Annons

Överge Adobe ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Hundra spänn skall inte tas bokstavligen. Det bygger mera på tidigare utsagor från andras inlägg.

Förhoppningsvis förstår nog alla att adobe inte ändrat sin prissättningsmodell av välgörenhet.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Det kostar normalt 120 kr/mån eller snarare 1440 kr/år. Huruvida det är ett fynd beror på vad man jämför med och huruvida man verkligen vill ha både PS och LR. Att Adobe ändrade modell beror förstås inte heller på dragning åt välgörenhet, utan att de totalt sett skakar ur folk mer pengar med nuvarande ordning.
Okej jag omformulerar:

Hundratjugo spänn i månaden är inte billigt – det är ett fynd!
Som jämförelse kan du ju inte ens köpa en film och framkalla den för hundratjugo spänn.

Med all den funktionalitet som erbjuds i såväl LR som PS och ffa i kombon så är 120 spänn ett fynd.
 

jerrysoderberg

Aktiv medlem
Kollade på Photax lite
10 styck Fomapan100 35mm film=479:-
1 påse framkallare Kodak D-76 3,8L=129:-
1Liter Ilford Rapidfix=169:-
Ättika till stoppbadet har jag hemma (gillar ju bruna bönor...)
Summa 10 rullar framkallade=777:-

Pris per rulle 77:70 kronor
Hmmmm närmare två rullar + framkallning för samma pris som PS&LR.
Photax oxo välgörenhet då.....Kunde inte låta bli.

Ha de gott :)
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Flera skriver att en hundring i månaden för PS och LR är billigt, satt i relation till vad man får antar jag då. Det kan kanske vara riktigt, speciellt för användare av PS.

Men den dag adobe lägger ner LR, vad gör man då? Då finns väl ingen programvara att ta till om man vill göra en förändring av en tidigare redigering, beskära annorlunda än sist eller ta upp en gammal bild till behandling (speciellt då att lägga till en bild i en redan redigerad serie)?
Varför skulle Adobe lägga ner LR?? Finns det någon indikation på det med substans som inte bara är luft?

100 spänn i månaden är väl i sig inget dåligt pris om man ändå tänkt sig uppgradera och följa varenda ny version men många gör ju inte det utan står över ibland när de inte finner det mödan och kostnaden värd.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Ersätt gärna "den dag adobe lägger ner LR" med "den dag du inte kan betala 1440:- om året". Vad gör du då? Jo, skapar XMP-filer till alla redigerade bilder och prenumererar på en programvara som kan nyttja dessa XMP-filer har vi fått reda på. (Jag har här på eget bevåg utgått från att det är en prenumerationsform som kommer att väljas, något som egentligen är helt betydelselöst och som ingen behöver ta hänsyn till.)

Hur är det med innehållet i XMP-filerna? Jag kan ha blandat ihop med något annat, men jag har för mig att jag läst något om att allt som görs i LR inte kommer med i dessa. Någon som vet?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Nä de har nog bara sparat på något annat istället - utveckling kanske :). Stålarna strömmar ju in ändå.
Det verkar finnas ett motstånd mot att betala för uppgraderingar? Jag använder mycket mjukvara förutom foto. De stora programmen uppgraderas med ett intervall på ca 1 år, däremellan är det mindre mindre förbättringar. Flera av programmen kostar runt 1200-1400kr per år.

Oavsett vilken mjukvara man använder så skall programmet underhållas och förbättras och det kostar pengar.

En annan aspekt om man använder mjukvara med många användare, det blir lätt att hitta lösningar på problem om man behöver det. Med PS/LR räcker det med att skriva in sökordet, så kommer det upp tusentals förslag på Youtube.

Tycker också man jämföra med vad andra tjänster kostar per månad. SVD 169, Spoitify 169, Viaplay 450, Netflix 139 Kr.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Visst kostar uppdateringar, inget konstigt med det. Jag har själv bekostat uppdateringar av LR sedan jag började med trean. Det är nog ingen som förväntar sig att det skall vara gratis, även om det finns programvaror där man köper det en gång och får livslång uppdatering. Jag har några sådana som jag använder sporadiskt och där det ofta skett flera uppdateringar mellan mina användningar.

