Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
400 f/5.6L // Hur testar man bäst objektivet?
- Trådstartare Bass
- Start datum
PatrikAdolfsson
Aktiv medlem
Efter att ha läst denna tråd är jag övertygad om att det är denna glugg jag ska ha med mig till Kenya i höst!
Tack!
Tack!
growingart.se
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Skall inte vara ngr problem att få över 50% träffprocent vid 1/125.
Optiken är väl lite väl lätt för att få maximal hjälp vid handhållen fotografering. Den balaserar nog ypperligt mot ett 20Dhus. Även 1orna lär vara fina på men då kunde optiken gärna varit 5hg tyngre..
MVH Niclas,
vilken lycka, just vad jag har... ännu mer intressant, jag är intresserad av konsertfoto och arbetar med intima utsnitt, ett 400 är ett alternativ för utomhusfoto.
Omar
Aktiv medlem
Bass skrev:
Hej!
Måste säja att mitt ex inte låter någonting knappast.. har reagerat på hur fruktansvärt tyst den är!
Mitt regnummer är UU0311.. mars 06.
Har dock stora svarigheter att focusera ratt aven om det enligt det dar testet ser bra ut.
Hej
Jag märker att den låter en del med släpljud när man fokuserar från närgrensen till oändligt.
MVH
Omar
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
De två har nog inte ha samma ljudbild.
Inte heller zoomen utan IS låter som 400,at.
Kanske ligger 300 4IS närmare 400,at.
Inte heller zoomen utan IS låter som 400,at.
Kanske ligger 300 4IS närmare 400,at.
Omar
Aktiv medlem
Hej
Jag och en fotokompis testade den 400mm 5.6 jag hade fått och hans 400mm 5.6. Vi tyckte att min nog verkade ha lite långsammare AF? och att min hade rätt mycket mer släpljud, antagligen tar af-motorn emot någonstans, för tajt konstruktion med för mycket friktion för AF-motorn att snurra riktigt fritt. Det är ju negativt när man tex fotar flygande fågel, för där gäller det ju att AF är riktigt snabb.
Annat var att mitt motljusskydd är svårt att få ut, sitter riktigt hårt.
Jag har begärt ett nytt objektiv och får den ca om en vecka?
MVH
Omar Brännström
Jag och en fotokompis testade den 400mm 5.6 jag hade fått och hans 400mm 5.6. Vi tyckte att min nog verkade ha lite långsammare AF? och att min hade rätt mycket mer släpljud, antagligen tar af-motorn emot någonstans, för tajt konstruktion med för mycket friktion för AF-motorn att snurra riktigt fritt. Det är ju negativt när man tex fotar flygande fågel, för där gäller det ju att AF är riktigt snabb.
Annat var att mitt motljusskydd är svårt att få ut, sitter riktigt hårt.
Jag har begärt ett nytt objektiv och får den ca om en vecka?
MVH
Omar Brännström
Omar
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Hej Omar. Hade samma problem med mitt första exemplar. Släpljud och förvånansvärtr seg AF. Skickade tillbaka och hade ett nytt, som var betydligt bättre. Fast det är ju inte som EF 500/4L IS precis![]()
Hej, Jesper
Känns bra att det inte bara jag som haft problem, intressant att veta.
Jag har sålt mitt 400mm f/4 DO, saknar det lite nu. 400mm 5.6 var tänkt att ersätta 400mm DO, hängande på axeln för typ flygande fågel. Bytet var mycket för vikten då jag redan har 500mm f/4 IS. 400mm DO + mark2 hus är lite tungt runt halsen, med min 20D var det inte så tungt.
Hoppas att jag får den andra 400mm 5.6 snart.
Får hoppas att Canon släpper en ny version av 400mm 5.6 med IS, gummitättning, ännu bättre optik, snabbare och tystare AF. Jag tror att en sådan skulle bli väldigt populär.
MVH
Omar
dagr
Aktiv medlem
Canon 400/4 L DO vs 400/5.6 L
Har du haft en chans att bilda dig en uppfattning om hur dessa objektiv står sig mot varandra? Saknar du IS och ett extra steg i ljusstyrka eller uppvägs det kanske av ett 400/5.6 är lättare att handhålla? Hur verkar skärpan vara vid 5.6 vs 5.6?
Omar skrev:
Jag har sålt mitt 400mm f/4 DO, saknar det lite nu. 400mm 5.6 var tänkt att ersätta 400mm DO, hängande på axeln för typ flygande fågel. Bytet var mycket för vikten då jag redan har 500mm f/4 IS. 400mm DO + mark2 hus är lite tungt runt halsen, med min 20D var det inte så tungt.
Hoppas att jag får den andra 400mm 5.6 snart.
