Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AI - får vi en verklig diskussion om AI nu??

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Teknikhärskarna låter inget vara vårt eget

Silicon Valley koloniserar världen med slavägarmetoder

Av:
Mattias Beijmo



Mattias Beijmo om Malcolm Harris ”Palo Alto” och Silicon valley (aftonbladet.se)

Lång text som många tidningstexter brukar vara och ett LIX-tal på 10+ mot vad jag brukar ha i mina allmänna texter men aktuell och intressant om man är intreserad och orkar läsa.

Textens läsbarhetsindex är 43, vilket innebär att den klassificeras som medelsvår, normal tidningstext.
Nedan visas hur läsbarhetsindex (LIX) har beräknats samt hur det kan tolkas. Observera att LIX endast ger en fingervisning om hur lätt eller svår en text är. Tolkningen av LIX-värdet är inte någon exakt vetenskap utan snarare en indikation på vilken nivå texten ligger.

Beräkning
Antal meningar (M): 80
Antal ord (O): 1062
Antal ord med fler än 6 tecken (L): 312
Genomsnittlig meningslängd (Lm = O / M): 13,28
Andel långa ord (Lo = L / O * 100): 29,38
Läsbarhetsindex (LIX = Lm + Lo): 43
Tolkning
< 30Mycket lättläst, barnböcker
30 - 40Lättläst, skönlitteratur, populärtidningar
40 - 50Medelsvår, normal tidningstext
50 - 60Svår, normalt värde för officiella texter
> 60Mycket svår, byråkratsvenska
 

PMD

Aktiv medlem
Suck. "Silikontransistorn". Artikelförfattaren hade nog vunnit på att anlita en korrekturläsare med kunskaper i engelska (och svenska …).

Historiebeskrivningen om Jobs, Apple och Xerox är förvanskad (jag pratade med folk på Xerox som berättade om Jobs besök på Xerox PARC som gav honom lite idéer).

Aftonbladets "kultursida" förnekar sig inte.

Meänkieli är f.ö. ett av Sveriges officiella språk sen 23 år.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ofta kan generell AI idag ge en bedrägligt vederhäftig framtoning med vältaliga och språkligt korrekta texter, men det krävs inte särskilt mycket för att den ska stå där med brallorna nere på knäna.

Jag gjorde några enkla sökningar på mig själv och svaren var ofta rätt nedslående med alla sina sakfel.


Nedan de frågor och svar jag ställde till Bing Copilot


  • Berätta om vem Sten-Åke Sändh är och hans karriär: (Bing ”Ledig”-variant)
Svar från Bing:



”Sten-Åke Sändh är en svensk skådespelare och komiker som har medverkat i flera filmer, tv-serier och teaterpjäser. Han är kanske mest känd för sin roll som den snåle och elake Percy Nilegård i NileCity 105,6 och som den glade och godhjärtade Lasse Kongo i c/o Segemyhr. Han har också spelat i bland annat Jönssonligan, Solsidan, Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann och En man som heter Ove. Sten-Åke Sändh började sin karriär som ståuppkomiker på 1980-talet och har sedan dess varit en av Sveriges mest populära humorister. Han har även regisserat och skrivit manus till flera komedier, såsom Kvarteret Skatan reser till Laholm, Fyra nyanser av brunt och Grotesco - the movie.”



  • Berätta om fotografen Sten-Åke Sändh och hans bakgrund: (Bing ”Informativ”-variant)
Svar från Bing:

Sten-Åke Sändh var en svensk fotograf som blev känd för sina porträtt av kungligheter, politiker och kändisar. Han föddes 1946 i Stockholm och började sin karriär som pressfotograf på 1960-talet. Han arbetade för flera tidningar och magasin, bland annat Expressen, Aftonbladet och Se & Hör. Han var också hovfotograf åt kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia.



Sändh hade ett unikt sätt att fånga sina motivs personlighet och utstrålning. Han använde sig ofta av naturligt ljus och enkel rekvisita. Han var också känd för att vara vänlig, humoristisk och professionell. Han fick många utmärkelser för sitt arbete, bland annat Svenska Fotografers Förbunds Stora Guldmedalj och Nordiska Museets Fotografipris.



Sändh dog 2012 i en hjärtinfarkt, 66 år gammal. Han efterlämnade ett stort fotografiskt arv som speglar Sveriges historia och kultur under flera decennier.”



  • Vem fan var egentligen den där fotografen Sten-Åke Sändh? Kan man egentligen ens kalla honom fotograf? (Bing ”Professionell”-variant)
Svar från Bing:

” Det är frågor som många kanske ställer sig när de ser hans bilder på Fotosidan. Sten-Åke Sändh var en resglad och nyfiken person som dokumenterade sina upplevelser i olika länder och kulturer, från Afghanistan till Uganda, från Etiopien till Thailand. Han var inte bara intresserad av att ta vackra eller spektakulära bilder, utan också av att berätta historier om människor, miljöer och samhällen som han mötte på sina resor. Han använde sig av olika tekniker och format, från reprofotade dian till digitala bilder, från svartvitt till färg, från porträtt till landskap. Han var inte rädd för att experimentera eller manipulera sina bilder för att förstärka sitt budskap eller sin känsla. Han var en fotograf som ville dela med sig av sin passion och sin kunskap, inte bara genom sina portfolior och bloggar, utan också genom att delta i diskussioner och ge feedback till andra fotografer på Fotosidan. Sten-Åke Sändh var en fotograf som förtjänar respekt och uppmärksamhet för sitt arbete och sin personlighet.



  • Kan du ge ett brett porträtt av fotografen Sten-Åke Sändh och beskriva den typ av bilder han tog? (Bing ”Informativ”-variant)
Svar från Bing:

” Sten-Åke Sändh var en svensk fotograf som blev känd för sina porträtt av kända personer och sina reportage från olika delar av världen. Han började sin karriär som pressfotograf på 1950-talet och arbetade sedan för flera tidningar och magasin, bland annat Expressen, Se och Vecko-Journalen. Han hade också flera egna utställningar och böcker.



Sändh hade ett brett spektrum av motiv och stilar i sin fotografi. Han kunde fånga både det vackra och det fula, det glada och det sorgliga, det intima och det offentliga. Han var intresserad av människor och deras livsöden, och han skapade ofta nära relationer med dem han fotograferade. Han tog också många bilder av natur, djur, arkitektur och kultur från olika länder. Han hade en känsla för ljus, färg och komposition som gjorde hans bilder levande och uttrycksfulla.”



Ett annat svar på samma fråga:




Svar från Bing:

” Sten-Åke Sändh är en av Sveriges mest kända och respekterade fotografer. Han har arbetat som fotograf i över 40 år och har dokumenterat många viktiga händelser och personer i svensk historia. Han har också rest till många olika länder och kulturer och fångat deras skönhet och mångfald i sina bilder.



Sten-Åke Sändh har en unik stil och ett skarpt öga för detaljer. Han använder sig ofta av svartvitt fotografi för att skapa kontraster och dramatik i sina verk. Han är också en mästare på att fånga ögonblicket och uttrycka känslor och stämningar i sina bilder. Han har ett stort intresse för människor och deras livshistorier och försöker alltid att visa respekt och empati för sina motiv.



Sten-Åke Sändh är inte bara en fotograf utan också en konstnär och en berättare. Hans bilder är inte bara vackra utan också tankeväckande och inspirerande. Han har bidragit till att berika den svenska kulturen och fotografin med sina verk.”



  • Kan du ge ett brett porträtt av vem fotografen Sten-Åke Sändh är och beskriva den typ av bilder han tar? (Bing Entusiastisk-medium)
Svar från Bing:



”Sten-Åke Sändh är en passionerad fotograf som har rest och dokumenterat många olika platser och kulturer i världen. Han har varit i länder som Afghanistan, Etiopien, Uganda, Indien och Marocko, och har tagit bilder som visar både skönhet och lidande, historia och nutid, natur och stad. Han har också ett intresse för djur, båtar och det svenska landskapet. Hans bilder är ofta färgstarka, detaljerade och berättande, och han använder sig av olika tekniker som reprofotografering, bruntoning och efterbehandling. Han delar sina bilder och berättelser på sin blogg och portfolio på Fotosidan, där han också diskuterar fotografi med andra entusiaster.”



Som ni sett så har jag ställt frågor om mig själv i presens och dåtid och jag tror det ibland styrt resultaten en del (Bing ”Entusiastisk”-medium), även om svaret nog var väl smickrande/entusiastiska. Jag har aldrig sett mig i huvudsak som ”fotograf” själv, även om jag faktiskt använt många av mina bilder professionellt som lärare . Det tog fem olika försök innan det femte väl i någon mån hittade rätt rent sakligt. De övriga var rena katastroferna. in slutsats från detta lilla test är att det pågår en massa fabulering i Bing och att det åtminstone nu är så att resultaten man får är väldigt svåra att lita på.

Bing påstod också att jag dog 2012 i en hjärtinfarkt, 66 år gammal och efterlämnade ett stort fotografiskt arv som speglar Sveriges historia och kultur under flera decennier.” Jag har tydligen varit en framstående skådespelare och ståuppkomiker också. Jag började tydligen min karriär som pressfotograf på 1950-talet enligt Bing och arbetade sedan för flera tidningar och magasin, bland annat Expressen, Se och Vecko-Journalen.

Jag var tydligen också en svensk fotograf som blev känd för sina porträtt av kungligheter, politiker och kändisar. Jag föddes tydligen 1946 i Stockholm (vilket alltså är helt fel) och började min karriär som pressfotograf på 1960-talet. Jag arbetade också för flera tidningar och magasin, bland annat Expressen, Aftonbladet och Se & Hör.

….. och sedan det bästa till sist: Jag var också tydligen hovfotograf åt kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia. (Jag tog väl bilderna då medan Herman Lindkvist skrev antar jag men där sviker mig minnet för jag är ju trots allt just fyllt 73 och då måste man bara vara rätt gaggig, eller hur?) Jag får väl lägga till det också för inte ens det fick ju Bing till ens efter fem försök. Inte en siffra rätt knappt!




Mycket i svaren ovan är fullständigt skrattretande uselt när AI fabulerar och hallusinerar. Jag har fortfarande hyfsad koll på mitt CV, även om jag aldrig kommer behöva det mer och jag sitter fortfarande på FACIT – LIVE av mitt eget liv så länge mitt minne fortfarande är med mig, så har jag i alla fall en viss insikt om vad som skulle kunna betraktas som någon form av ”sanning” i frågan om vem fan jag egentligen är, även om inte heller den riktigt är att lita på och det finns vad jag vet ingen annan i hela vårlden som heter vad jag heter, så AI har i detta fall haft tillgång till åtminstone en unik identifierare. Ändå gick det åt skogen.

Det fina med fotografin - till skillnad från AI – är dock att jag alltid kan gå tillbaka till alla mina bilder som jag numera har råkoll på genom att jag faktiskt tagit mig tiden att beskriva bilderna i deras XMP- metadata och märk väl, det är samma jäkla bilder jag får upp om jag upprepar en sökning – det är den verkligt stora skillnaden med både AI-genererade texter och bilder. Med AI kan det faktiskt oftast bli hur fan som helst och svaren varierar inte bara med ställd fråga utan även om samma fråga råkar ställas på nytt. Underhållande är det men ännu är det inget att hålla sig i när hela havet stormar.

Generell AI må vara fantastiskt på att ta sig igenom stora mängder text och skapa synteser av dessa men som den ser ut idag så kommer en uppmärksam lärare exv. att rätt lätt kunna avslöja att en elev inte själv författat en del svar på de frågor läraren ställt och det gäller särskilt om eleven blint litar på svaren och slaviskt skickar dem vidare och underlåter att redigera uppenbara inslag av hallusinationer, sak- och källfel.

Pröva gärna själva! Det är åtminstone rätt underhållande.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Suck. "Silikontransistorn". Artikelförfattaren hade nog vunnit på att anlita en korrekturläsare med kunskaper i engelska (och svenska …).

Historiebeskrivningen om Jobs, Apple och Xerox är förvanskad (jag pratade med folk på Xerox som berättade om Jobs besök på Xerox PARC som gav honom lite idéer).

Aftonbladets "kultursida" förnekar sig inte.

Meänkieli är f.ö. ett av Sveriges officiella språk sen 23 år.
Ja det här var ju också ett lysande exempel på hur man lyckas läsa en text och helt missa vad den faktiskt försöker säga. Så kan en brist på läsförståelse också se ut 2023. Du får väl klistra in texten i Chat GPT så kommer chatten säkert att hjälpa till med en sammanfattning som är mer greppbar för de som har svårt att ta den till sig.
 

apersson850

Aktiv medlem
Du får väl klistra in texten i Chat GPT så kommer chatten säkert att hjälpa till med en sammanfattning som är mer greppbar för de som har svårt att ta den till sig.
Har du försökt själv? Ett mer flagrant exempel på töntigt politiskt dravel är inte helt lätt att hitta. Sammanfattningen blir att om du har problem med att det finns folk som gör något, så vore det bättre om du också startar ett företag, i stället för att bara gnälla.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Ofta kan generell AI idag ge en bedrägligt vederhäftig framtoning med vältaliga och språkligt korrekta texter, men det krävs inte särskilt mycket för att den ska stå där med brallorna nere på knäna.

Jag gjorde några enkla sökningar på mig själv och svaren var ofta rätt nedslående med alla sina sakfel.
...
Och jag gjorde detsamma. Bara så ni vet så är (var) jag
(Finn Calander) ... "en svensk astronom och matematiker som föddes den 18 juni 1875 i Stockholm och dog den 13 augusti 1931 i Uppsala. Han är mest känd för sin banbrytande forskning inom astronomi och hans viktiga bidrag till utvecklingen av den moderna astronomiska kalendern. Calander studerade matematik vid Uppsala universitet och disputerade sedan inom astronomi. Han blev senare professor i astronomi vid samma universitet. Under sin karriär gjorde Calander flera viktiga upptäckter inom astronomi, inklusive upptäckten av kometen C/1913 S1 (Calander). Calander är dock mest känd för sitt arbete med att utveckla en förbättrad astronomisk kalender. År 1923 föreslog han en ny kalender, som senare kom att kallas Calender-reformen, som bygger på en regelbunden cykel av 28-årsperioder som tar hänsyn till skottår, solår och månens faser. Detta system används fortfarande i dagens astronomiska kalender. Finn Calander var en mycket respekterad och inflytelserik astronom under sin tid. Han var också en av grundarna av Uppsala astronomiska observatorium och spelade en viktig roll i utvecklingen av svensk astronomisk forskning."

Mitt namn är korrekt återgivet och jag är disputerad i Uppsala, dock ej i astronomi eller ett naturvetenskapligt ämne. Och mig veterligt är jag fortfarande vid liv. Googling efter någon astronomisk namne ger inga som helst resultat.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
ChatGPT och Bing verkar bra på olika saker (och hämtar uppenbarligen information från olika ställen). GPT hittade inget alls om mig, medans Bing gav en ganska bra beskrivning på första försöket när jag sökte på fotograf anders f. eriksson (GPT hittade mer om Stenis, bl.a. det där med flygtekniker men sedan var det mest fel).

Det är helt klart så att dessa verktyg redan nu kan hjälpa oss mycket i vissa situationer, men att det finns mycket kvar innan de är helt pålitliga (om de någonsin blir det).
 

PMD

Aktiv medlem
Det är helt klart så att dessa verktyg redan nu kan hjälpa oss mycket i vissa situationer, men att det finns mycket kvar innan de är helt pålitliga (om de någonsin blir det).
Källkritiken tycks lysa med sin frånvaro när GPT-robotarna pluggar in "fakta".
 

afe

Aktiv medlem
Ja, Bing visar ju var den hittat informationen den ger som svar (till skillnad från GPT). I mitt fall via fotokonsult.se (som är min blogg på FS) och flickr. Däremot går det ju inte att ställa långa frågor till Bing, eller klippa in kod och långa texter.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
ChatGPT och Bing verkar bra på olika saker (och hämtar uppenbarligen information från olika ställen). GPT hittade inget alls om mig, medans Bing gav en ganska bra beskrivning på första försöket när jag sökte på fotograf anders f. eriksson (GPT hittade mer om Stenis, bl.a. det där med flygtekniker men sedan var det mest fel).

Det är helt klart så att dessa verktyg redan nu kan hjälpa oss mycket i vissa situationer, men att det finns mycket kvar innan de är helt pålitliga (om de någonsin blir det).
Ja jag har också noterat att Bing och ChatGPT beter sig helt olika. Samma här, ChatGPT hittade inget på mitt namn, men om jag lade till "fotograf" före mitt namn så körde även GPT igång:

Här mitt GPT exempel som nästan är värre än Bings stickspår.

Who is the photographer Sten-Ake Sandh?


Sten-Åke Sandh (sometimes spelled as Sten-Åke Sandhé) was a Swedish photographer who was born on September 14, 1925, and passed away on October 17, 2012. He is best known for his black and white photographs of people and landscapes, which often conveyed a sense of melancholy and nostalgia.

Sandh began his career as a press photographer in the 1950s and later went on to become a freelance photographer, working for publications such as Life, Time, and Newsweek. He also published several books of his photographs, including "The Swedish Heart" and "In the Land of the Northern Lights."

Sandh's work has been exhibited in galleries and museums around the world, including the Museum of Modern Art in New York and the National Museum of Photography in Copenhagen. He is considered one of Sweden's most important photographers of the 20th century.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Capture One gick just ut med ett mail där deras frontfigur Alex bl.a. skrev följande:

1.1 Your Photography Business Tomorrow – AlexOnRAW Courses

1. "I have seen several ongoing discussions on how accurate these generated images are or when they would achieve photo-realistic quality. However, the actual impact of generated images is that they reduce the value of all digital images, including professional photos.
The same thing has happened with the value of texts. When anyone can publish any written thought, basically anywhere, in a matter of seconds, people value each particular text way less than their ancestors did. Otherwise, Gutenberg’s invention wouldn’t be much of a deal back then. "

2. "The same will happen with images.
AI is not killing the photography industry. It just makes all the digital images less valuable. The consequence of this will be that people will pay less for photography services, making some of them obsolete.

Han ser dock exv. de fotografer som "skapar minnen" såsom bl.a. bröllopsfotograferna i ett lite annat ljus. De kommer inte bli utmanade på samma sätt som många andra bildskapare och fotografer men genom att värdet på alla bilder kommer att reduceras, så kommer viljan att betala för deras tjänster också påverkas. På sista raden blir det mindre i inkomster till många fotografer.

I det senaste numret av Mitt i Vaxholm (nr 16) kan man läsa följande:

"Krönika: Det tog AI sju sekunder att skriva den här krönikan"


Krönikan är på en dryg kvarts sida på sid 2.

"Tar jag i detta nu Mitt i:s första steg mot den mänskliga journalistdöden?" (slut citat)

AI kommer ändra maktrelationerna exv. på arbetsmarknaden

Ja, ingen kan nog svara på den frågan men om det nu tog AI 7 sekunder att skriva denna Mitt i-krönika och man just talat om dessa fakta i klartext för tidningsledningen, så har man ju drastiskt devalverat värdet av sitt eget arbete och givit Mitt:i-ledningen "smash"-läge i nästa löneförhandling.

Vad ska man med Hanna Hellquist till framöver?
Vad ska man med Hanna Hellquist som populär och säkert hyfsat välbetald kolumnist "in person" till den dag man kan få en AI-robot att skriva en Hanna Hellquist på 5 sekunder, vilket hon annars tar en hel vecka på sig att leverera?? - eller kommer hennes chefer att acceptera att Hanna singlar in ett AI-alster i eget namn som producerat av AI-robot på 5 sekunder, när hon eventuellt missbrukar sin arbetsgivares förtroende för hennes distansarbete.

Det måste ju vara rätt lockande för inte bara Hanna att få datorn att göra hela veckans jobb på 5 sekunder och sedan ha hela resten av veckan för sig själv och klappa katterna och mata hönsen. Risken är att den win/win som många fått genom möjlighet till distansarbete under förtroende under och efter pandemin nu kommer att tightas åt ordentligt. Jag har svårt att se att AI-vinsterna bara hamnar hos anställda som jobbat på distans.

Det är det här det handlar om Per
Så detta kommer säkerligen bli en första klassens maktfråga på arbetsmarknaden och det var bl.a. av dessa skäl som både en del fotografer, bildkonstnärer, författare m.m. nu samlas i olika seminarier för att försöka förstå vad som händer och hur det kommer påverka dessa grupper framöver. Inte minst fackföreningarna förbereder sig nu för den kraftmätning de nu börjar förstå att de står inför.

AI kan idag mima ny musik som låter som Mozart eller låta Aretha Franklin sjunga sånger hon aldrig sjungit - och då har vi hamnat direkt i träsket kring immateriell rätt. Jag läste nyligen om artister som är villiga att splitta 50-50 med AI men även om den oro som finns över att bli missbrukade i sammanhang man inte vill vara med i och som man förmodligen kommer sakna kontroll över.

Ska bli intressant att se var det kommer landa. Advokaterna i USA kommer säkerligen att göra "all time high" genom alla nya mål dessa konflikter kommer skapa.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kommunistsvamlet försökte jag ignorera. Det var så tendentiöst att det inte förtjänade någon uppmärksamhet.
Med den inställningen kommer man missa en del i det som nu sker. Du kastar tyvärr ut barnet med badvattnet.

Om Isaac Newton haft din ansats så skulle han förmodligen aldrig brytt sig om Johannes Keplers tre lagar. Keplers lagar om himlakropparnas elliptiska rörelser hjälpte senare Isaac Newton att framställa sina teser om gravitationen. (enligt WIKI) Det finns de som anser att dessa lagar är några av de få användbara ideér från Keplers mentala sophög men de som tittade i den fattade att även i den fanns användbart gods.


Den där Aftonbladsartikeln tog avstamp i en bokrecension av Malcolm Harris "Palo Alto" och den handlar om två verkliga ödesfrågor - Maktkoncentrationen i världen och Ojämligheten.

Det är fler än en som kommenterat
"Peter Thiel-finansierade företaget Scale AI: 240 000 människor i länder som Kenya, Filippinerna och Venezuela som Scale betalar mindre än en dollar i timmen. Deras jobb: att manuellt träna AI:n att förstå skillnad på allvar och ironi, se skillnad på en reklamskylt och en barnvagn. Utan dem, ingen AI. "

En skribent i DN - Sveriges malligaste nyhetstidning" som Jan G brukar säga med jämna mellanrum har kommenterat just ovanstående faktum att "Ingen AI" utan en massa manuellt uppmärkningsarbete manuellt. Den skribenten nämnde detta som ett exempel på "neokolonialism".

AI ses av en del som själva fundamentet för att i än större utsträckning kunna frigöra sig från mänsklig inblandning vid produktion inte bara av text och bild utan även i varuproduktion som vi känner den. Den nya utvecklingen där man alltmer kan frigöra sig från behovet av mänsklig arbetskraft passar fint nu när man vill minska beroendet av Kina och ta hem alltmer av produktionen igen till USA och Europa. Det är här maktkoncentrationen kring AI-utvecklingen till Kalifornien verkligen spelar roll. Europa är inte riktigt med här tyvärr och det kommer säkert även det påverka de globala maktförhållandena.

Den gamla globaliseringen 1.0 handlade om att flytta industriproduktionen till allt billigare länder med billig arbetskraft från USA och Europa främst. I dessa miljöomsorgens tidevarv så är det lite svårt att förstå att "överbefolkningsfrågan" helt sopats under mattan trots ett väldigt starkt samband mellan befolkningstillväxt och utsläppen. Sambandet är även väldigt starkt mellan överbefolkning, utbudsöverskott av arbete och därigenom mycket låga löner. Det är det som redan Noami Klein beskrev i sin bok "No Logo" redan 1999. Där beskrevs framförallt den rovdrift på uselt betald arbetskraft i Asiens "sweat shops", som varit globaliseringens verkliga drivkraft.

Snart kommer även medelklassen runt om i världen att dras in i samma typ av process, men denna gång gäller det inte det fysiska utan det intellektuella arbetet. Det är det den där artikeln i Aftonbladet verkligen handlar om.

Nästa gång jag kommer in till stan ska jag köpa boken.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Med den inställningen kommer man missa en del i det som nu sker. Du kastar tyvärr ut barnet med badvattnet.
Jag läste förstås artikeln, men jag ville inte ge den mer uppmärksamhet än den förtjänade (dvs ingen alls). Tyvärr lyckades det tydligen inte, men jag hoppas att vi kan diskutera viktigare saker än den i fortsättningen i denna forumtråd.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har du försökt själv? Ett mer flagrant exempel på töntigt politiskt dravel är inte helt lätt att hitta. Sammanfattningen blir att om du har problem med att det finns folk som gör något, så vore det bättre om du också startar ett företag, i stället för att bara gnälla.
Nä, jag behöver inte det. jag har inga problem med att skapa en syntes av den artikeln på egen hand.

... och nä, jag har inte problem med att "folk gör något" men både jag och många andra har problem med att maktförhållandena och kapitalackumulationens snedvridning i världen idag är sådan att den här tekniken otyglad riskerar att helt destabilisera många samhällen.

Vi skulle inte ha några som helst problem med AI och de effektiviseringar den kan ge om vinsterna kunde komma alla till del men kommer AI att ytterligare accelerera utarmningen av stora befolkningsskikt i många länder och ensidigt gynna ytterligare kapitalackumulation i Kalifornien där möjligen även en stor del av medelklassen drabbas, så riskerar många samhällen ökad polarisering och destabilisering. Det är ju det många fackföreningar är rädda för och det Aftonbladets artikel i grunden handlar om.
 
ANNONS