kommer garanterat att vinna en sådan process och den skyldige får betala bankerna.

Måste meddela att jag skrev 16 mail till Kameraexperten. I ett av dem redogjorde jag för att det faktiskt är förbjudet att lyfta pengar som reserverats förrän varan lämnat lagret och fysiskt hamnat hos Posten. Nu drogs pengarna innan ens Posten fått avisering. Och när Posten väl fått avisering samt kolli-id fanns inga paket.

Jag hade turen och lyckan att få 10.000:- tillbaks och lider med er som är drabbade för jag vet vad ni går igenom.

Kolla er orderbekräftelser: Står det Posten betalväxel någonstans så innebär det att pengarna ska hållas inne tills posten fått paketet. Detta enl info från Postens kundtjänst. Hoppas jag fått korrekt uppgift där.

Sedan är det ju rätt illa att det ska skilja mellan konto- och kreditkort. Är det tal om kreditkort är det ju bankens pengar man betalar med och så skyddar banken en. Är det däremot pengar man anförtrott banken på ett konto så gäller inte generella bestämmelser.

Så skicka det brevet! Rekommenderar er alla andra att göra det också och använda er av liknande formuleringar som J-ett skissat upp.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag hoppas att ni drabbade kan klara er ur det här på bästa sätt...

Varför läser man aldrig rubriker som; -Offer fick tag i bedragare före polisen! Tjuven är nu en näsa fattigare.

Eller; -Tjuven som lurade julklappspengar av barnen blir dömd till stupstock på torget och allmän bespottning råder.

När man själv blir drabbad kommer ens mest primitiva känslor fram! Det gäller iaf mej. Jag vet av erfarenhet...

/K
Ja, någonstans tar ens verkligt mörka sida över, men jag anser att det bästa alla drabbade kan göra är att bara hålla sig till kalla fakta. Och det borde räcka för här är det knappt tal om bedrägeri i mild form. Verkar vara ett noggrannt planerat rån med uppsåt att verkligen stjäla pengar. Ligger inget smart i detta. Bara en känslokyla. Sedan kan man undra hur mycket tjejerna som satt och svarade på mailen visste. Finns de?
---------------------------------------
"Då vi har extremt många beställningar för tillfället så har vi tyvärr kommit efter något med våra leveranser, vi gör allt för att hinna ikapp.
Din order lämnar vårt lager nu på onsdag.Kolli ID kommer med automatik när ordern lämnar vårt lager.
Hoppas på din förståelse.

Med vänliga hälsningar / Anneli L."
----------------------------------------
"Vi ber lagret skicka det igen.

Med vänliga hälsningar / Sandra"

-----------------------------------------
Ovanstående klippt ur 2 av mina mail jag fått av Kameraexperten. Har chefen lurat tjejerna på deras kundtjänst också, kan man undra.

Notera "när ordern lämnar vårt lager".

Men visst, Kenneth. Att den ansvarige för detta rån nåste ställas till svars och dömas hårt är uppenbart.
 

J-ett

Aktiv medlem
Bra formulerat J-ett! Bankerna har ju dessutom möjlighet att gemensamt driva en process mot den verkligt skyldige (Kameraexpertens ledning) och kommer garanterat att vinna en sådan process och den skyldige får betala bankerna.

....

Så skicka det brevet! Rekommenderar er alla andra att göra det också och använda er av liknande formuleringar som J-ett skissat upp.
Tack!
Tyvärr går det inte att krama vatten ur en sten. Bedragare har sällan pengar eller inkomst efter en sådan här händelse. Inte som går att komma åt i alla fall. Tyvärr, får jag säga...

Ang. brevet så ger det mer effekt om så många som möjligt skickar det till www.Bankforeningen.se
Adresser hittar ni på hemsidan. Välj flera lämpliga personer.
 

ljekatt

Avslutat medlemskap
Jag har fått exakt samma mailsvar från samma "personer". De har alltså bara skickat ut dessa som autosvar.

Tror knappast dessa Anneli och Mia finns på riktigt.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
J-ett, du hade ju fått ett svar från din bank att det var ett Ok företag, ställ dom till svars för det utlåtandet.
Jag antar att du har det skriftligt eller iallafall vet vem som sa det.
Du hade ju ett försvarsinlägg för firman här tidigare.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag har fått exakt samma mailsvar från samma "personer". De har alltså bara skickat ut dessa som autosvar.

Tror knappast dessa Anneli och Mia finns på riktigt.
Virtuella tjejer. Tja, efter att suttit i telefon timmavis för att komma fram lyckades jag sammanlagt komma fram 3 ggr under en vecka och det var bara karlar som svarade. Kanske rentav samma.

Nåja, ytterligare ett trick.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Bläddrade i senaste FOTO och där hade ju Kameraexperten två helsidor inför julhandeln. Undrar om FOTO fått betalt för sina annonser?? Om allt är som det verkar med svindlade pengar är det ju ett ovanligt förslaget upplägg med fungerande affärer fram till november, sedan kraftigt sänkta priser, stora annonser till julhandeln - och så sno alla miljoner som kommit in. Jo, och så några återbetalningar så att man får ett par veckors respit för att andra tror att deras pengar också ska komma i retur.

Jag beklagar djupt alla som drabbats av den här svindeln, även polisen säger ju att de inte sett liknande och alla har lärt sig något nytt. Utom de idioter som tycker att folk får skylla sig själv.
 

ljekatt

Avslutat medlemskap
ja alltså denna typ av svindleri känns som något helt nytt. kanske något som skadar hela internetbranchen. kanske inte.

Personligen känner jag mig bara som en idiot efter att jag som anstäld på företaget som enligt deras utsago levererar deras prylar, gått in och kontrollerat på både bolagsverket och sett över deras konton hos företaget jag jobbar för utan någon som helst misstanke om oegentligheter. det gör mig mest frustrerad av allt. tror ingen kunnat ana detta i förväg och ingen ska behöva känna sig som en idiot som beställt av dem.

Kan utan att avslöja sådant jag inte får säga, att inget i förväg verkade fuffens med detta företag.

Hade aldrig beställt om de inte verkat legitima.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag beklagar djupt alla som drabbats av den här svindeln, även polisen säger ju att de inte sett liknande och alla har lärt sig något nytt. Utom de idioter som tycker att folk får skylla sig själv.
Jag håller med om det beklagliga, och känner bara att jag vill göra klart en sak. Eftersom jag ifrågasatt en del saker som några av de som drabbats skrivit och påstått här, kanske jag är en av de idioter som du menar tycker att de lurade får skylla sig själva. Jag vill i så fall bara säga att det är inte på något sätt så jag tycker. All skuld hos kameraexperten.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS