Annons

Analogt, mekaniskt Canonhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nyström

Aktiv medlem
Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka fotat digitalt med Canons system och har därför köpt på mig flera Canon EF-objektiv.

Nu är jag intresserad av att få tag på ett bra begagnat filmhus, helst då ett helt mekansikt hus som inte behöver batterier för drift. Min fråga till forumets läsare är således: finns det, eller har det någonsin funnits, helt mekaniska Canon-hus till EOS EF fattningen?

Tacksam för svar,
Andreas

Nej. Och eftersom bländarstyrningen är elektrisk på EF-objektiven så vore det lite knepigt att göra en sådan.

/Andreas

Ah... På så sätt. Tack för svaret Andreas. Om jag ska slå ett helt mekansikt hus ur hågen, vilket elektroniskt hus skulle du säga är bra för en amatörfotograf som då och då vill skjuta en rulle film?

/Andreas

Kan nån, kan Nikon! (med glimten i ögat)

Jättetrist att Canon valt sin EF-lösning (i det hänseendet) men det kanske är praktiskt ur andra vad vet jag.

Med risk för att låna tråden..
Någon som vet varför Canon satsade på EF?

Nyström skrev:
Ah... På så sätt. Tack för svaret Andreas. Om jag ska slå ett helt mekansikt hus ur hågen, vilket elektroniskt hus skulle du säga är bra för en amatörfotograf som då och då vill skjuta en rulle film?

/Andreas

För några tusenlappar får du ett bra begagnat EOS3-hus. EOS3 är ett fantastiskt bra hus i proffskvalitet, byggkvaliteten är snäppet under EOS1-husen men prestandamässigt är de annars jämförbara. Vill du ha något billigare kan det vara idé att kolla på ett EOS30/33-hus.

Jag kör fortfarande med mitt gamla EOS 10 hus som fungerar utmärkt. Inte allt för mycket lull-lull, men gör jobbet bra. Kan du säkert få för ett par (ett?) tusingar idag... Fungerar med fördel som ljusmätare åt analoga system som saknar ljusmätning :)

Bengt

Johan Okker skrev:

Någon som vet varför Canon satsade på EF?

[OT]
Ja, men det är en berättelse på flera sidor. Men kortfattat kan man säga att Canon tyckte att fördelarna med att styra objektivet från huset övervägde nackdelarna med att byta bajonett.

Det hela började med att man bedömde att elektiskt överföring av autofokusen från objektiv till hus. Detta gjorde att man kunde optimera varje enskild AF-motor (objektiv) utan hänsyn till huset. Därför var det logiskt att även bländaren överfördes elektroniskt. Detta ledde ju i förlängningen till Canons goda rykte om snabbfokuserande objektiv (iom. införandet av USM-motorer).

Det var ganska mycket skällsord från Canon-användarna då, 1987. Fast nu, två decennier senare så ser man att detta var rätt väg att gå. Nikon har ju först nu på senare år gått ifrån bländarringen, vilket leder till ett lite rörigt system, där inte alla saker är fullt kompatibla (men funkar).
[/OT]

Jag har också en 10a som jag gav 600:- för med handgrepp och axelväska ganska nyligen. Har bl.a en 1n också som jag är supernöjd med och har sett flera såna begagnade från 1700:- (med booster) och uppåt. EOS 5 ser man ofta från 1000:- (utan booster) och från 1500:- och uppåt med. De treor (samt 30/33 och många andra) jag sett på begagnatmarknaden sista tiden tycker jag är för högt prissatta.

Har en EOS 600 också förresten och den är också bra. Såna finns på tradera mellan varven och kan fås för typ 400:-(med kitoptik inkl. ibland)

Senast ändrad:
Nyström skrev:
Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka fotat digitalt med Canons system och har därför köpt på mig flera Canon EF-objektiv.

Nu är jag intresserad av att få tag på ett bra begagnat filmhus, helst då ett helt mekansikt hus som inte behöver batterier för drift. Min fråga till forumets läsare är således: finns det, eller har det någonsin funnits, helt mekaniska Canon-hus till EOS EF fattningen?

Tacksam för svar,
Andreas

Hej Andreas

Det är oftast inga problem med batteridriften på analoga system kameror. Själv brukar jag ofta glömma av att stänga av min egen Eos 30V och hitills har jag inte bytt baterier.

Analoga EOS hus är nästan gratis att köpa :)

// Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto