Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon pressrelease idag 4/4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Istvan84

Aktiv medlem
Om inte jag fått detta helt fel, så har jag för mig att Nikon ska ha en pressrelease idag.

Jag hoppas att några nya kameror kommer att komma, såsom D400 eller D700. Men troligtvis kommer väl iaf D5100 att dyka upp tror jag..

Kan väl ha denna tråd för att uppdatera om nykomlingar så fort folk hör någon ny info!

MVH
István
 
Enligt nikonrumors.com är releasen 4 eller 5 april.
Ingen info än, så det blir nog 5 april.
 
Verkar som lanseringen blir den 5:e.

Nikons rumänska sida hade tydligen läckt lite fakta om D5100. Inget spektakulärt direkt, men det verkar som den får 16 Mp sensorn från D7000 och dessutom uttag för mikrofon.
 
D5100 är det som ska presenteras. Inga ersättare till D300 eller D700. Om turen är med oss så kanske efter sommaren. Stora produktionsproblem nu som vi vet.
 
Japp nya Nikon D5100 är här, vilket man nästan visste säkert skulle komma. Gud vad tråkigt.. :(
Eller det är säkert en jätte bra kamera, men är sugen på att gå upp till pro / semi-pro kamerahus, och känner inte riktigt för att köpa en D300s eller D700 för jag vill hoppa ytterligare i steg upp. Måste säga att jag själv blev tyvärr rätt besviken :(

MVH
István
 
Vet jag inte riktigt ännu, inte kommit ut någon info om det på svenska nikon sidan än. Men tycker det borde komma i dagarna. Man kan kanske även ringa till de stora fotobutikerna såsom cyberphoto och höra med dem. Ifall man vill va snabb med att få en och förtidsboka :)

MVH
István
 
Tack, såg detta nu. Får väl kolla upp lite. Har sett på någon sida nu att den kommer först i slutet på april.. segt hehe
 
D5100 kostar 800$ på amazon, alltså typ 5000 sek.
Med det priset, D7000 sensorn, vridbar skärm och mic-ingång så kommer nog D5100 bli omåttligt populär. En riktig fullträff enligt mig. Ingen kamera för mig då de två objektiven jag använder mest inte är AF-S-objektiv.
 
Med en del Canon-efterföljning blir det säkert en kanonkamera. Skämt åtsido, det verkar mycket bra i det segmentet, Nikon har tagit sitt förnuft tillfånga med konstruktionen av den vridbara skärmen som också fått bra upplösning nu. Men även en del "leksaksfunktioner" har tillförts, men det är det ju frivilligt att använda eller ej, men HDR-funktionen, är ju värdefull om den fungerar bra. Bara att gatulera.
 
D3100, D5100 och D7000.... nya, uppdaterade, massa megapixlar, nya funktioner, filmning på riktigt!

D300s, D700, D3s, D3x... gamla, halvuppdaterade, få roliga funktioner och nödfunktioner för film...

Senaste året har alltså Nikons marknadstrategi varit att satsa ordentligt på amatörkamrorna samtidigt som man tagit fram många nya FX objektiv i proffsklassen.

Moderniseringen av proffskamerorna har man skjutit på framtiden. Hoppas trenden vänder snart!
 
Inte speciellt underligt eftersom det är på "amatörkamerorna" man tjänar pengar. Proffsen lider väl inte särskilt mycket när dom har både D3s och D3x till sitt förfogande utifall "budgetversionen" D700 inte skulle räcka. På objektivsidan saknas väl för oss glada amatörer en del med ljusstyrka 4 eller 5,6 för att hålla nere priset, men ändå kan man väl inte säga att man saknar någonting så där ofattbart mycket...eller?
JB
 
På kamerasidan kan jag sakna att många självklara funktioner som finns inbyggda i amatörsidan inte finns i FX. Tex så måste man montera på otympliga grejor i blixtskon för att kunna använda en fjärrkontroll??? Och varför kan inte en proffsmodell ha en inbyggd sändare för att fjärrstyra speedlights??? Jag giller verkligen min SU 800 enhet men vad fan sånt där bör ju finnas inbyggt när man betalar 50lök för en kamera. Jäkla otympligt att behöva hänga på tillbehör och sladdar på en redan tung D3a.
 
Japp nya Nikon D5100 är här, vilket man nästan visste säkert skulle komma. Gud vad tråkigt.. :(
Eller det är säkert en jätte bra kamera, men är sugen på att gå upp till pro / semi-pro kamerahus, och känner inte riktigt för att köpa en D300s eller D700 för jag vill hoppa ytterligare i steg upp. Måste säga att jag själv blev tyvärr rätt besviken :(

MVH
István

Ett steg upp...ja då finns ju D3(s/x).
 
Ola, tyvärr tillåter inte min plånbok de kamerorna just nu. Därför hade en eftergångare till d300s eller d700 passat mig mkt bättre. Och ska jag vara ärlig, anledningen till varför jag inte vill ha de andra, dels för skillnaden mellan min d90 och d300s inte är så stort (förutom kroppen och lite småsaker) sen tycker jag att d700 känns rätt gammal och rätt låg pixelupplösning m.m. Jag har som mål att fota mkt landskap och göra lite fina tavlor osv. Då tycker jag 12mpx känns väldigt snålt när 1,5-2år gamla 5D MkII har 21mpx. Men som trogen Nikon fan så sitter jag och biter i naglarna i väntan på en nyare Pro/Semi-pro kamera.

Sen visst man kan ta massa bilder och klistra ihop m.m. Men känns inte riktigt rätt för mig. Sedan kroppar jag endel i mina bilder för att få panorama effekt osv. Och de är MKT lättare att kroppa 1 bild än ta en panorama serie, sitta sy ihop dem osv osv..

MVH
István
 
Ola, tyvärr tillåter inte min plånbok de kamerorna just nu. Därför hade en eftergångare till d300s eller d700 passat mig mkt bättre. Och ska jag vara ärlig, anledningen till varför jag inte vill ha de andra, dels för skillnaden mellan min d90 och d300s inte är så stort (förutom kroppen och lite småsaker) sen tycker jag att d700 känns rätt gammal och rätt låg pixelupplösning m.m. Jag har som mål att fota mkt landskap och göra lite fina tavlor osv. Då tycker jag 12mpx känns väldigt snålt när 1,5-2år gamla 5D MkII har 21mpx. Men som trogen Nikon fan så sitter jag och biter i naglarna i väntan på en nyare Pro/Semi-pro kamera.

Sen visst man kan ta massa bilder och klistra ihop m.m. Men känns inte riktigt rätt för mig. Sedan kroppar jag endel i mina bilder för att få panorama effekt osv. Och de är MKT lättare att kroppa 1 bild än ta en panorama serie, sitta sy ihop dem osv osv..

MVH
István

I slutet på augusti skulle jag tippa att Nikon lanserar nästa nya DSLR. Återstår att se om det blir en D400, D800 eller en D4 :)
 
ANNONS