Det som jag vänder mig emot är att prenumerationsformen ger ett program som står och faller med att jag betalar kontinuerligt. Den dag jag inte vill eller kan eller använder programmet så sällan att periodavgiften ter sig för hög så blir det tvärnit. Jag står där med en massa RAW-bilder som är redigerade men som jag inte kan komma åt med annat än att jag återupptar prenumerationen eller köper något annat program och börjar från början.

Med det köpta programmet kommer jag åt att redigera vidare, både gamla och nya bilder fram till de som tagits med utrustning nyare än vad senaste köpta programversion tillåter.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Visst kostar uppdateringar, inget konstigt med det. Jag har själv bekostat uppdateringar av LR sedan jag började med trean. Det är nog ingen som förväntar sig att det skall vara gratis, även om det finns programvaror där man köper det en gång och får livslång uppdatering. Jag har några sådana som jag använder sporadiskt och där det ofta skett flera uppdateringar mellan mina användningar.

Det som jag vänder mig emot är att prenumerationsformen ger ett program som står och faller med att jag betalar kontinuerligt. Den dag jag inte vill eller kan eller använder programmet så sällan att periodavgiften ter sig för hög så blir det tvärnit. Jag står där med en massa RAW-bilder som är redigerade men som jag inte kan komma åt med annat än att jag återupptar prenumerationen eller köper något annat program och börjar från början.

Med det köpta programmet kommer jag åt att redigera vidare, både gamla och nya bilder fram till de som tagits med utrustning nyare än vad senaste köpta programversion tillåter.
Du kommer fortfarande åt dina bilder, söka, exportera osv även efter du slutat betala för din prenumeration.
 

plenty1

Aktiv medlem
Det verkar vara lite spridda erfarenheter om att lämna Adobe för Co1. Jag hade varit nöjd med att ev bara ha kvar Lr skippa PS.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att Adobe ändrade modell beror förstås inte heller på dragning åt välgörenhet, utan att de totalt sett skakar ur folk mer pengar med nuvarande ordning.
Det är inte hela sanningen.
1 Ja det klart att de vill ha betalt.
2 Det är MYCKET billigare idag jämfört med för några år sedan när PS kostade riktigt mycket pengar.
3 Det minskar problemen för supporten när alla kan uppgradera utan extra kostnader.
4 motverkar piratkopiering
5 Lättare ha koll på sina prenumeranter.
Man slipper förbannade kunder som har uppgraderat sina OS till inkompatibla versioner.
Prenumeration på användning av mjukvaror är inget nytt påfund. Det har funnits i säkert över 20 år men då var det mest vanligt för företag.
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det som jag vänder mig emot är att prenumerationsformen ger ett program som står och faller med att jag betalar kontinuerligt. Den dag jag inte vill eller kan eller använder programmet så sällan att periodavgiften ter sig för hög så blir det tvärnit. Jag står där med en massa RAW-bilder som är redigerade men som jag inte kan komma åt med annat än att jag återupptar prenumerationen eller köper något annat program och börjar från början.
Det var inte sant.
För LR så fungerar inte developmodulen när du slutar att prenumerera.
Biblioteksmodulen funkar, kanske inte importen. Men den behöver du ju inte längre.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det har aldrig funnits så många raw-konverterare som nu. Kan inte längre namnet på alla.

Jag har både LR/PS, Cature One Pro 2020 samt On1 360 som jag just nu betatestar.

Jag kan LR och On1 på djupet. Börjar även kunna hantera C1PRO på ett avancerat sätt.

LR är som en schweizisk Viktorinox med mängder av funktioner. Det finns nog ingen annan som har samma bredd. Speciellt om man skall hålla reda på ett stort bildbibliotek är det oslagbart bland rawprogrammen. Både C1PRO och ON1 har funktioner för detta men på en mycket mindre komplett och enkelt samt snabbt att använda.

Vad gäller ren bildbehandling tycker jag att både C1PRO och ON1 har gått om och ger bätttre resultat. Detta gäller speciellt om man fotar med Fuji X-trans. För kameror som Canikon eller Sony är skillnaden inte så stor.
För egen del jobbar jag snabbare i LR när jag har många bilder än vad jag gör i något annat program.

Det program som jag tror mest på för framtiden är On1. Deras arbetsflöde och tänk med verktyg alla med lagerhantering passar mig perfekt. Det är som att ha både LR och PS fotofunktioner i samma verktygslåda.

