Annons

Slutliga versionen av Lightroom 4 ute nu...

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Tillägg, 1:1 previews skapas inte förrän de behövs, dvs när du zoomar till 1:1.

Jag har aldrig märkt några problem med bristande kvalitet på previews - men så är jag ju skumögd också! :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tycker det är lite konstigt själv men jämför jag med hur mina bilder ser ut i Nero Photosnap viewer, så tycker jag att de helt kommer till sin rätt där medan inte alls på samma sätt vare sig i Windows eller Lightroom.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu har jag använt LR 4 i ett par dagar på min MBP 13" mid 2009 med 8 Gb ram, 2,26 Ghz dual core. Det laggar på ett helt annat sätt än trean gjorde häromdagen.......

För mig känns det som att LR 4 är mycket tyngre än LR 3 var.

Jag var ändå på G att byta upp mig till en nyare MBP så det gör inte så mycket för min del. Det går ju inte att stoppa utvecklingen bara för att min dator inte hänger med i den ;)

Men som sagt, tycker ni andra att det går tyngre eller är det bara jag som använt ovanligt mycket justeringspenslar och grejer?
 

Mesch

Aktiv medlem
Nu har jag använt LR 4 i ett par dagar på min MBP 13" mid 2009 med 8 Gb ram, 2,26 Ghz dual core. Det laggar på ett helt annat sätt än trean gjorde häromdagen.......

För mig känns det som att LR 4 är mycket tyngre än LR 3 var.

Jag var ändå på G att byta upp mig till en nyare MBP så det gör inte så mycket för min del. Det går ju inte att stoppa utvecklingen bara för att min dator inte hänger med i den ;)

Men som sagt, tycker ni andra att det går tyngre eller är det bara jag som använt ovanligt mycket justeringspenslar och grejer?
Jag har samma spec. på min maskin och håller på att uppgradera fast från 2:an.
Hoppas du har fel :)
Håller på med en totalbackup just nu bara för att vara på den säkra sidan.

Är också på väg att skaffa ny dator också, det kommer en D800 som också kommer göra sitt bästa för att knäcka datorn.

/kjell
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu har jag använt LR 4 i ett par dagar på min MBP 13" mid 2009 med 8 Gb ram, 2,26 Ghz dual core. Det laggar på ett helt annat sätt än trean gjorde häromdagen.......

För mig känns det som att LR 4 är mycket tyngre än LR 3 var.

Jag var ändå på G att byta upp mig till en nyare MBP så det gör inte så mycket för min del. Det går ju inte att stoppa utvecklingen bara för att min dator inte hänger med i den ;)

Men som sagt, tycker ni andra att det går tyngre eller är det bara jag som använt ovanligt mycket justeringspenslar och grejer?
Har du kollat in de nya DNG-funktionerna?
Det finns en funktion nu som utnyttjar att DNG-filen har en inbäddad JPEG tror jag och det gör att LR inte behöver skapa dessa tumnaglar själv. Laddningen går fortare om jag fattat detta rätt. Sedan kanske man även ska kolla på att skriva ner ändringarna XMP direkt i previews också precis som i 3:an.

http://laurashoe.com/videos/whats-new-in-lightroom-4/whats-new-in-lightroom-4.html

Laura Shore (flera mycket bra kvinnor som gör dessa videos) visar i denna video en bra översikt över nyheterna med mängder av tips.

Jag säger bara herre gud vilken smart integration med Google Maps med metadatataggning on the fly.
Det här är det bästa på länge. I den här versionen har man verkligen lyft sig.
 

AFJ

Aktiv medlem
Men som sagt, tycker ni andra att det går tyngre eller är det bara jag som använt ovanligt mycket justeringspenslar och grejer?
Det går definitivt tyngre att starta programmet och växla mellan library och develop modulerna. Själva redigeringen känns aningen trögare men än så länge har jag inte gjort så mycket i 4:an.
 

jaan v

Aktiv medlem
Har du kollat in de nya DNG-funktionerna?
Det finns en funktion nu som utnyttjar att DNG-filen har en inbäddad JPEG tror jag och det gör att LR inte behöver skapa dessa tumnaglar själv. Laddningen går fortare om jag fattat detta rätt. Sedan kanske man även ska kolla på att skriva ner ändringarna XMP direkt i previews också precis som i 3:an.

...
Ligger inte en inbäddad JPEG i alla RAW-filer, knappast en DNG-beroende innovation?
 

AFJ

Aktiv medlem
Ligger inte en inbäddad JPEG i alla RAW-filer, knappast en DNG-beroende innovation?
Så är det ju och det som har tar tid är väl när Lightroom i develop modulen skall läsa in RAW-data och sedan konvertera det med sin "motor". Där bör det ju inte vara någon prestandavinst med DNG.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så har man förstört månadens lekpengar på LR4 och PS5 (uppgraderingar)
Ska blir roligt att får lite nytt att leka med, beställde "old school" dvs kartonger med media :)
Men det gör väl inget. Du kommer ju ändå inte ha tid med något annat. Det finns många nya labyrinter att förlora sig i i detta program. :)
 
Ligger inte en inbäddad JPEG i alla RAW-filer, knappast en DNG-beroende innovation?
Jo, den förändring som gjorts berör DNG på ett väldigt positivt sätt. De inbäddade JPG-versionerna i RAW-filer har Lightroom ingen nytta av. Däremot har DNG den fördelen från och med version 4.

Enligt Adobe ska det gå åtta gånger snabbare med DNG att byta mellan bilder i developmodulen om man använder "Fast load data"-alternativet för DNG-filer.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ligger inte en inbäddad JPEG i alla RAW-filer, knappast en DNG-beroende innovation?
Visst är det svårt att förstå ibland eller hur?
Nu var det väl inte det faktum att det finns en JPEG i en DNG det gällde utan hur Lightroom i så fall använder den och om det skiljer sig från LR 3 till LR 4. Den här personen som visar detta verkar mer initierad än många andra jag sett dema LR och hon tyckte att det var en så pass intressant nyhet att hon lyfta fram den och det tycker faktiskt jag också. Min uppfattning är ju att allt som kan göra det programmet snabbare är intressant för mig.

Varför inte bara se filmen! http://laurashoe.com/videos/whats-ne...ghtroom-4.html

Mig veterligen var det ingen som påpekade i den heller att den stora nyheten just skulle vara att det fanns en JPEG inbakad i en DNG.

Sen är det ju så också att från och med version 7 i fotoflödesautomationsverktyg som FotoWare 7.0, kan detta sedan plocka ut denna JPEG ur DNG-filen och skapa leveransfiler i valfri storlek. Man har du både RAW-filsdata, inbäddad fullstor JPEG (om man vill) och dessutom kontextmetadata inbakat i samma fil. Så har man då Lightroom som en del i detta flöde så kan det påverka produktiviteten en hel del. Det kan väl vara en riktigt bra nyhet för de som har liknande flöden, eller hur?
 
Senast ändrad:
Visst är det svårt att förstå ibland eller hur?


Mig veterligen var det ingen som påpekade i den heller att den stora nyheten just skulle vara att det fanns en JPEG inbakad i en DNG.
Enligt Adobe ska det gå åtta gånger snabbare med DNG att byta mellan bilder i developmodulen om man använder "Fast load data"-alternativet för DNG-filer. Detta jämfört med RAW-filer.
 

Drogen

Aktiv medlem
När jag använder skärpeverktyget och växlar för att se före/efter med den lilla knappen så tar det flera sekunder längre än tidigare... Jag har dock glömt vad jag har för dator... Ska kolla.
Edit: HP i5 2,53 med 4gb minne. Skulle det hjälpa med lite mer ram kanske?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har precis börjat stappla mig runt i LR4, annars har jag kört PSE i alla år

två saker som jag inte har fått grepp på.

- när man sätter varning för högdagar i histogramet så ska det ju komma upp röda partier i bilden, men detta ser ut att komma mycket senare än i ACR, tycker det nu kommer när i princip hela bilden börjar bli vit

- klonverktyget har jag inte förstått mig på hur markerar man det ställe som man ska klona ifrån och hur går kloningen till, det kommer bara upp lite ringar och pilar, ibland försvinner något men jag har ingen koll alls
 

AFJ

Aktiv medlem
När jag använder skärpeverktyget och växlar för att se före/efter med den lilla knappen så tar det flera sekunder längre än tidigare... Jag har dock glömt vad jag har för dator... Ska kolla.
Edit: HP i5 2,53 med 4gb minne. Skulle det hjälpa med lite mer ram kanske?
För mig går växlingen snabbt, i7 och 16GB. Mer minne är aldrig fel (om du kör 64-bitars operativsystem).
 
- klonverktyget har jag inte förstått mig på hur markerar man det ställe som man ska klona ifrån och hur går kloningen till, det kommer bara upp lite ringar och pilar, ibland försvinner något men jag har ingen koll alls
Du klickar på den plats du vill förändra. Där skapas en cirkel. Från cirkeln går en linje till en annan cirkel som innehåller den information som klonas. Genom att flytta den cirkeln kan du välja vad som ska klonas.
 
ANNONS