Annons

Att kombinera manuell fokusering med tumfokusering?

Produkter
(logga in för att koppla)
erro.se skrev:
Tack för allas svar. Tydligen så är det inga större bekymmer med moderna kameror och objektiv. Synd bara att jag inte är så modern (ännu).

Separering även av exponeringsmätning och själva exponeringen (avtrycket) då?. Låter ju också som nåt man kanske skulle vilja ha i vissa (kontrollerade) situationer. Törs man anta att kamerorna klarar sånt också? Fast det är ju ett vanligt exponeringslås nu när jag tänker efter...

Jag har tre knappar på min kamera, AF/lock AE/lock samt en funk/knapp som jag kan programera in vad jag önskar på, (det kan jag även på dom andra två om jag önskar det) själv har jag spotmätning på den.

Kameran är Nikon D2Hs.

kent.

Jag har fotat snart ett år med min 20D och är mkt nöjd, har hört talas om tumfokusering tidigare men inte provat. Har kanske ibland tänkt göra det men inte bryt mig om det då jag ansett det vara helt OK att fokusera med den "vanliga" avtryckarknappen...

Men nu blir jag nyfiken, om jag ändrar till denna funktion ni skriver om är det då C.fn 04 (AF/AE-lås) som jag skall ändra? Och vilken knapp blir det istället? Kan man själv bestämma till vilken knapp funktionen skall flyttas till?

MVH Samuel

Hej! Ja, det är mycket riktigt CFn 4 du skall ändra. Det som händer är att du då får fokuseringen på *-knappen. Nackdelen är då att FEL-funktionen försvinner vilket jag tycker är en miss. Men så är det.
Det finns lite olika lägen att välja på i CFn 4. Jag har ställt den till 1 vilket innebär att jag har fokus på *-knappen när denna trycks in och exponeringslås på avtryckaren. Släpper jag * upphör fokuseringen, ganska bra i många situationer. Kommer inte ihåg exakt hur de andra CFn 4-inställningarna funkar, men det står i manualen. Prova dig fram med de olika inställningarna och se vad du föredrar.

Men akta dig...att ha tumfokus är vanebildande. :)

/Arne

ANNONS
Götaplatsens Foto