Har du haft en chans att bilda dig en uppfattning om hur dessa objektiv står sig mot varandra? Saknar du IS och ett extra steg i ljusstyrka eller uppvägs det kanske av ett 400/5.6 är lättare att handhålla? Hur verkar skärpan vara vid 5.6 vs 5.6?
Omar
Aktiv medlem
Re: Canon 400/4 L DO vs 400/5.6 L
Hej
Jag väntar på ett annat objektiv, då jag skall skicka tillbaka det jag har, så jag har än inte direkt fått någon uppfattning, då jag knappt har använt det.
Testat det på någon fågel och inte fått någon riktigt skarp bild, känns inte så övertygande, nog ett dåligt ex.
Får testa mer då jag får nästa ex.
MVH
Omar
dagr skrev:
Hej
Jag väntar på ett annat objektiv, då jag skall skicka tillbaka det jag har, så jag har än inte direkt fått någon uppfattning, då jag knappt har använt det.
Testat det på någon fågel och inte fått någon riktigt skarp bild, känns inte så övertygande, nog ett dåligt ex.
MVH
Omar
Bass
Aktiv medlem
Re: Re: Canon 400/4 L DO vs 400/5.6 L
Väntar med spänning på dina synpunkter om objektivet!
Omar skrev:
Hej
MVH
Omar
Väntar med spänning på dina synpunkter om objektivet!
Omar
Aktiv medlem
Hej
Från en dags erfarenhet! DVS ringa erfarenhet.
Få fotomöjligheter idag att testa den
Håller på att ladda in bilder i datorn
Fick den nya 400mm 5.6 igår fredags. Den hade "nybilsdoft" tillverkad mars 2006, ingen konstiga märken på gluggen, AF går mjukare, då jämfört med den andra som jag fick.
Var ute med gluggen idag, lördag, hade den med mark2 hängande på axeln och på stativ hade jag Mark2N + 500mm + 1.4xTC.
Man får tänka på att jag har denna handhållet, eftersom jag primärt använder 500mm på stativ, så andra som använder 400mm 5.6 på stativ har ju bättre möjlighet till skarpare bilder.
400mm 5.6 är mycket lätt och smidigt objektiv i fält. Tyvärr saknar den IS, jag ser i sökaren hur skakigt det blir, blir nog en del bilder med skakningsoskärpa.
400mm 5.6 skulle ersätta mitt 400mm DO som jag använde handhållet, så frågan är om jag kan få lika eller mer skarpa bilder med 400mm 5.6 (som nog är skarpare än DO) men saknar IS, jämfört med 400mm f/4 DO i fält. DO har lägre kontrast och troligtvis mindre skarp än 400mm 5.6, men med IS så kanske man får mer skarpare bilder handhållet i fält.
AF känns som snabbare med 400mm f/4.0 DO.
Sålde DO för det blev lite för tungt runt nacken med Mark2. Sedan var kontrasten och skärpan lägre än mitt 500mm + 1.4xTC.
Skall kolla lite 400mm 5.6 bilder nu och förhoppningsvis finns det något jag blir nöjd med.
MVH
Omar
Från en dags erfarenhet! DVS ringa erfarenhet.
Få fotomöjligheter idag att testa den
Håller på att ladda in bilder i datorn
Fick den nya 400mm 5.6 igår fredags. Den hade "nybilsdoft" tillverkad mars 2006, ingen konstiga märken på gluggen, AF går mjukare, då jämfört med den andra som jag fick.
Var ute med gluggen idag, lördag, hade den med mark2 hängande på axeln och på stativ hade jag Mark2N + 500mm + 1.4xTC.
Man får tänka på att jag har denna handhållet, eftersom jag primärt använder 500mm på stativ, så andra som använder 400mm 5.6 på stativ har ju bättre möjlighet till skarpare bilder.
400mm 5.6 är mycket lätt och smidigt objektiv i fält. Tyvärr saknar den IS, jag ser i sökaren hur skakigt det blir, blir nog en del bilder med skakningsoskärpa.
400mm 5.6 skulle ersätta mitt 400mm DO som jag använde handhållet, så frågan är om jag kan få lika eller mer skarpa bilder med 400mm 5.6 (som nog är skarpare än DO) men saknar IS, jämfört med 400mm f/4 DO i fält. DO har lägre kontrast och troligtvis mindre skarp än 400mm 5.6, men med IS så kanske man får mer skarpare bilder handhållet i fält.
AF känns som snabbare med 400mm f/4.0 DO.
Sålde DO för det blev lite för tungt runt nacken med Mark2. Sedan var kontrasten och skärpan lägre än mitt 500mm + 1.4xTC.
Skall kolla lite 400mm 5.6 bilder nu och förhoppningsvis finns det något jag blir nöjd med.
