Annons

Slutliga versionen av Lightroom 4 ute nu...

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Har precis börjat stappla mig runt i LR4, annars har jag kört PSE i alla år

två saker som jag inte har fått grepp på.

- när man sätter varning för högdagar i histogramet så ska det ju komma upp röda partier i bilden, men detta ser ut att komma mycket senare än i ACR, tycker det nu kommer när i princip hela bilden börjar bli vit

- klonverktyget har jag inte förstått mig på hur markerar man det ställe som man ska klona ifrån och hur går kloningen till, det kommer bara upp lite ringar och pilar, ibland försvinner något men jag har ingen koll alls
1) Kan inte jämföra men jag tycker det funkar som det skall. För mig blir det rött när t ex en himmel blir utfrätt, ett stearinljus etc.

2) Klicka först på det område du vill ta bort. Då får du två vita cirklar, den första är det område som försvinner och den andra är det område som ersätter. Du kan sedan flytta runt cirklarna. Sök på nätet efter cloning lightroom så kommer det nog upp en del videos som visar hur det funkar.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack Magnus o Anders för snabba svar.

för högdagmarkering så kan ni se skillnaden nedan, i PSE så går den aldrig till utfrätt utan blir rött direkt i LR4 så blr det förs utfrätt och man får dra upp mycket mer för att det ska gå mot rött


för kloning, så måste jag nog träna en hel del på det. verkar vara mycket svårare än i PS och inte heller så precis tycker jag. kankse måste man använda PS om man ska klona?
 

Bilagor

erro.se

Aktiv medlem
De två programmen tolkar väl helt enkelt bilden olika? Den nedre bilden är ju mycket ljusare än den övre.
Edit: fast då borde ju den undre ha ännu mer rödmarkering.... skumt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
De två programmen tolkar väl helt enkelt bilden olika? Den nedre bilden är ju mycket ljusare än den övre.
Edit: fast då borde ju den undre ha ännu mer rödmarkering.... skumt.
Jag drog upp exponeringen med +1.5 på den nedre jämfört med den övre för att visa att den inte
markerar utfrätta områden.
 

AFJ

Aktiv medlem
Rent spontant ser det ju som den övre bilden varnar för "tidigt" och att den undre varningen är mer korrekt.

Jag tror nog clon och healing är användbart i Lighroom för mindre justeringar. Det funkar oftast bra till att ta bort små blemmor i ett ansikte tex. Men jag kan hålla med om att det är lite klurigt att jobba med, speciellt om man har mycket justeringar att göra.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Fast är det icke markerade ytorn verkligen utfrätta?

På min skärm ser det ut som om det är någon nyans ifrån helt vitt.
Du har nog rätt i det. Jag tog med histogramet också i bilderna, jag drog nu också ner LR4 bilden så båda visar hur raw-filen ser ut när man startar i de två programen, konstigt också att histogramen ser så olika ut !?
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Du har nog rätt i det. Jag tog med histogramet också i bilderna, jag drog nu också ner LR4 bilden så båda visar hur raw-filen ser ut när man startar i de två programen, konstigt också att histogramen ser så olika ut !?
Jag tycker det ser ut som om histogrammen verkar ha olika "skalor" men egentligen visar samma värden.

När det gäller varningen så tycker jag det verkligen verkar som att Elements varnar "för tidigt". Ta tex områden nedanför den vänstra svanen, det är verkligen inte utfrätt, ändå är det rödmarkerat i ELements.
 
Du har nog rätt i det. Jag tog med histogramet också i bilderna, jag drog nu också ner LR4 bilden så båda visar hur raw-filen ser ut när man startar i de två programen, konstigt också att histogramen ser så olika ut !?
Jag tror att åtminstone en del av förklaringen (om inte hela) är att det är olika processversioner. Olikheten beror helt enkelt på att det är olika saker som jämförs.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Visst beror det på processversionerna. Bara att testa i LR4 och byta mellan de olika versionerna. Även 2003 skiljer sig åt.
Alla avkodar ju samma info olika som bas där allt är resetat. Även DPP kommer koda helt annorlunda.

/Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag tycker det ser ut som om histogrammen verkar ha olika "skalor" men egentligen visar samma värden.
Nej, de visar olika skalor. CameraRaw visar sitt histogram utifrån den exportfärgrymd man har valt. Det gör inte Lightroom, om man inte aktiverar softproofing och väljer den färgrymden som man exporterar till.

Stefan
 

AFJ

Aktiv medlem
Visst beror det på processversionerna. Bara att testa i LR4 och byta mellan de olika versionerna. Även 2003 skiljer sig åt.
Alla avkodar ju samma info olika som bas där allt är resetat. Även DPP kommer koda helt annorlunda.

/Stefan
Visst är det skillnad mellan de olika processversionern men dessa är ju högst marginella, histogrammet ändrar sig bara någon millimeter fram och tillbaka. Inte alls så stor skillnad som visas här. Så är det i alla fall för mig när jag testar på några slumpmässigt valda bilder.
 

AFJ

Aktiv medlem
Nej, de visar olika skalor. CameraRaw visar sitt histogram utifrån den exportfärgrymd man har valt. Det gör inte Lightroom, om man inte aktiverar softproofing och väljer den färgrymden som man exporterar till.

Stefan

OK, så det är olika skalor OCH olika värden?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
1. 2003
2. 2010
3. 2012

Hade jag överexponerat den omedvetet den dagen ytterligare kanske man hade ännu större skillnad.

Allt resetat!!!

/Stefan
 

Bilagor

Rommel

Avslutat medlemskap
Ex 2

1. 2010
2. 2012
3 2012 med -92 i highlights för att rädda högdagrarna (highlightsen aktiverad, men allt är borta, dvs allt är "räddad)


/Stefan
 

Bilagor

ANNONS