Capture One är nog det program som ofta ger bäst resultat. Detvar länge ett program som bäst passade för studiofotografer. Numera är det mycket enklare att använda för oss som fotar landskap och allt möjligt annat där varje bild är unik och tagen i olika hela tiden skiftande lljus.

De där 3 är nog de med störst marknadsandelar och mest utvecklade. Sedan finns det en drös ytterligare som är intressanta men otta mer begränsade i sina funktioner.

Konkurrensen om marknadsandelar lär nog också få Adobe att behöva sätta fart på R&D. DE har mängder av bra grejor i PS som de borde införa i LR. Personligen använder jag sällan PS för det är så komplext att jag inte har tid att lära mig det ordentligt. När jag väl behöver något trick efter 6 månader har jag glömt bort alla lager och steg man behöver för att få ett bra resultat. Man skall inte behöva gå igenom 100-tals timmar med tutorials för att lära sig hantera ett program på grundläggande nivå.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Lev nu, dö sen säger du. Menar du att jag inte lever? För dö är det ingen tvekan om att jag kommer att göra.

Och oroar mig gör jag inte, så det behöver du inte oroa dig för. Jag kör vidare med LR 6.14 tills den dag jag möjligen köper ny kamera som inte stöds av denna programversion. Då får det bli något annat köpeprogram. Därmed har jag möjligheten att redigera mina gamla bilder i LR som vanligt och de nya i den nya programvaran. Inga bekymmer alltså!
Gäller så länge Lr 6.14 kan köra på ditt operativsystem. Det är inget som säger att det fungerar om du tvingas uppgradera ditt OS t.ex p.g.a. säkerhetsbuggar. För mac användare förmodar jag detta redan har hänt då Catalina tappar stöd för en hel del äldre program och det finns inget som säger att något liknande inte kommer att händ i windows världen någon gång i framtiden. Så kör du LR 6.14 strategin, koppla loss datorn från nätverket och akta dig för att uppgradera OS
 

Ventures

Aktiv medlem
Gäller så länge Lr 6.14 kan köra på ditt operativsystem. Det är inget som säger att det fungerar om du tvingas uppgradera ditt OS t.ex p.g.a. säkerhetsbuggar. För mac användare förmodar jag detta redan har hänt då Catalina tappar stöd för en hel del äldre program och det finns inget som säger att något liknande inte kommer att händ i windows världen någon gång i framtiden. Så kör du LR 6.14 strategin, koppla loss datorn från nätverket och akta dig för att uppgradera OS
Kör man win7 är det lugnt. Det kommer inga fler uppgraderingar:)
 

thommya

Aktiv medlem
Det var inte sant.
För LR så fungerar inte developmodulen när du slutar att prenumerera.
Biblioteksmodulen funkar, kanske inte importen. Men den behöver du ju inte längre.
Allt fungerar som vanligt i biblioteksmodulen, även import.
Grundläggande editering går också att göra i biblioteksmodulen med hjälp av reglagen under panelen "Snabbframkallning".
Det som slutar fungera när man slutar prenumerera är framkalla- och kartmodulen. Synkronisera bilder från Lightroom Classic till Lightroom på din mobila enhet slutar fungera. Samt (självskrivet) att inga nya uppdateringar kommer dig tillgodo.

Thommy
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Problemet med lightroom classic är enligt mig att det har dålig prestanda framförallt i Interfacet. Det har knappt uppdaterats de senaste 5-10 åren. Visst har det tillkommit nya funktioner men det är mest ett stort lapptäcke. Det som är problemet med lightroom classic är att det är programmerat i ett extremt långsamt och i mitt tyckte dåligt språk för en sådan applikation. Det är flera saker som inte hänt ett piss med. Webbgalleri tex.
Det Adobe borde gjort för länge sedan är att skrota hela lightroom och bygga upp den från början i ett vettigt språk och modern programmeringsmiljö. Men Adobe har faktiskt gjort det i och med lightroom cc ( inte classic) den är mycket snabbare och känns modern, tyvärr har Adobe valt att lägga mycket resurser på iPad och cloud och missat att en normal fotograf som har det som arbete fyller kanske 50-100gb i veckan och det är helt orimligt att ha det i molnet. Bridge är ett annat program som Adobe glömt bort, jag använder det ofta för att batcha psd filer till jpeg osv. Det har det inte hänt ett piss med sen 10 år tillbaka.
 
ANNONS