Annons

Fotoriggar och ställningar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Miklen

Avslutat medlemskap
Har faktiskt funderat på dom kopparna dom kostar ju relativt ingenting..å dom ska ju ta en del vikt (står det ;) ) Man är ju lite sugen på att prova men nu har ja för mycke lägenhetsplaner ivägen men efter det så ;).. då får d bli billigt för några andra pengar lär det inte finnas :)

Hur stabil är den på en skala vid den längden från bilen du har på exemplet ?
 

Dan P

Aktiv medlem
Har faktiskt funderat på dom kopparna dom kostar ju relativt ingenting..å dom ska ju ta en del vikt (står det ;) ) Man är ju lite sugen på att prova men nu har ja för mycke lägenhetsplaner ivägen men efter det så ;).. då får d bli billigt för några andra pengar lär det inte finnas :)

Hur stabil är den på en skala vid den längden från bilen du har på exemplet ?
Tror jag körde den i det yttre läget och då är den inte så stabil. funderade på att spänna något för att minska vibrationerna, måste komplettera med ett kamera fäste innan jag kan uttala mig, och det är lite leveranstid på det.
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Jo problemet ligger ju oxå i hur mycke man ska behöva klona bort. Den exempelbilden från sidan är ju inga problem :)
 

Miklen

Avslutat medlemskap
Beror väl helt på hur kunnig å van man är. Ja är skitkass på att ens klona bort en lyktstolpe från en stillastående bil :p hehe . Men tror dig att det är svårt. Kanske kunde va intressant me lite länkar te tutorials eller bara me bra tips i denna tråden. Det hör ju lixom till :)
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
Beror väl helt på hur kunnig å van man är. Ja är skitkass på att ens klona bort en lyktstolpe från en stillastående bil :p hehe . Men tror dig att det är svårt. Kanske kunde va intressant me lite länkar te tutorials eller bara me bra tips i denna tråden. Det hör ju lixom till :)
Det värsta som jag utsatt mig själv för är tegelväggar, akta er för det om ni kan låta bli. :)

Kloning är relativt enkelt om man bara hittar en lagom styrka (tror jag brukar ligga mellan 60% o 90% själv).
Tror övning är tricket för att behärska det, som allt annat. Det man behöver veta för att det ska bli effektivt är att ALT är snabbkommando för att hämta samplings område.

Det är helt otroligt att den kameran kan vara stabil med den längden.Varför inte fota med följebil om bilden ska vara tagen med sådant avstånd?
Vitsen med rigg är att du kan ta bilder med lång slutartid och att du därmed inte behöver köra fort alls för att det ska se ut som man kör i hög hastighet. Mindre risker för dig som fotograf och bättre fartkänsla som resultat.
 
Senast ändrad:

bilbilder.se

Aktiv medlem
Läste att du använder dig av sugkoppar i din rigg och jag förmodar att det blir en del kloning då, men har du inte en rigg som man fäster under bilen med magneter?
Nej, jag har bara sugkoppar. Blir en del kloning men man lär sig att sätta riggen så det syns så lite som möjligt.
Kommer nog aldrig skaffa en för undermontering om det inte är en sån som sitter på GTR:en på sida 5. :)
 

Dan P

Aktiv medlem
Nej, jag har bara sugkoppar. Blir en del kloning men man lär sig att sätta riggen så det syns så lite som möjligt.
Kommer nog aldrig skaffa en för undermontering om det inte är en sån som sitter på GTR:en på sida 5. :)
OK, men om man tar denna bild som exempel, http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1574819&target=_blank du har verkligen gjort ett bra jobb, jag kan inte se vart du har fäst riggen men det går väl bara att fästa på taket för ett vettigt resultat!?
 

Laxxen

Aktiv medlem

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Sålde bilen för ett tag sen, men efter ja läst tråden blev ja väldigt sugen på tekniken iaf, så får väl försöka med hojen ist :D

Ingen som testat själv och har ngn bra lösning, eller har läst om nån annan som har en bra lösning. Annars var nog planen närmast att binda fast pinne av lämpligt slag på sissyn, va tror ni om de?
 
ANNONS