Annons

Nikon Df - Ny FM2-inspirerad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

Sabud

Aktiv medlem
Så var det med den kameran. Tycker Barnaby Britton gjort en mycket nykter första analys av Nikon Df på Dpreview.

Med respekt för alla Nikonister, vad är ide'n med denna kamera?
Den ser väldigt snygg ut men när man håller den känns den stor som Nikon:s övriga DSLR:er.
Rent ergonomiskt är kameran inte bra, handtaget är för litet för kamerans tyngd.
De knasiga, opraktiska låsen på flertalet rattar gör att nästan inget går att justera med ögat till sökaren.
Trots tyngdpunkt på användning av manuella gluggar saknar kameran helt hjälpmedel för manuell fokusering.

Av alla synpunkter är det nog främst storleken som avgör saken för mig, där faller hela retrokonceptet liksom;)

/Stephan
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Av alla synpunkter är det nog främst storleken som avgör saken för mig, där faller hela retrokonceptet liksom;)
Olika det där; jag vill absolut inte ha en liten kamera, så Nikon gör helt rätt.

Och retro; förr på jobb hade jag alltid två F3P med motorer med mig och kanske fem, sex gluggar plus minst en stavblixt från Metz. Retro är STORT.
 

eskil23

Aktiv medlem
Trots tyngdpunkt på användning av manuella gluggar saknar kameran helt hjälpmedel för manuell fokusering.
Så tvärsäkert skulle inte jag uttala mig på den punkten innan vi har sett kameran. Vi vet t.ex inte vad den så kallade "hybridsökaren" har att erbjuda. Det kan vara fokus highlight eller snittbildssökare.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Så tvärsäkert skulle inte jag uttala mig på den punkten innan vi har sett kameran. Vi vet t.ex inte vad den så kallade "hybridsökaren" har att erbjuda. Det kan vara fokus highlight eller snittbildssökare.
Ledsen att göra dig besviken, men det är i inget speciellt alls med sökaren. Det här med "hybridsökare" visade sig bara vara ett rykte, Nikon Df har en helt vanlig optisk sökare precis som sina syskon D610 och D800.

David under pressvisningen i morse:
 

Bilagor

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag fattar inte heller det där med hybridsökare? Och är det någon som kan avkoda siffrorna för sökaren? Är den bättre än andra fullformatskameror?

I de detaljerade specarna pratas det om "Electronic rangefinder". Är det bara en omskrivning för liveview?

http://nikonrumors.com/2013/11/04/nikon-df-camera-detailed-specifications.aspx/#more-66898
"Electronic rangefinder" refererar ganska säkert till Nikons befintliga indikeringar av fokus vid manuell fokusering som assistans. Det skiljer sig inte i det här avseendet från andra bättre Nikonkameror.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Tänk hur fantastiskt lätt det skulle vara att fokusera idag med mikroprismor i en stor ny sökare som inte har börjat dimma igen.. Mmmmm :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag fattar inte heller det där med hybridsökare? Och är det någon som kan avkoda siffrorna för sökaren? Är den bättre än andra fullformatskameror?

I de detaljerade specarna pratas det om "Electronic rangefinder". Är det bara en omskrivning för liveview
Verkar vara en omskrivning för avståndsmätningen med autofokus. Här några citat från engelska versionen du läst och svenska översättningen från
http://www.nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/slr/consumer/df

Engelska:
"The electronic rangefinder can be used with lenses that have a maximum aperture of f/5.6 or faster (the electronic rangefinder supports the center 7 focus points with lenses that have a maximum aperture of f/8 or faster and the center 33 focus points with lenses that have a maximum aperture of f/7.1 or faster)."

Svenska:
"Den elektroniska avståndsmätaren kan användas tillsammans med objektiv vars största bländare är f/8 eller större (den elektroniska avståndsmätaren stödjer de 7 fokuspunkterna i mitten med objektiv vars största bländare är f/8 eller större och de 33 fokuspunkterna i mitten med objektiv vars största bländare är f/7,1 eller större)."

Engelska:
"Manual focus (MF): Electronic rangefinder can be used"

Svenska
"Manuell fokusering (M): Elektronisk avståndsmätare kan användas"

Edit: Ser att Fredrik redan besvarat samma fråga.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Verkar vara en omskrivning för avståndsmätningen med autofokus. Här några citat från engelska versionen du läst och svenska översättningen från
http://www.nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/slr/consumer/df

Engelska:
"The electronic rangefinder can be used with lenses that have a maximum aperture of f/5.6 or faster (the electronic rangefinder supports the center 7 focus points with lenses that have a maximum aperture of f/8 or faster and the center 33 focus points with lenses that have a maximum aperture of f/7.1 or faster)."

Svenska:
"Den elektroniska avståndsmätaren kan användas tillsammans med objektiv vars största bländare är f/8 eller större (den elektroniska avståndsmätaren stödjer de 7 fokuspunkterna i mitten med objektiv vars största bländare är f/8 eller större och de 33 fokuspunkterna i mitten med objektiv vars största bländare är f/7,1 eller större)."

Engelska:
"Manual focus (MF): Electronic rangefinder can be used"

Svenska
"Manuell fokusering (M): Elektronisk avståndsmätare kan användas"

Edit: Ser att Fredrik redan besvarat samma fråga.
Om jag inte missförstått det hela så är det väl egenskaper som finns på ex D600, D800, D4
 

risse

Aktiv medlem
Förstår inte varför folk gnäller över att det är för många rattar och reglage. Själv tycker jag att det är bra. Ett reglage per funktion. Gött! (Vill man inte ha det så, så kan man ju köpa vilken annan DSLR i sortimentet som helst).

Gillar hur kameran ser ut framifrån och ovanifrån. Däremot är jag inte förtjust i baksidan. Tycker att man borde ha försökt dölja knappar och display, för att få den att se mer retro ut. Gillar inte heller gummiluckorna (över HDMI-utgångar etc) på sidan. Kan dock förstå att de väljer att inte dölja displayen etc. Många skulle nog uppfatta det som störigt. Själv kan jag dock sakna tiden när man inte såg resultatet direkt. Det var lite som att vänta på julafton när man hade skickat sina dia-rullar på framkallning.

I övrigt tycker jag att den verkar härlig. Har inga problem med ynka 16M pixel, eller att det inte finns någon snittbild. (Använde aldrig snittbilden när jag fotade med min F3:a eller min FM2:a)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Förstår inte varför folk gnäller över att det är för många rattar och reglage. Själv tycker jag att det är bra. Ett reglage per funktion. Gött! (Vill man inte ha det så, så kan man ju köpa vilken annan DSLR i sortimentet som helst).

Gillar hur kameran ser ut framifrån och ovanifrån. Däremot är jag inte förtjust i baksidan. Tycker att man borde ha försökt dölja knappar och display, för att få den att se mer retro ut. Gillar inte heller gummiluckorna (över HDMI-utgångar etc) på sidan. Kan dock förstå att de väljer att inte dölja displayen etc. Många skulle nog uppfatta det som störigt. Själv kan jag dock sakna tiden när man inte såg resultatet direkt. Det var lite som att vänta på julafton när man hade skickat sina dia-rullar på framkallning.

I övrigt tycker jag att den verkar härlig. Har inga problem med ynka 16M pixel, eller att det inte finns någon snittbild. (Använde aldrig snittbilden när jag fotade med min F3:a eller min FM2:a)
Fast då hade du en annan kontrastrikare mattskiva i dina F3 och FM2 kameror avsedd för manuell fokusering av ljusstarka objektiv. Moderna mattskivor är mycket sämre på detta.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Olika det där; jag vill absolut inte ha en liten kamera, så Nikon gör helt rätt.

Och retro; förr på jobb hade jag alltid två F3P med motorer med mig och kanske fem, sex gluggar plus minst en stavblixt från Metz. Retro är STORT.
Samma här. Är verkligen helt ointresserad av en liten kamera.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag tycker nog att Fuji XE-2 både ser och känns mer retro än nya Nikon. Baksidan är ju definitivt mindre digitalplottrig än på Nikon. Åter igen, varför denna orimliga prislapp. Jag tror kameran blir en flopp eftersom den rent funktionsmässigt inte bidrar till nästan någonting. Har ändrat mig, kommer inte köpa den. Snygg framifrån, men det är allt. För 17500 kr får man en D610 som inte är sämre på någonting utom möjligen brusprestanda från 3200 och uppåt. Dessutom är den ju rätt tjock, inte mycket tunnare än övriga tjockkameror.

Tycker Thom Hogan slår huvudet på spiken i sina first impressions.
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Förhoppningsvis blir nästa kamera i den nya Df-serien (?) smidigare och mer renodlad för manuellt foto. Då kan jag bli sugen på allvar! Denna faller mellan stolarna för mig. Men utvecklingen gillar jag!
 

eon

Aktiv medlem
Jag tycker den verkligen ser retro ut framifrån, precis som en FA. Bakifrån är den för modern med en D700-stil.
 
ANNONS