Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoriggar och ställningar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Miklen

Avslutat medlemskap
Ja ska fan slänga upp bilder på min lösning me snöre :)

Vi får väl träffas nån gång då möjlighet ges å leka lite :)
 

Sebee

Aktiv medlem
Hehe.. spamma i forum är vi rätt duktiga på som sagt! :D
Men så fort det kommer upp lite idéer på riggar som byggs är vi nog snabba att slänga upp bilder. :D
Well, detta forumet ska vi inte spamma sönder, så inget mer blajj nu.. Detta för allas skull och för att hålla en bra nivå med kunskap och lärorika trådar!

Försök att hålla rent iaf så blir nog alla glada.. :)

/sebastian
 

Edge

Aktiv medlem
Lugnt, skall inte spamma mer.. :p

Har ni några tips på bra fotoriggar med sugkopp och vart man kan få tag i dem?
Skulle vara intressant att se pris och konstruktion.
Om det är värt att köpa eller om man skall försöka sig på att bygga en. ;)
 

Sebee

Aktiv medlem
Låter bra det! =)

Dom flesta jag sett har byggt av sån här, o sen wire konstruktion och någon stålpinne..

Säg att du har en propp sitter i nerkant på bilen med ett stålrör på, en propp sitter på ex en ruta med en vajer ner till stålröret som håller upp det. Denna konstruktion passar nog bäst om man inte ska fota hela bilen då det blir en hel del clone om det ska bli bra!
 

bruze

Medlem
Har byggt lite då och då på en fotorigg under hösten. Tre sugpoppar, rör och delar i aluminium och vajrar.
Tyvärr så saknar jag några sista delar som behövs vattenskäras i aluminium. Skall försöka bygga dem i glasfiber istället.

Är sugen på att byta ut två av mina sugproppar till större och bättre som är likt en Manfrotto-propp som jag har en av.
Så gärna fler tips var man kan hitta. :)

Mvh bruze
 

MSLink

Aktiv medlem
Tack för inspiration! Är faktiskt sugen att testa rigg. Har bara kört stillbilder och interiör med farten så det är dags att gå över till rigg också.
 

xplod

Aktiv medlem
Jag har kollat runt länge efter lämpliga sugkoppar, och tror att jag hittat den ultimata sugkoppen

Specifications:

* Vacuum Pad: Concave, 6" [153 mm] diameter (model TL6)
* Minimum Radius for Curved Mounting Surface: 12" [305 mm]
* Height to Mounting Platform (does not include stud): 1-21/32" [42 mm] on flat surfaces;
2-1/32" [52 mm] on surfaces with maximum curvature.
* Load Capacity: 70 lbs [32 kg] per vacuum cup


http://www.powrgrip.com/cgi-bin/powrgrip/TL6AMB.html?page_class=equipment

Återförsäljare finns i Stockholm (kungenskurva)
 

Holme

Medlem
Ett idiotsäkert stativ. Användes främst till video, men går att ha vanlig kamera med.

Dock lite svårt att använda på andra bilar. Men stabilt är det!
:)

Notera, bilen är bara tänkt att hålla så länge isen ligger på sjöarna. Eller liknande.
 

Bilagor

nitr2ox

Aktiv medlem
Ett idiotsäkert stativ. Användes främst till video, men går att ha vanlig kamera med.

Dock lite svårt att använda på andra bilar. Men stabilt är det!
:)

Notera, bilen är bara tänkt att hålla så länge isen ligger på sjöarna. Eller liknande.
Hmm tänkte göra nåt liknande med en bil här hemma haha :)
 

Edge

Aktiv medlem
Ja det där funkar ju kanon, men så vill jag inte riktigt göra på min Golf. :p
Men en stark sugkopp på rutan och en kulled på det, så är man nog hemma. Iaf. om man skall fota detaljer på sin egna eller andra bilar i rörelse.
 

nitr2ox

Aktiv medlem
En fråga ang. det svetsade stativet, blir det inte väldigt mycket skak i bilderna när det sitter så stumt mot bilen?
 

Holme

Medlem
En fråga ang. det svetsade stativet, blir det inte väldigt mycket skak i bilderna när det sitter så stumt mot bilen?
Nej faktiskt inte, vi var lite oroliga för det vi med.
Vi har lindat en del eltejp runt plattan som förhoppningsvis tar upp lite vibrationer, sen är plåten rätt stum i sig själv just där, plus att det sitter nästan rakt över hjulet och stötdämpare/fjädrar. Gissar att lite av varje bidrog till att det funkade så pass bra som det gjorde.
 

Jaunix

Ny medlem
Tänkte angående riggen borde ju typ fästen till husvagnsspeglar, modellen som man fäster över framskärmen och just under hjulhuset funka ypperligt. Kommer kanske inte så långt ut från bilen. men borde funka fint :)


Mvh Emil
 

Edge

Aktiv medlem
Tänkte angående riggen borde ju typ fästen till husvagnsspeglar, modellen som man fäster över framskärmen och just under hjulhuset funka ypperligt. Kommer kanske inte så långt ut från bilen. men borde funka fint :)


Mvh Emil
Ingen dum idé, Med bra vidvikel kan man ju få rätt fräcka bilder ändå. Iaf. sommartid, kan man ju köra lite "kromad armbåge" och cola solbrillor och få en skön bild.. hehe :p
Får la modda den lite, men men. :D
 

Jaunix

Ny medlem
Ni som fotar med fotoriggar på bilarna, hur gör ni med inställningar osv? Vad har ni för fjärrutlösare och sånt?


Mvh Emil
 

Tell

Aktiv medlem
Om man istället vill använda magneter, är det då nån som vet var man i så fall köpa såna i Sverige?
 
ANNONS