Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

257 miljoner kameramobiler såldes världen över under 2004

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar hur många som handlat för kamerans skull..

Tycker mest det är en lustighet som man får på köpet...
Fast jag har bara 640x480.

Det börjar väl dyka upp varianter som ger användbart resultat.

Martin74 skrev:
Undrar hur många som handlat för kamerans skull..
Enligt försäljarna är kamera det första folk i allmänhet frågar efter när de ska köpa ny mobiltelefon, så det är helt klart väldigt många som har det som krav.

Martin74 skrev:
Tycker mest det är en lustighet som man får på köpet...
Fast jag har bara 640x480.

Det börjar väl dyka upp varianter som ger användbart resultat.
640x480 duger fint till att skicka roliga MMS-meddelanden med.

Men visst kommer det mer användbara kameramobiler:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=32933

Är det inte lite missvisande också att hänvisa till försäljningen av antalet kameramobiler.

Hur många mobiler tillverkas idag öht utan en massa meningslöst tekniskt lullull som kamera, radio, polyfåniga ringsignaler etc.

Så det är klart att det sålts en enorm mängd nallar, relationen hur många tillverkade nallar med kamera jämfört med tillverkade utan kamera vore intressant.

Johan Okker skrev:
Är det inte lite missvisande också att hänvisa till försäljningen av antalet kameramobiler.
Nej, det tycker jag inte, mobiltelefontillverkarna gör mobiltelefoner med kamera för att folk köper dem/vill ha dem.
Nokia var sena med att sätta in kamera i sina modeller och fick vikande försäljningssiffror p.g.a. att de hade för få modeller med kamera.

Johan Okker skrev:
Hur många mobiler tillverkas idag öht utan en massa meningslöst tekniskt lullull som kamera, radio, polyfåniga ringsignaler etc.
Det är givetvis endast de allra billigaste modellerna.

Kan för övrigt garantera att de som använder funktionerna inte på något sätt ser dem som meningslösa, bara för att du finner dem meningslösa så betyder det inte att dem är meningslösa.

Johan Okker skrev:
Så det är klart att det sålts en enorm mängd nallar, relationen hur många tillverkade nallar med kamera jämfört med tillverkade utan kamera vore intressant.
Mobiltelefoner utan kamera tillverkas knappt längre, eftersom det knappt finns någon efterfrågan på dem.

De är i stort sett bara dem som har ett arbete som inte tillåter kamera på arbetsplatsen, som efterfrågar mobiler utan kamera.

Johan Okker skrev:
Jag tycker för övrigt att det är minst sagt lustigt att kamera anses vara en meningslös teknisk grej på en fotosite som FS.

sagan skrev:
Jag tycker för övrigt att det är minst sagt lustigt att kamera anses vara en meningslös teknisk grej på en fotosite som FS.

Varsågod och tyck det!

Själv har jag nalle för att ringa med och gärna kunna nås var jag befinner mig i världen samt att kunna koppla upp min bärbara mot nätet. Jag har inte nallen för att fota, eller lyssna på musik och framförallt inte för att kunna sitta i klubben för inbördes prylfetischistisk beundran över den senaste lilla gizmon med lullull och lite till.. =)

Javisst, det är inget konstigt med det.

Det som därimot är märkligt är att du inte kan se att andra använder mobilen på andra sätt än vad du själv gör och har både glädje och nytta av det.

Det är ofta en bra idé att se lite utanför ens egna beteende och behov, för då får man lite större förståelse för sina medmänniskor..

sagan skrev:
Javisst, det är inget konstigt med det.

Det som därimot är märkligt är att du inte kan se att andra använder mobilen på andra sätt än vad du själv gör och har både glädje och nytta av det.

Det är ofta en bra idé att se lite utanför ens egna beteende och behov, för då får man lite större förståelse för sina medmänniskor..

Kim, du ödlsar inte på tillfen att slugga ad hominem.

Självklart ser jag att andra använder sina mobiler och tycker det är kul. Vad jag däremot initialt framförde kritik mot var att summan x sålda kameramobiler inte egentligen säger ett smack i och med att de flesta konsumenter idag är hänvisade till att just köpa en kameramobil, vare sig de vill/har användning för den eller inte.

