Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

genkakuzai

Aktiv medlem
Nej det stämmer. Andra kameror är likadana eller värre. Hade nog bara förväntat mig bättre jobb från Nikons sida. För ca 26000 kr som det troligen landar på tycker jag den borde vara mer unik.
Som jag förstått det är det verkligen inte fysiskt möjligt att bli mycket tunnare om den fortfarande ska ha Nikon F mount och spegel.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Som jag förstått det är det verkligen inte fysiskt möjligt att bli mycket tunnare om den fortfarande ska ha Nikon F mount och spegel.
Nä och det kan jag leva med. Men just att man gör en snygg front, använder befintlig teknik. Inte på något sätt anstränger sig för att möta alla som önskar fota med manuella gluggar och sen ha mage att kräva massa tusingar extra.

Jag hade velat se en sökare anpassad för manuell skärpeinställning, men med god af i mitten. En ny helt manuell 50 mm med samma fina egenskaper som i 50 1,8G
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Hande n på hjärtat. Man får betala ca 8000 kr för en snygg front och ett snyggt sökarhus. Inga nya smarta funktioner.
Kan hålla med om att priset är en gnutta högt, men man kan också välja att se det som att man får sensorn från D4 för mindre än halva priset. Sen stör det däremot skiten ur mig att man BARA kan köpa den med 50mm, vilket jag verkligen är fullständigt ointresserad av. Med det sagt KOMMER priset precis som alltid droppa till mer sunda nivåer inom ett halvår eller så, om den inte säljs i extremt liten upplaga.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Nä och det kan jag leva med. Men just att man gör en snygg front, använder befintlig teknik. Inte på något sätt anstränger sig för att möta alla som önskar fota med manuella gluggar och sen ha mage att kräva massa tusingar extra.

Jag hade velat se en sökare anpassad för manuell skärpeinställning, men med god af i mitten. En ny helt manuell 50 mm med samma fina egenskaper som i 50 1,8G
Ja någon slags assistans för manuell fokus hade jag verkligen hoppas på också. Ett helt manuellt 50mm klarar jag mig dock utan. Manuell fokus är något jag absolut kan leva med, men det är inget jag kommer välja före bra AF, framför allt inte på ett nytt objektiv.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Kan hålla med om att priset är en gnutta högt, men man kan också välja att se det som att man får sensorn från D4 för mindre än halva priset. Sen stör det däremot skiten ur mig att man BARA kan köpa den med 50mm, vilket jag verkligen är fullständigt ointresserad av. Med det sagt KOMMER priset precis som alltid droppa till mer sunda nivåer inom ett halvår eller så, om den inte säljs i extremt liten upplaga.
Kan hålla med om sensorn. Den är för mig lockande.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kan hålla med om att priset är en gnutta högt, men man kan också välja att se det som att man får sensorn från D4 för mindre än halva priset. Sen stör det däremot skiten ur mig att man BARA kan köpa den med 50mm, vilket jag verkligen är fullständigt ointresserad av. Med det sagt KOMMER priset precis som alltid droppa till mer sunda nivåer inom ett halvår eller så, om den inte säljs i extremt liten upplaga.
Jo, men varför är den strypt till 5,5bps? En av anledningarna till 16mp i D4 är att hålla uppe hastigheten. Är det nischning i segment? Vill amn inte hota D4? Är slutarmekaniken och/spegelmekaniken för klena för högre bps? Tar man samma processor som D800 och mer än halverar pixelantalet borde det ur processorsynpunkt bli mycket fler än 5,5bps. Om man nu inte vill betala för stylingen hade ju åtminstone fler bps gjort att den delvis kunde fungera som en fattigmans D4 och gjort en del för att motivera priset.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Jo, men varför är den strypt till 5,5bps? En av anledningarna till 16mp i D4 är att hålla uppe hastigheten. Är det nischning i segment? Vill amn inte hota D4? Är slutarmekaniken och/spegelmekaniken för klena för högre bps? Tar man samma processor som D800 och mer än halverar pixelantalet borde det ur processorsynpunkt bli mycket fler än 5,5bps. Om man nu inte vill betala för stylingen hade ju åtminstone fler bps gjort att den delvis kunde fungera som en fattigmans D4 och gjort en del för att motivera priset.
Det är jag också nyfiken på. Enda jag kan tänka mig är väl något i stil med det du säger gällande att inte hota D4. Håller med om att det är en skum aspekt av det hela.
 

phool

Aktiv medlem
Nikon gjorde alla rätt på utsidan, och alla fel på insidan med denna kamera.
Sensorn från D600 och D800 som är bättre än den som sitter i D4 borde ha använts, autofokusen från D4/D800 borde ha använts. Men nu är det som det är, antingen så köper man den eller så låter man bli. Jag låter bli, tror jag!
 

Palletheking

Aktiv medlem
Nikon gjorde alla rätt på utsidan, och alla fel på insidan med denna kamera.
Sensorn från D600 och D800 som är bättre än den som sitter i D4 borde ha använts, autofokusen från D4/D800 borde ha använts. Men nu är det som det är, antingen så köper man den eller så låter man bli. Jag låter bli, tror jag!
Inte på baksidan
 

correctamundo

Aktiv medlem
Ja någon slags assistans för manuell fokus hade jag verkligen hoppas på också. Ett helt manuellt 50mm klarar jag mig dock utan. Manuell fokus är något jag absolut kan leva med, men det är inget jag kommer välja före bra AF, framför allt inte på ett nytt objektiv.
Jag har inte sysslat med mycket manuell fokusering sedan jag hoppade på DSLR grejen då autofokus är så smidigt och effektivt. Men bara för att internetbuzzen är att det system Nikon har för manuell fokusering är för dåligt jämfört med snittskivor och focuspeaking och allt vad det är så har jag gjort ett lite seriösare test här hemma. För att se hur svårt det är för mig? Jämfört med mina gamla analoga 35 mm kameror med snittskivor och ljusa mattskivor och allt va det är. Ärligt talat får jag väldigt hög säkerhet med den nya Nikonen och dess prick och pilar. Snabbare och exaktare än snittskivan. Focuspeaking har jag aldrig testat så med det kan jag inte jämföra. Men med tanke på hur effektivt manuell fokusering ändå är för mig med Nikons prick så vet jag inte vad jag egentligen skall med peaking att göra ändå.

28000 är ändå rätt styvt får jag erkänna. Jag blev lite fundersam när de inte hade med någon hybridsökare etc, men nu är jag mer övertygad att den här kameran kommer att fungera alldeles utmärkt för mig.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Ny FM2-inspirerad fullformatare?

Hande n på hjärtat. Man får betala ca 8000 kr för en snygg front och ett snyggt sökarhus. Inga nya smarta funktioner.
Vet inte om det framkommit i tråden men kamerans enda unika funktion, och det som verkar ha avsetts med "hybrid", är att den är Nikons första DSLR-kamera som är mekaniskt bestyckad för att kunna använda så gott som samtliga Nikon F-objektiv någonsin, inklusive pre-AI.

Värdet av det kan väl diskuteras när mattskivan inte verkar vara utbytbar av det jag läst hittills...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jo, men varför är den strypt till 5,5bps? En av anledningarna till 16mp i D4 är att hålla uppe hastigheten. Är det nischning i segment? Vill amn inte hota D4? Är slutarmekaniken och/spegelmekaniken för klena för högre bps? Tar man samma processor som D800 och mer än halverar pixelantalet borde det ur processorsynpunkt bli mycket fler än 5,5bps. Om man nu inte vill betala för stylingen hade ju åtminstone fler bps gjort att den delvis kunde fungera som en fattigmans D4 och gjort en del för att motivera priset.
Det mesta av innandömet (processor, batteri, spegel- och slutarmekanism) är ju i praktiken D610, inte D800 - misstänker att det sätter vissa gränser. Plus att man verkar ha lagt stor fokus på lång batteritid vilket antagligen sänker hastigheten en del.

Tänk också på att den här kameran drivs av ett ganska litet EN-EL14-batteri som har mindre kapacitet än EN-EL15-batteriet i D800 (1030 mAh vs 1900 mAh, bägge 7 volt), för att inte tala om det betydligt biffigare EN-EL18 i D4 som ger 50% högre spänning och 2000 mAh.

Så rent tekniskt är det ju inte konstigt. Däremot håller jag med om att det är en lite underlig prioritering.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Ja det är inget snack om att kameran är utmärkt. Skulle sannolikt duga utmärkt för det mesta jag gör också. Att den sen inte lyckades leva upp till alla galna önskemål och fantasier vissa hade är väl synd, men inte direkt förvånande.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vet inte om det framkommit i tråden men kamerans enda unika funktion, och det som verkar ha avsetts med "hybrid", är att den är Nikons första DSLR-kamera som är mekaniskt bestyckad för att kunna använda så gott som samtliga Nikon F-objektiv någonsin, inklusive pre-AI.

Värdet av det kan väl diskuteras när mattskivan inte verkar vara utbytbar av det jag läst hittills...
Jo, kul liten finess, men ...

En reflektion flera gjorde under dagens pressvisningar ungefär den här: Kör man äldre manuella objektiv på t.ex. en D600 eller en D800 så har man så att säga ett stort problem - svårigheten att fokusera manuellt - och ett mindre irritationsmoment - att exponeringsautomatik inte alltid fungerar. Hybriddelen i Df löser de mindre irritationsmomentet, men gör inget åt det som nog de flesta ser som det stora problemet.

Angående möjligheten att kunna byta mattskiva så har Nikon Nordic skickat en fråga om detta till Japan (redan innan pressvisningen, så uppenbarligen har de tänkt i samma banor som vi gör här), men hade inte fått något svar till pressvisningen.
 

phool

Aktiv medlem
Ja det är inget snack om att kameran är utmärkt. Skulle sannolikt duga utmärkt för det mesta jag gör också. Att den sen inte lyckades leva upp till alla galna önskemål och fantasier vissa hade är väl synd, men inte direkt förvånande.
Att den inte lever upp till någonting förutom design är ännu mer synd tycker jag.
Kunde ju ha blivit nåt i hästväg.
 
ANNONS