Annons

Slutliga versionen av Lightroom 4 ute nu...

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
tycker mest att det är konstigt att de kan bli så här, jag kan dra hela bilden till nästan vit utan att det anser att den är utfrätt, enbart fåglarna är markerade med rött. Använder jag PSE10 och dess ACR så blir det rödvarning så fort som färgen tappas och man närmare sig vitt.
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
tycker mest att det är konstigt att de kan bli så här, jag kan dra hela bilden till nästan vit utan att det anser att den är utfrätt, enbart fåglarna är markerade med rött. Använder jag PSE10 och dess ACR så blir det rödvarning så fort som färgen tappas och man närmare sig vitt.
Nu är jag ingen expert på bildbehandling men att något är utfrätt innebär väl att det är helt vitt. Är det inte helt vitt är det inte utfrätt.

Varför skall programmet varna om det trots allt finns nyanser att visa?

Jag tycker det här funkar perfekt i LR och om ditt Elements funkar annorlunda så tycker jag det är där felet ligger.

Men som sagt, det är bara mina tankar. Säkert kan någon kunnig förklara varför det funkar så olika.
 

stefohl

Aktiv medlem
tycker mest att det är konstigt att de kan bli så här, jag kan dra hela bilden till nästan vit utan att det anser att den är utfrätt, enbart fåglarna är markerade med rött. Använder jag PSE10 och dess ACR så blir det rödvarning så fort som färgen tappas och man närmare sig vitt.
Men prova och byt din exportfärgrymd till ProPhoto RGB så kommer du se att även ACR klarar av ett större omfång. Processversion spelar naturligtvis en roll, men inte så stor som de olika exportfärgrymderna. Klippningen i bilden förorsakas inte av att den för ljus, utan att färgerna är för intensiva för att de ska rymmas innanför de snävare färgrymderna sRGB eller Adobe RGB. Nu vet jag ju inte vilken du valt, men är rätt säker på att du inte valt ProPhoto, eller hur?

Stefan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Välj Edit - Preferences - File Handling

Välj även "Full Size" som JPEG Preview så får du previews i 1:1 -storlek

Klicka i "Embed Fast Load Data" för att öppna filerna med inbäddad JPEG istället för att rendera JPEG-previews från DNG-filens RAW-data.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Men prova och byt din exportfärgrymd till ProPhoto RGB så kommer du se att även ACR klarar av ett större omfång. Processversion spelar naturligtvis en roll, men inte så stor som de olika exportfärgrymderna. Klippningen i bilden förorsakas inte av att den för ljus, utan att färgerna är för intensiva för att de ska rymmas innanför de snävare färgrymderna sRGB eller Adobe RGB. Nu vet jag ju inte vilken du valt, men är rätt säker på att du inte valt ProPhoto, eller hur?

Stefan
Hm, var gör man det i ACR?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
LR 4 är den största förändringen av Lightroom sedan den släpptes 2003. Mycket har förändrats och fungerar nu annorlunda än tidigare plus att en hel del har lagts till.
För att inte ödsla tid med att själv experimentera så gick jag och köpte Advanced LR4 Tutorial från Luminous Landcape.
Mikael Reichmann och Jeff Schewe har redan under de 6 första avsnitten som är klara gett mig valuta för pengarna. Senare kommer ytterligare 33 avsnitt att läggas upp efter hand de är klara och ge en fullständig genomgång av LR 4 för oss som är vana att hantera tidigare versioner.
För de som är nybörjare med LR finns det en andra version som har 11 avsnitt som introduktion till LR och kostar 5 dollar mer.
För Advanced LR4 tutorial ger man kvartalet ut en rabatt på 25% vilket gör att den kostar 39,75 USD för tillfället.
Personligen tycker jag efter de första 6 avsnitten att den är väl värd pengarna.
Här är en länk till deras hemsida för den som är intresserad:
http://store.luminous-landscape.com/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=2&products_id=286
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack för länken.
Det finns inte en chans att man rår på en produkt som LR 4 trots att man kört både 1-2-3 tidigare utan en bra handledning. Några hundra för en E-book eller tillgång till instruktionsvideos spar våldsamt mycket tid och frustrationer. Ibland är det kul också att få en "second opinion" om man exv. Har kollat på Julianne Kosts videos. Hon är ju trots allt Adobe och ingår förmodligen i något marknadsteam, även om hon säkert kan ha vårt bästa för sina ögon ändå. Ändå bra att Adobe och Kulianne Kost faktiskt bjuder på allt detta gratis.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Japp, med CR2 tar det kanske 3-4 sekunder att ladda bilden, med DNG fast load 2-3 sekunder.

Hur ser de ut för dig?
Halva tiden i alla fall. Undrar hur de fick till det med 8 ggr.
Har du kollat att bädda in JPEG i full storlek och ta in den i LR 3 och jämföra hur mycket snabbare det går med Fast Load än att importera och rendera 1:1 previews. Det kanske är det de räknat på.

Jag har annars inte haft fokus på LR idag än att provframkalla fyra fem bilder på skoj, då jag lovat några kompisar att jämföra ett par objektiv.
 

AFJ

Aktiv medlem
Nej jag har inte kollat så noga. Jag jobbar mest på min stationära dator och där rullar det på rätt bra. På min laptop är det lite slöare men där jobbar jag egentligen inte med LR.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Klicka på det som ser ut som en webblänk längst ner i ACR-fönstret. Då öppnas en dialogruta där du kan byta storlek på bilden, ändra exportfärgrymd, växla mellan 8 och 16 bitar. En rätt viktigt ruta, alltså.

Stefan
Antingen blind eller så skiljer sig PSE ACR ( den saknar ju vissa flikar ). Längst ner så har jag färgdjup i 8 eller 6 bitar, har den på 8 bitar. Sedan så finns det inget mer där. I kamerafliken kan man välja lite olika grejor, är står den som adobe standard.
Men jag tror på din förklaring utan att testa, den verkar högst rimlig

En annan fråga, har för mig att jag haft 8 bitar inställning för att PSE inte klarade av vissa funktioner i 16 bitar. Hur är det med LR måste jag tänka på detta om jag växlar mellan programmen?
 

Forslund

Aktiv medlem
Jag vet inte hur många gånger jag laddat ner en provversion som sedan raderats illa kvickt från hårddisken. LR har en inte varit något för mig. Nu tänkte jag att ajg ska ge det en sista chans nu när den blivit "billigt".. Är smått förälskad.. Vilket program. Det kommer att förenkla så mycket för mig! Nu blir det en instruktionsbok:)
 

marwo

Aktiv medlem
Men varför, varför anlitade de Google för att göra nya svenska översättningar? Version 3 behöll ju även i den svenska versionen vedertagna begrepp som bleach bypass o.s.v. "Gammal polär", "Hoppa över blekning" - nåväl man får ju skratta i alla fall.
 

Mesch

Aktiv medlem
Men varför, varför anlitade de Google för att göra nya svenska översättningar? Version 3 behöll ju även i den svenska versionen vedertagna begrepp som bleach bypass o.s.v. "Gammal polär", "Hoppa över blekning" - nåväl man får ju skratta i alla fall.
Riktiga människor som kan göra bra översättningar är dyrt. Inte många som kostar på sig det nu för tiden :-(
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nej de är verkligen inte dyra. De får inte mer än något hundra kronor per A4.
Problemet är snarare att inget får kosta något och att konsumenten bara ser till priset.
 
ANNONS