Annons

Mobilbilder snart av högre kvalitet än systemkamerabilder .... fan tro´t?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag minns diskussion runt fikabordet på jobbet för tio år sedan. Då ville arbetskamraterna ha kameror som var bättre än mobilen för att dokumentera Thailandsresan. Mindre brus, skarpare objektiv och större bildfiler.

Nu är mobilen så bra att den konkurrerande ut den gamla kameran de släpat på. Den nya mobilen är bättre än den tio år gamla kameran och de slipper kosta på sig en ny kamera då telefonen är tillräckligt bra. Sparade pengar och bra bilder.
.... eller så hade de inte råd eftersom deras fina high end telefon och nya solglasögonen till resan kostade lika mycket som en FF systemkamera :cool: Det är ju inte ovanligt idag med telefoner för 20 000 + om man vill imponera på omvärlden.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo, det är ovanligt. Ska man komma upp över 20000 kr får man nog antingen köpa en vikbar telefon eller stoppa i ganska mycket minne. T ex kostar en IPhone 14 pro Max med 512 gb 21000 kr.
Det är vi Erland men det är säkert rätt tätt bland de som hänger nere vid Stureplan och bland en del ute på Järvafältet. En del av dessa ses ju ibland har jag hört och då sker det väl ett visst utbyte och det är säkert inte bara droger som man har gemensamt utan säkert även en del ideal.
 

jerrysoderberg

Aktiv medlem
.... eller så hade de inte råd eftersom deras fina high end telefon och nya solglasögonen till resan kostade lika mycket som en FF systemkamera :cool: Det är ju inte ovanligt idag med telefoner för 20 000 + om man vill imponera på omvärlden.
...så är det kanske för en del men en billig kinatelefån tar väldigt fina bilder. Skriver man ut från den i a4 ser det bra ut för de flesta. Tillräckligt för semester minnen....IAF.
En lur i samma prisklass som en Nikon z 50 med objektiv har riktigt bra kamera. Sen ä allt relativt hur den ska användas.
Denna fråga kan troligen diskuteras länge. 😀
 

Makten

Aktiv medlem
Utomhus bilden är fotad med Nikon z6 och nikon z 14-24 f2.8s på 14mm.
Inomhus bilden är fotad med samsung galaxy s20.

Så ni båda hade fel. :)
Nu hann jag inte svara, men båda är väldigt små och väldigt grötiga (sönderkomprimerade?). Det mest uppenbara kamerarelaterade är dock att den högra är väldigt brusig. Det hade jag inte väntat mig från en stor sensor, förutsatt att man använt rimliga inställningar. :p
 

PerK

Aktiv medlem
BARA MARNADSFÖRINGSBLAJ!
Att mobiler med sina pyttesensorer skulle , genom AI, kunna generera bättre bilder än kameror med t.ex. en 24x36 sensor på 864 mm2 samt superba objektiv är bara löjligt! En telefonsensor är väl 35 - 70 mm2 och objektiven är små pluttar. En s.k. 1 tum sensor, egentligen 5/8 tum, är 116mm2. Det finns hågra mobiler med den sensorn men de använder bara 60-70% av sensorytan. Man har möjligheter att förbättra med AI i mobilen men ingångsdatat från 24x36 kameran är typ 20 ggr bättre. Mobilen klarar vara sig detaljer eller nyanser. Sedan är det så att i efterbehandlingen kan man, med t.ex. Topaz AI, kan göra de förbättringar som görs automatiskt i mobilen. -Och efter eget tycke, inte efter tillverkarens godtycke
Jag brukar kolla filer från senaste Apple och skriver ut i A4 - det ser väldigt magert ut...
 

lonian

Aktiv medlem
Nu hann jag inte svara, men båda är väldigt små och väldigt grötiga (sönderkomprimerade?). Det mest uppenbara kamerarelaterade är dock att den högra är väldigt brusig. Det hade jag inte väntat mig från en stor sensor, förutsatt att man använt rimliga inställningar. :p
Jag har print screenat bilderna från mitt instagram konto genom min mobiltelefon. Men man ser ju inget brus på utomhusbilden. :)

Märkligt, jag tycker den högra håller högre kvalité än den vänstra...
Bruset i hörnen är ju inte jättebra.

Här är en till bild oredigerad från samma tillfälle utomhus. Större bilstorlek. 24mm brännvidd på F8.

Men valet av motiv gör helt klart om det ser bra ut eller inte.
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
...så är det kanske för en del men en billig kinatelefån tar väldigt fina bilder. Skriver man ut från den i a4 ser det bra ut för de flesta. Tillräckligt för semester minnen....IAF.
En lur i samma prisklass som en Nikon z 50 med objektiv har riktigt bra kamera. Sen ä allt relativt hur den ska användas.
Denna fråga kan troligen diskuteras länge. 😀
Håller med min Samsung A42 var inte särskilt dyr men kameran förvånar mig ofta! Den har trots det fyra objektiv bak och ett fram. Så jag undrar vad det är som kan vara så mycket bättre på en för 20 000:- +
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
BARA MARNADSFÖRINGSBLAJ!
Att mobiler med sina pyttesensorer skulle , genom AI, kunna generera bättre bilder än kameror med t.ex. en 24x36 sensor på 864 mm2 samt superba objektiv är bara löjligt! En telefonsensor är väl 35 - 70 mm2 och objektiven är små pluttar. En s.k. 1 tum sensor, egentligen 5/8 tum, är 116mm2. Det finns hågra mobiler med den sensorn men de använder bara 60-70% av sensorytan. Man har möjligheter att förbättra med AI i mobilen men ingångsdatat från 24x36 kameran är typ 20 ggr bättre. Mobilen klarar vara sig detaljer eller nyanser. Sedan är det så att i efterbehandlingen kan man, med t.ex. Topaz AI, kan göra de förbättringar som görs automatiskt i mobilen. -Och efter eget tycke, inte efter tillverkarens godtycke
Jag brukar kolla filer från senaste Apple och skriver ut i A4 - det ser väldigt magert ut...
Ja men man undrar ju i så fall varför denna Sony-gubbe går ut med detta exv. i systemkamerasammanhang när just FF-systemkameror verkar vara en hyfsat viktig bransch för just Sony. Det han säger till folk är ju i princip att det är väl ingen idé att köpa den där A7:an när du ändå tar bättre bilder med din mobil, för så har det ju faktiskt varit länge för många eftersom det inte varit helt ovanligt att JPEG-bilderna ur mobilerna ofta varit mer "färdiga" rakt ur manicken an de ofta varit ur de dedikerade FF-kamerorna.

Sedan är det väl så att man kanske menar att utvecklingen av mobilerna kommer närma sig FF-prestanda idag men det är ju faktiskt så att bearbetningen i själva kamerorna hämmas av att de måste vara extremt snabba i att processa och det krävs som sagt processningstid att få ut allt ur dessa FF-bilder och det får man med hjälp av Topaz eller DXO Deep Prime eller Deep Prime XD och en kraftfull dator. Sedan är det ju också så att vi har något av Zenon´s paradox här för ävenSonys FF-sensorer kommer att utvecklas parallellt med mobilerna.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag har print screenat bilderna från mitt instagram konto genom min mobiltelefon. Men man ser ju inget brus på utomhusbilden. :)
Det förklarar varför båda hade kunnat tas med varsin potatis. 😂 Utomhusbilden är rejält grötig i alla fall. Men det är väntat med den nämnda metoden och visar bara att det inte spelar så stor roll vad man plåtar med om man tänkt kolla på bilderna på mobilen.
 

Makten

Aktiv medlem
Ja men man undrar ju i så fall varför denna Sony-gubbe går ut med detta exv. i systemkamerasammanhang när just FF-systemkameror verkar vara en hyfsat viktig bransch för just Sony. Det han säger till folk är ju i princip att det är väl ingen idé att köpa den där A7:an när du ändå tar bättre bilder med din mobil, för så har det ju faktiskt varit länge för många eftersom det inte varit helt ovanligt att JPEG-bilderna ur mobilerna ofta varit mer "färdiga" rakt ur manicken an de ofta varit ur de dedikerade FF-kamerorna.

Sedan är det väl så att man kanske menar att utvecklingen av mobilerna kommer närma sig FF-prestanda idag men det är ju faktiskt så att bearbetningen i själva kamerorna hämmas av att de måste vara extremt snabba i att processa och det krävs som sagt processningstid att få ut allt ur dessa FF-bilder och det får man med hjälp av Topaz eller DXO Deep Prime eller Deep Prime XD och en kraftfull dator. Sedan är det ju också så att vi har något av Zenon´s paradox här för ävenSonys FF-sensorer kommer att utvecklas parallellt med mobilerna.
Förmodligen för att han vet att de som använder fräsiga kameror oftare vet vad de pysslar med, medan mobilfotograferna inte gör det och att det är därför till de sistnämnda marknadsföringen främst behöver riktas. Ingen med genuint fotointresse och något sånär kritiska ögon lär låta sig luras ändå.

Däremot alla de som tittar på bilder i frimärkesformat och/eller mest är sugna på att slänga upp sina ogenomtänkta alster på valfri social plattform med minsta möjliga ansträngning, för att få några "gilla" från kompisar (som gör det endast i syfte att få samma sak tillbaka).

[/rant]

PS. Ja, det finns naturligtvis undantag; duktiga fotografer som använder mobilen för att det är praktiskt och duger till det de vill göra. DS.
 

thommym

Aktiv medlem
Via tredjepartsappar?

Några råfiler man kan ladda ned och testa?
Jag kollade på denna genomgång, men kan inte säga att jag helt har testat eller ens förstått allt. Men av vad jag förstår så finns det en icke förstörd raw-fil och sen några egenframtagna taggar till DNG-formatet som Apple lagt på som ger deras ProRAW. Appen Halide Mark II - Pro Camera skall kunna plocka bort dem. Borde funka med alla ProRAW filer.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Har roat mig med att fokusera på sensorupplösning och jämföra den mellan en M3, några APS-C, några sk FF och med en mellanformatskamera.

Ambitionen har inget att göra med någon slags rangordning kameror mellan. Inte heller är jag säker på att det går att jämföra sensorer med bara siffror eller värden. Det finns ju så många andra begrepp att ta hänsyn till. Färgdjup, dynamiskt omfång, brus etc för att inte tala om bilder per sekund.

Vill mest själv förstå varför utvecklingen hos mobilerna är så kraftfull. Bakgrunden är ex mobilen Xiaomis 12T som kommer att få en sensor som har 200.000.000 pixlars upplösning. På en yta som är 81.9 mm2. Hur är det ens möjligt?

En digital bild är ju egentligen ingen bild. Det är en massa utlästa värden från sensorn som man behöver ett program i enheten eller i datorn för att tolkas och göras om till en synlig bild. Vet i samband med det heller inte om varje pixel verkligen har ett eller flera egna faktiska värden i en lagrad fil. Eller om det finns interpolering, schablonisering eller annat inblandat.

Har hämtat data från CyberPhotos sida om några av de kameror som finns på marknaden och jämfört total upplösning med resp modells upplösning per mm2.
Mobilen Xiaomis 12T har en upplösning om 2.442 000 pixlar per mm2. Extrema värden jämfört med de andra i sammanställningen

1665477027701.png

För att göra det ännu tydligare hur pixeltät mobilens sensor är så har jag roat mig med att omsätta 2.442.000 pixlar per mm2 till de andra kamerornas sensorstorlek. Vad skulle det innebära om ex Olympus MFT kameran hade samma pixeltäthet som mobilen osv? Har helt enkelt tagit mobilens antal pixlar per mm2 och multiplicerat det med resp kameramodells sensoryta. I Olympus fallet skulle max och total upplösning bli drygt 549.000.000 miljoner pixlar. Den har i realtiteten 20.400.000.

Ja, det är teoretiska värden och vet också att det inte är hela sanningen. Finns så mycket annat att ta hänsyn till.

Sensorn till Fujifilms mellanformats kamera ex har totalt 102.000.000 pixlar. Uppskalat med samma pixeltäthet som mobilen skulle den få ca 3.5 miljarder pixlar. Hur lång tid skulle det ta att läsa av och ned den informationen? Hur snabb skulle kameran då bli att fota med? På ett 64GB minneskort skulle det matematiskt rymmas ca 15 bilder. Det säger sig själv att det finns en gräns för hur mycket data kamerans processor kan hinna med och hur mycket komponenterna tål innan det börjar bli för "hett" av friktionen. Idag i alla fall

Detta är som sagt ingen vetenskaplig studie utan mer ett inlägg - kanske en förståelse för vart det är på väg. Även om åsikterna om just det nog avviker mellan varandra.

1665478373887.png
 
ANNONS