Annons

Nikon pressrelease idag 4/4?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ibland blir jag förvånad över hur "tråkiga bilder" Nikon använder i sin reklam. Om någon kan ta bra bilder med sina kameror borde det ju vara Nikon själva? Men de kanske vill att normala konsumenter ska känna igen sig istället?
 
Ibland blir jag förvånad över hur "tråkiga bilder" Nikon använder i sin reklam. Om någon kan ta bra bilder med sina kameror borde det ju vara Nikon själva? Men de kanske vill att normala konsumenter ska känna igen sig istället?

Du är nog inne på svaret själv :)

Jag pratade för ett par år sedan med en reklamkille som arbetade med ett annat kameramärke och han berättade (bland mycket annat) om hur viktigt det är att målgruppen känner ungefär att "det här är en kamera för mig, som tar sådana bilder jag vill ha" (och underförstått rimligen kan ta :)

Att sätta på en 600/4, åka ned till Camp Nou och ta några häftiga bilder när Barcelona spelar blir helt enkelt inte riktigt trovärdigt och skapar ingen känsla av att "det här är en kamera för mig".

Videoexemplet ovan (som jag för övrigt tycker är snyggt berättad och snyggt utfört) är ur den synvinkeln lite udda. Det hade nog ur strikt reklamsynpunkt varit tryggare att sätta ihop en munter videoberättelse utan allt för avancerad storyline med familj på semester eller så. Igen, något där tilltänkta köpare känner "sådant här vill jag också göra" (och underförstått "sånt här är inte orimligt att anta att jag kan göra med den här kameran"). Men de kastar väl ett stort nät och vill kanske locka potentiella indie-filmare också. Hela DSLR-videobranschen har nog fortfarande svårt att riktigt smälta det enorma genomslaget som Vincent Laforets "Reverie" fick.
 
Videoexemplet ovan (som jag för övrigt tycker är snyggt berättad och snyggt utfört) är ur den synvinkeln lite udda. Det hade nog ur strikt reklamsynpunkt varit tryggare att sätta ihop en munter videoberättelse utan allt för avancerad storyline med familj på semester eller så. Igen, något där tilltänkta köpare känner "sådant här vill jag också göra" (och underförstått "sånt här är inte orimligt att anta att jag kan göra med den här kameran"). Men de kastar väl ett stort nät och vill kanske locka potentiella indie-filmare också. Hela DSLR-videobranschen har nog fortfarande svårt att riktigt smälta det enorma genomslaget som Vincent Laforets "Reverie" fick.

Jag håller med om att D5100-klippet nästan var "för bra", men det är nog indie-filmare man har i åtanke. Man kan ju se på filmerna som jag klagade på när de lanserade D3100. Där var det ju precis som du säger nån barnfamilj som käkade glass. Felexponerat och fult, men passande för målgruppen. Likadant kändes björnfilmerna då D3s lanserades väldigt proffsiga och passade målgruppen.
 
ANNONS