MVH
Omar
Tonyeagle
Aktiv medlem
axelstativ
Omar, du skulle verkligen testa att göra dig ett lätt och enekelt axelstativ av trä. Skillnaden är enorm och det tar inte mycket extra plats. Själv kör jag handhållet 300+1,4 konverter med crop1,6 (20D) och det är ytterst sällan jag får skakningsoskärpa när ljuset är hyfsat. Finns en bild på mitt axelstativ i någon gammal tråd här
Omar, du skulle verkligen testa att göra dig ett lätt och enekelt axelstativ av trä. Skillnaden är enorm och det tar inte mycket extra plats. Själv kör jag handhållet 300+1,4 konverter med crop1,6 (20D) och det är ytterst sällan jag får skakningsoskärpa när ljuset är hyfsat. Finns en bild på mitt axelstativ i någon gammal tråd här
Omar
Aktiv medlem
Hej
Bilderna ser inte bra ut, men det är nog inte gluggen eller mitt fel utan troligtvis ett filter som jag satt på. 500mm + 1.4xTC ger mycket skarpare bilder i fält, så något är fel, först tänkte jag på rörelseoskärpa, men ofta hade jag snabba tider, så jag började tänka på andra grejor som tex ett filter jag satte på för att skydda fronten.
Skall testa utan filter i fält när det blir bra väder.
Gjort en test här med och utan filter
Ha dem i 100%
http://www.pbase.com/omar_brannstrom/400mm_f56_testgallery
Skrev även här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=59073
MVH
Omar
Bilderna ser inte bra ut, men det är nog inte gluggen eller mitt fel utan troligtvis ett filter som jag satt på. 500mm + 1.4xTC ger mycket skarpare bilder i fält, så något är fel, först tänkte jag på rörelseoskärpa, men ofta hade jag snabba tider, så jag började tänka på andra grejor som tex ett filter jag satte på för att skydda fronten.
Skall testa utan filter i fält när det blir bra väder.
Gjort en test här med och utan filter
Ha dem i 100%
http://www.pbase.com/omar_brannstrom/400mm_f56_testgallery
Skrev även här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=59073
MVH
Omar
Bass
Aktiv medlem
Hej Omar tittar på dina bilder.. och ja visst måste det vara filtret som spökar!
Jag kör utan filter.. ville först också ha det men vid eftertanke så har det slagit mig att om jag är skitnoga med att alltid ha solskyddet utfällt när jag använder det så borde det skydda tillräckligt mot skit och grenar.
Än så länge "peppar peppar" så fungerar det bra.. skyddar tom mot damm ute i blåsande fält
Jag kör utan filter.. ville först också ha det men vid eftertanke så har det slagit mig att om jag är skitnoga med att alltid ha solskyddet utfällt när jag använder det så borde det skydda tillräckligt mot skit och grenar.
Än så länge "peppar peppar" så fungerar det bra.. skyddar tom mot damm ute i blåsande fält
Omar
Aktiv medlem
Hej
la ut en bild, handhållen med 400mm 5.6, tyvärr Hoya filter framför
http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/60109793
MVH
Omar
la ut en bild, handhållen med 400mm 5.6, tyvärr Hoya filter framför
http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/60109793
MVH
Omar
Omar
Aktiv medlem
Hej
Var ute idag och testade lite mitt 400mm 5.6. Hade tyvärr inga riktigt bra fotolägen men det jag fotade såg bra ut med bra skärpa och kontrast. Har ju tagit bort mitt Hoya filter som det måste vara något fel på.
Något som stör mig är att det är ett glap/ glipa mellan objektivet och kamerahuset så när man går med det hängande på axeln så känner man det lilla spelet emellan dem. Inga av mina andra objektiv är så, de sitter utan spel. Vet dock inte om det kan påverka kvaliten av bilderna.
Håller på att gå igenom bilderna, ev lägger jag ut någon testbild.
MVH
Omar
Var ute idag och testade lite mitt 400mm 5.6. Hade tyvärr inga riktigt bra fotolägen men det jag fotade såg bra ut med bra skärpa och kontrast. Har ju tagit bort mitt Hoya filter som det måste vara något fel på.
Något som stör mig är att det är ett glap/ glipa mellan objektivet och kamerahuset så när man går med det hängande på axeln så känner man det lilla spelet emellan dem. Inga av mina andra objektiv är så, de sitter utan spel. Vet dock inte om det kan påverka kvaliten av bilderna.
Håller på att gå igenom bilderna, ev lägger jag ut någon testbild.
MVH
Omar
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Glipa låter inte bra.
Hade jag varit du så hade jag returnerat tvärt och redan nu haft ett nytt exemplar. Om det var likadant så vet man att man har det man också borde förvänta.
MVH Niclas,
Hade jag varit du så hade jag returnerat tvärt och redan nu haft ett nytt exemplar. Om det var likadant så vet man att man har det man också borde förvänta.
MVH Niclas,