Sedan valde Du dessvärre att föra in debatten på denna negativa linje genom att försöka tillämpa härskarteknik och då är det väl ganska fruktlöst att debattera vidare.

jag var tyvärr tvungen att köpa en kameramobil trots att jag inte alls ville ha en kamera i mobilen.
men tyvärr hade dom kameralösa mobilerna inte de andra sakerna jag ville ha. konstigt nog...
billigt pris, lång standby och taltid, bra batteritid, liten och smidig osv osv...
näpp, det fick bli en kameramobil.
kameran suger fett.

Johan Okker skrev:
Sedan valde Du dessvärre att föra in debatten på denna negativa linje genom att försöka tillämpa härskarteknik och då är det väl ganska fruktlöst att debattera vidare.
Jag vet inte vad du snackar om, jag tycker bara att du skulle visa mer förståelse för de som uppskattar fler funktioner än att bara kunna ringa med mobilen.

Kim Wallung (sagan) skrev:
"Nokia var sena med att sätta in kamera i sina modeller och fick vikande försäljningssiffror p.g.a. att de hade för få modeller med kamera."

sant, plus att deras design floppade med några modeller och de släppte inte clamshelltelefoner i tid. (enligt a-ekonomi :p)

Angående mobiltelefon som är liten, lätt har har bra batteritid utan kamera så finns det bl.a. S-E T300 med 7h taltid och 350h stanby.

Nokia har ett antal modeller oxå, som exempelvis 6800.

sagan skrev:
Jag vet inte vad du snackar om, jag tycker bara att du skulle visa mer förståelse för de som uppskattar fler funktioner än att bara kunna ringa med mobilen.

Vadå Kim?
Jag har initialt framfört kritik mot relevansen i påståendet att X antal mobiler med kamera sålda. Den siffran säger egentligen ingenting om varför det är så många sålda etc (har konsumenten t ex verkligen haft ett realistiskt val?).

Därefter har du fört in debatten på person istället och genom nu tre olika inlägg försökt misskreditera mig som person istället för att diskutera saken.

Den debattekniken kan kallas för att du försöker tillämpa härskarteknik för att dominera diskussionen - och uppenbart nog torde det vara klart att den typer av debatter sällan om än någonsin leder till ett utvecklande och positivt resultat.

Det jag reagerade på vad det du skrev här:

Johan Okker skrev:

Det tycker jag visar på bristande förståelse för att andra kan finna funktionerna allt annat än meningslösa.
Johan Okker skrev:
Därefter har du fört in debatten på person istället och genom nu tre olika inlägg försökt misskreditera mig som person istället för att diskutera saken.
Jag finner det intressant att diskutera förståelse för andras behov, för det är något det ofta råder brist på.

sagan skrev:
Det jag reagerade på vad det du skrev här:

Det tycker jag visar på bristande förståelse för att andra kan finna funktionerna allt annat än meninglösa.

Jag finner det intressant att diskutera förståelse för andras behov, för det är något det ofta råder brist på.

Absolut är det intressant.
Fraömförallt blir det intressant ur perspektivet om det verkligen är reella behov, eller om det är skapade behov eller om det ens egentligen finns några realistiska alternativ för konsumenten när hon står i butiken och skall till och handla. Kanske står det en teknik- och prylälskande säljare framför henne som istället poängterar alla "fördelar" med den nya tekniken. I slutändan kanske hon kommer hem med en telefon som inte alls motsvarar hennes grundbehov/grundförväntningar.

Blir det bättre som jag uttrycker mig såhär:

Hur många mobiler tillverkas idag öht utan en massa - för mig - meningslöst tekniskt lullull som kamera, radio, polyfåniga ringsignaler etc.

Jag tog för givet att det ursprungliga uttalandet skulle tolkas som högst subjektivt och giltigt för mitt förhållningssätt till de mobiltelefontrender som nu verkar allmänrådande.

Johan Okker skrev:
Blir det bättre som jag uttrycker mig såhär:

Hur många mobiler tillverkas idag öht utan en massa - för mig - meningslöst tekniskt lullull som kamera, radio, polyfåniga ringsignaler etc.
Absolut! :D

Ledsen om du uppfattade det som personangrepp, det var inte alls meningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto