Annons

10d fyller 10.000 bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)
Att slutaren är specad för 50.000 exponeringar innebär ju inte att den kommer att gå sönder vid 50.001.

50.000 är det antal någon ingenjör räknat ut att i princip alla slutare klarar, så att Canon inte får för många reklamationer. De flesta slutarna kommer att hålla för långt mycket mer.

Med lite varsamhet och tur kanske just din klarar tiodubbla antalet, med otur kanske den bara klar 48.000.

EdwardH skrev:
Ett svårt val. Mind you... det kanske vore dags att testa RAW någon gång också. Har märkt att tom Jpeg High har artefakter...

:) 10.000 bilder utan att bytt helt till RAW?
Jag skulle inte vilja sitta där med den perfekta bilden och märka att den är JPEG...

SunKi skrev:
Har du fått någon bra bild på de 10.000 då?

btw så vet jag många fotografer som inte tar ett par hundra exponeringar innan dom får en bra porträttbild..
Ett tiotal bilder brukar räcka väl..? iaf för mig, sen är ju frågan vad som är "bra".

Låt Edward

vara glad över sina 10 000 eller vad det var exponeringar och bespara oss från syrliga översittarkommentarer.

Om ni stör er på det kan ni väl gå ut och fotografera, eller göra något annat vettigt själva.

Linmajon skrev:
Ett tiotal bilder brukar räcka väl..? iaf för mig, sen är ju frågan vad som är "bra".

Det finns, som sagt, en skillnad på en bild där man ser vem det är och att personen inte ser konstig ut, och en bild där man kan se djupt in i en människa (för det mesta genom ögonen).

Första sortens bild är relativt enkel att ta. Det senare är ... LITE svårare.

Visst är det härligt att Edward är så nöjd med sin kamera, det är inte någon som missunnar honom det, tvärtom. Men det säger så litet att man tar en stor mängd bilder.
Antalet bilder har ju ingen betydelse i sig.
Om jag skulle säga att jag köpt ett nytt ordbehandlingsprogram i mars och redan skrivit 495 romaner är det ju inte mått på vare sig hur bra programmet är eller kvalitén på romanerna (snarast negativt beträffande det senare).
Det är inte heller någon konst att ta' 10.000 bilder under den uppgivna tiden med en analog kamera, kanske snarare enklare än med en digital kamera (8 - 12 bilder/sekund, uppehåll för filmbyte men ingen överföringstid till datorn).
Jag skulle också med lätthet kunna ta det antalet bilder med min mellanformatskamera (manuell frammatning) - om det tjänade något syfte.
Filmpriset blir högre men det kan vi lämna därhän.
Så frågan blir: varför denna information?
Us
PS Nej, jag har inte skrivit någon roman.
DS

Calle S skrev:
Låt Edward ...vara glad över sina 10 000 eller vad det var exponeringar och bespara oss från syrliga översittarkommentarer.

Jag känner mig träffad. :-D

Jag uppfattade spontant Edwards tråd som ett typiskt "Fritt forum"-inlägg av typen "Jag har skrivit 1000 inlägg! Hurra!". Lite skämtsamt och oseriöst alltså. Mitt svar blev därför i samma stil.

Jag förstår nu att tråden uppenbarligen var seriöst menad, kanske för att få igång en diskussion om 10D's hållbarhet. Beklagar detta missförstånd.

acke skrev:
Jag känner mig träffad. :-D

Jag uppfattade spontant Edwards tråd som ett typiskt "Fritt forum"-inlägg av typen "Jag har skrivit 1000 inlägg! Hurra!". Lite skämtsamt och oseriöst alltså. Mitt svar blev därför i samma stil.

Jag förstår nu att tråden uppenbarligen var seriöst menad, kanske för att få igång en diskussion om 10D's hållbarhet. Beklagar detta missförstånd.
Tack Acke. Skönt att du fattar.

Känner mig också träffad och förstod efter ett tag att tråden kanske mer handlade om kameran än att ta många bilder. Ber därför Edward om ursäkt.

acke skrev:
Jag förstår nu att tråden uppenbarligen var seriöst menad, kanske för att få igång en diskussion om 10D's hållbarhet.

Var det visserligen inte... Jag menade mest "wow! 10.000 bilder och den fungerar fortfarande".

Fast nu när du nämner det är det viktigt att vi får klart för oss hur många bilder vi kan förvänta oss av världens billigaste och mest fulländade 6mp D-SLR.

Som finns att köpa.

EdwardH skrev:
Va? Bara 50k? Goddamn.

Holy Jesus.

Då är jag i skit. 10k / 4mån = 50k / 20mån. Och garantin går ut efter 12 månader.

Det finns två lösningar till det här problemet:
1. Ta fler bilder
2. Ta färre bilder

Ett svårt val. Mind you... det kanske vore dags att testa RAW någon gång också. Har märkt att tom Jpeg High har artefakter...

Ledsen Edward, men om du nu ändå lyckas ta så många bilder så att slutaren pajjar inom 12 månader så är detta inget som Canon åtgärdar på garantin. Om du uppnåt livslängden på slutaren så kommer de att byta den till dig, men det kostar dig en slant (2000-3000:)

Har själv tagit 3200 bilder ungefär med min (vår) EOS10D under nån månad, men då används den yrkesmässigt, dock blev vi väldigt förvånade hur mycket mer bilder man tar (mest va det nog i början) nu börjar man lära sig kameran o mer o mer fotar som analogt, gör rätt direkt.

EdwardH skrev:

2500/månad.

Inte dåligt.

Jag lånade en 10D en helg och tog cirka 4000 bilder den helgen, men så har jag spasmiska ryckningar i avtryckarfingret också... Trevlig kamera, men kass autofokus.

Var iväg tre dagar och plåtade nu i veckan, blev 26 rullar analogt... Kul :)

/magnus

Magnus: erkänn, det är dom bilderna man älskar, man lämnar in ett gäng rullar, väntar, får tillbaka o kan SE negativen framför sig, man har nånting riktigt i händerna, inte massa bits and bytes and stuff.. :D

service???

prata med Canon om det kan vara värd att göra en service/smörjning av ridån...
då kanske du kommer upp i 150000 exponeringar innan den behöver bytas vilket i och för sig inte behöver bli en dyr historia.
men om ridån skulle börja att jobba trögt märker du det igenom att den inte hinner med vid snabba exponeringstider.

90% av alla mekaniska fel i beror på för hög friktion mellan de mekaniska komponenterna vilket orsakas av att smörjningen inte fungerar längre. använder man ridån så mycket som du gör kan det vara en god tanke att kolla upp detta med Canon. Är de seriösa får du ett vettigt svar. Är de inte det, så väntar de på att du ska komma dit efter ca 50000 exponeringar för att byta ut ridån. eller så smörjer de upp den och tar betalt för ett byte. ;)
mekaniska fotohälsningar från Götet.
/Peter Weisheit.

EdwardH skrev:
Va? Bara 50k? Goddamn.

Holy Jesus.

Då är jag i skit. 10k / 4mån = 50k / 20mån. Och garantin går ut efter 12 månader.

Det finns två lösningar till det här problemet:
1. Ta fler bilder
2. Ta färre bilder

Att byta slutare är inte så blodigt kostsamt.
Kan det inte vara kul att utmana specen också?
Pressa på och lägg undan en liten slant för service!! Kan ju vara värt att göra genomgång av kameran när dne passerat sina 50000.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto