Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Analog" känsla med digitala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

volodja

Avslutat medlemskap
Ju mer jag har hållit på med digital fotografering (och efterbehandling), slår det mig hur "tunna" bilderna känns. Jag är medveten om att film har en annorlunda färgskala och tonkurva mot den digitala...

Min fråga är helt enkelt, hur jag gör mina digitala bildfiler att se mer analoga ut?

Här

Ju mer jag har hållit på med digital fotografering (och efterbehandling), slår det mig hur "tunna" bilderna känns. Jag är medveten om att film har en annorlunda färgskala och tonkurva mot den digitala...

Min fråga är helt enkelt, hur jag gör mina digitala bildfiler att se mer analoga ut?

Det finns ett program som kan sinulera flera olika filmtyper och som faktiskt fungerar. Bilderna blir verkligen mer analoglika.
www.alienskin.com programmet heter Alienskin exposure

Annars kan man dra i spakarna lite och få en "Velvia look" :)

Bilagor

• velvia.jpg
    velvia.jpg
    84.2 KB · Visningar: 805
Precis som Tony Svensson rekomenderar jag Alien Skin Exposure starkt! Det finns mänger med filmer som simuleras, både färg och svartvitt!
Klart värt pengarna!

någon som fått Exposure 2 att funka med 64a bitars CS4 än? Svär mig blodig över att behöva starta upp CS3 varje gång jag ska köra den. Ja, jag vet att man kan köra CS4 i 32 bitarsläge men det känns än mer menlöst.... *sura*

Jag har trixat en hel del med det den senaste tiden, då i PS CS3. Stefan har helt rätt, att slänga på en S-kurva är ett mycket bra grundsteg. Film har en tydlig "skuldra" dvs minskad kontrast i högdagrarna. Om man har utfrätta högdagrar kan det vara en idé att sänka vitpunkten aningens i en av kanalerna, t ex den blå, för att få en lätt gulton i det utfrätta. Eller en annan kanal om man tycker det passar bilden bättre.

Jag tycker ofta digitala bilder är lite för rena och kornfria, så därför har jag flera metoder för att lägga på korn i olika mängd. Jag jobbar oftast med "brus" i PS som jag behandlar på olika sätt, t ex med oskärpa, kontrast och mättnad. Det kan vara en bra idé att skapa en kornstruktur som är baserad på luminansen i bilden. Kornet gör ofta att man uppfattar bilden som skarpare.

ANNONS