Annons

Mobilbilder snart av högre kvalitet än systemkamerabilder .... fan tro´t?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja vi fotonördar har ju länge viftat bort detta men trots allt så sker det nog oftast numera en snabbare utveckling av kameramobilerna än utvecklingen av systemkamerorna och så har de varit länge nu. Hur konstigt är det när den senare branschen räknar marknaden i några få miljoner sålda kameror per år medan försäljningen av mobiler räknas i siffror kanske hundra gånger större än så. Så där pengarna finns finns också resurserna till den R&D som gör skillnad.

Vilka systemkameratillverkare har inte varit mer eller mindre på dekis de senaste fem åren??


Citat från SAR som klippt från Dpreview:



"After Sony, also Qualcomm believes the smartphones Image Quality will soon surpass the classic system cameras

FacebookSparaShare

Back in May Nikkei reported the following statement from Mr Terushi Shimizu:
“We expect that still images will exceed the image quality of single-lens reflex cameras within the next few years.”
This was quite a big and controversial statement. But now also Judd Heape (vice-president of product management for cameras at Qualcomm) made a similar claim in an interview released by Android Authority:
In terms of getting towards the image quality of a DSLR, yes. I think the image sensor is there, I think the amount of innovation that’s going into mobile image sensors is probably faster and more advanced than what’s happening in the rest of the industry.
The processing in Snapdragon is 10 times better than what you can find on the biggest and baddest Nikon and Canon cameras. And that’s why we’re able to really push the barrier on image quality. Because even though we have a small lens and small image sensor, we’re doing many, many times more processing than what’s even capable in a DSLR.
I am not so sure about that. Any pic taken with a 100MP Samsung is literally not the same thing as a 100MP image taken from a medium format camera. You cannot cheat on pixel size physics…
found via Dpreview" (slut citat)
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Kanske - möjligt men det är inte det som jag tror är problemet. Mobilerna är redan eller i alla fall kommer att bli tillräckligt bra för att många kommer avstå den "riktiga" kameran.

Ser det redan i vår familj. Min fru fotar inte längre i raw format med Z7:an. Hon tycker bilderna från sin Samsung duger mer än väl för den typ av bilder hon tar. Mest tror jag att hon tycker om att slippa bearbetningen efteråt. Bilden från mobilen processas ju i realtid till fantastiskt bra resultat. Även i dåligt ljus.

Mobilkameran är nog för många redan tillräckligt bra
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag vill ha en riktig avtryckarknapp och ingen pekskärm som gör lite som den vill. Och en sökare så man ser vad som hamnar på bild även i solljus. Ett rejält grepp vill jag också ha och tydliga knappar för inställningar.
Bildmässigt duger mobilen långt när det är ren dokumentation, men åtminstone mina mobiler klarar bara jpg och då räcker det inte. Nya mobiler ger säkert bättre bilder men de övriga kraven lär aldrig uppfyllas.
Så nej. Mobilen ersätter inte systemkamera för mig åtminstone.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu fokuserade denna artikeln på bildkvaliteten och inte handhavandet i sig men jag tycker också det blir konstigt med en sådan här jämförelse där man skriver att mobilbildskvaliteten kan komma att passera kvaliteten hos bilder tagna med systemkameror. Vilka systemkameror då? A7 IV eller A6000 som väl fortfarande säljs. Vilken typ av bilder då? Fågelbilder, mörkerbilder ...

Sedan betonar man den snabba utvecklingen av mobilkamerorna och jämför den mer statiska utvecklingen av systemkamerorna men dessa har ju inte på samma sätt behövt denna utveckling som mobilkamerorna behövt eftersom de mycket större sensorerna inte behövt den extrem processning som bilder från dessa pyttesmå sensorer uppenbarligen behövt och behöver. När liknande teknik kommer implementeras även i systemkamerorna så blir väl den ordningen återställd i viss man antar jag.

Personligen har jag tyckt att alla mina Sony-hus fram t.o.m. A7 III har överexponerat bilder tagna i solljus upp till 0,7 eller 1 EV. Det är först med min A7 IV som jag tycker det hänt något med det "problemet". Tidigare fick jag alltid skriva ner kompensationen till 0,7 eller 1 EV. Tycker inte alls jag haft samma typ av problem med min Samsung A42. Dessutom har dessa bilder i högre grad varit färdiga som de varit än JPEG exv. ur min A7 III. Jag tycker alltid mina RAW behöver handpåläggning trots att jag som gammal analog fotograf faktiskt anstränger mig att få mina bilder så bra exponerade vid tagningstillfället som det går.

Jag har varit lite fundersam över detta för idag är det faktiskt viktigt av rena effektivitetsskäl att JPEG-bilder direkt ur kameran är OK rent tekniskt. Jag tror Canon varit bättre i detta avseende ända sedan 5D MK IV kom. Där gjorde man ju ett visst nummer av att JPEG:s direkt ur kameran skulle vara så pass bra att de kunde användas utan vidare handpåläggning. Det tycker jag har varit en mer proanpassad ansats än den jag tycker Sony länge haft men med A7 IV så tycker jag det blivit klart bättre.
 
Senast ändrad:

Aahlborg

Aktiv medlem
Mobilkameror är redan nära gränsen för vad som är fysiskt möjligt med en liten kamera. Det som har drivit kvaliteten framåt de senaste åren är algoritmer för brusreducering, färgkorrigering och uppskärning som får bilderna att likna det som fotografen förväntar sig att se. I och med att processen lägger till mer information än vad som är fysiskt möjligt att registrera så liknar bilderna mer och mer en artificiell ”Barbiedocka”.

Jag säger inte att detta enbart är negativt, i de flesta fallen gör mobilen ett fruktansvärt bra jobb för bilder som bara ska visas på en mobilskärm. Men fotografer som förväntar sig att se varenda liten detalj av objektet lär aldrig nöja sig med en mobilkamera. I alla fall inte om man vill ha den objektiva sanningen om vad som befann sig framför kameran när bilden togs. Det finns tjänster som genererar helt artificiella bilder av hög kvalitet och snart kommer det vara svårt att säga vad som är verkligt och vad som är genererat.
 
  • Gilla
Reaktioner: Web

nivas

Aktiv medlem
Vilka telefoner nu för tiden producerar bra råfiler?
Om jpg'en ur telefonen redan är "perfekt" - eller tillräckligt bra - vad ska vi då ha råfilen till?
I min kommun tar lokaltidningsreportrarna reportagebilder med sin iPhone, och så har det varit länge. Kan inte klaga på den tekniska kvaliteten i blaskan.

Det kommer alltid att behövas bättre och mer ändamålsenliga verktyg för vissa specifika uppdrag. Därför finns det t.ex. en marknad för mellanformat, som komplement till APS-C och fullformat - och telefoner.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Om jpg'en ur telefonen redan är "perfekt" - eller tillräckligt bra - vad ska vi då ha råfilen till?
I min kommun tar lokaltidningsreportrarna reportagebilder med sin iPhone, och så har det varit länge. Kan inte klaga på den tekniska kvaliteten i blaskan.

Det kommer alltid att behövas bättre och mer ändamålsenliga verktyg för vissa specifika uppdrag. Därför finns det t.ex. en marknad för mellanformat, som komplement till APS-C och fullformat - och telefoner.
Därav frågan. Hur är dagens mobiltelefoner från 2022?

Min OnePlus 6 förstör fina detaljer. Samma sak med min Mavic Pro som närmast kan liknas vid en telefonsensor. Huawei P30 vet jag inte vad den sysslar med, men det ser ut som maskar på denna bänk.

Skärmbild från 2022-10-04 13-09-53.png
200%

Skärmbild från 2022-10-04 13-13-43.png
100%
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Ju mer AI som tar över fotograferingen ju mer vill jag gå tillbaka till att fota helt analogt.
Lite som att som musiker skriva en låt om kärlek där AI gör 99% av skrivandet sedan sjunga in låten med hjälp av autotune, fyfan!

Jag har aldrig förstått fotografer som gått över till att bara fota med mobilen. Jag har en vän som lade ner flera hundratusen på en treårig fotograf utbildning utomlands. Han var duktig och fotade med Canons fullframe fram till 2017. Bilderna han tog redan för 15-20 år sedan är jättefina. Nu fotar han enbart med telefonen, printar aldrig och är allmänt lat. I och med att han bara ser bilderna på sin telefon så är han nöjd. Facebook och instagram kräver inte mer. På min IMac ser dom fruktansvärda ut och de få bilder han printat är pinsamt dåliga ljämfört med bilder han tog och hade på internationella utställningar med sin Canon 5D för 15 år sedan. En kamera som idag begagnad kostar runt 2000kr.
Han ger sig aldrig ut för att fotografera längre och har tappat intresse totalt tack vare telefonen som inbillat honom att det är det enda han behöver. Jag har sett liknande fall på många håll och tycker det är synd.
Än idag har jag aldrig sett en bra smartphone bild i bra print A4 och uppåt. Jag har sett ok försök på canvas med låg dpi etc men det räcker inte.
Jag tror dock att AI kommer lära sig varenda 35mm film som släppts, renderingen på alla olika objektiv och hur man blandar dom med en smartphone. Så om några år kan man ta en Leica M6 bild med Summilux 35mm1.4 med sin smartphone och det kommer vara svårt att se skillnad iallafall på en skärm.

Jag vill hålla i en kamera som ser ut som en kamera , titta i sökaren och känna när jag tar bilden. Precis som jag vill hålla i en gitarr byggd av trä med strängar istället för att bara trycka på några knappar på tangentbordet som redan har färdig gjorda gitarr loopar som man sätter ihop med 3 klick.

Men alla är vi olika som tur är.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vilket är en logisk kullerbytta i sig självt, för du får ingen bildkvalité att jämföra med om du inte kan hantera kameran på ett för uppgiften adekvat sätt.
Inte nödvändigtvis men det kan vara så. Det hindrar inte att man som i denna artikel enbart fokusera på teknisk bildkvalitet. Det är precis samma sak som DXO ägnat sig åt ett bra tag nu. För att kunna göra dessa jämförelser mellan olika kameror måste man hålla sig till väldefinierade och relevanta parametrar man kan kontrollera på ett normaliserat sätt och det är precis det DXO gjort hela tiden och precis av detta skäl kan man då jämföra sensorer i vilken kamera som helst med någon annan från en helt annan tid - utom Fuji då förstås.

Men även det kan ju kanske komma att ändras för nu kan ju faktiskt DXO Photolab även hantera Fujis RAW-filer.

AI, "Look and feel", och ergonomi är viktiga parametrar de med men de är svåra att normalisera och väldigt svåra att ha som underlag vid empiriska studier av bildkvalitet. AF-systemens utveckling har haft en enorm påverkan på de tekniska bildkvaliteten men kan någon på allvar mena att de någonsin läst någon normaliserad jämförelse av exv. AF-systemen i olika kameror och jämförande empiriska studier av dessas effekt på bildkvaliteten? Jag har då inte gjort det och jag tror heller aldrig att jag kommer att få göra det - det mesta av sånt brukar sluta i surrsnurr och rätt meningslösa tyckanden.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nej, det är mycket svårare att jämföra hur ett AF-system påverkar bildkvalitén är hur ren bildhantering från sensorn gör det.
Vilket då gör att det blir som du skriver, man kan jämföra olika kameror och få fram ett värde på vilken som är bäst. Man kan jämföra bilar på samma sätt, och exempelvis komma fram till att en VW Golf är mycket sämre än en Scania R730, för den första kan bara få med sig ett halvt ton, men den andra kan släpa på mer är 40. Ändå är det ingen som skulle tveka på vilken de ska välja för att pendla till jobbet med.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag har inte sett nåt från en mobilkamera som kommer i närheten ens av APS-C, om man granskar det minsta lilla. Men numera mäts väl "bildkvalitet" genom att kolla hur fräsig (sönderskärpt, övermättad) bilden är på en mobilskärm, så då kan man ju förstå dessa märkliga påståenden.
 

Makten

Aktiv medlem
Hittade filer från iPhone 13 Pro hos Dpreview. Såg mycket bra ut tills jag hittade ett färginterpoleringsfel. Skulle ändra färginterpoleringsmetod men gick ej. Är det ej råfiler eller är det nåt annat som spökar? De röda lamporna nere till vänster.
Jag tycker det ser förskräckligt ut. Hela klabbet.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hittade filer från iPhone 13 Pro hos Dpreview. Såg mycket bra ut tills jag hittade ett färginterpoleringsfel. Skulle ändra färginterpoleringsmetod men gick ej. Är det ej råfiler eller är det nåt annat som spökar? De röda lamporna nere till vänster.
Efter en googling verkar ProRaw från en iPhone inte vara råfiler.
 
ANNONS