Annons

Bästa inställningar vid norrsken

Produkter
(logga in för att koppla)

oregongirl

Medlem
Jag ska resa till Nordnorge för att fotografera norrskenet hoppas jag. Har en Canon 7D, stativ, objektiv Canon 10-22 + normalzoom. Hade blivit väldigt tacksam för hjälp hur jag ska bära mig åt för att lyckas på bästa sätt.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag ska resa till Nordnorge för att fotografera norrskenet hoppas jag. Har en Canon 7D, stativ, objektiv Canon 10-22 + normalzoom. Hade blivit väldigt tacksam för hjälp hur jag ska bära mig åt för att lyckas på bästa sätt.
Det största problemet med dina objektiv är dålig ljusstyrka. 24 1.4 är en favorit bland många norrskensfotografer. Vanlig inställning: Iso 400-1600 bländare 1.4-2.0 tid 5-30 sekunder.
Riktigt varma kläder och en liten ljussvag (annars blir du bländad) pannlampa är bra. Lär dig ställa skärpan manuellt på dagen och tejpa fast fokus. Det kan vara svårt om inte månen eller andra lysande objekt finns att tillgå.
Viktigast är att du tränar så att du kan göra alla inställningar i mörker och att du fotar i raw.
Det är ganska lätt aktt få bilder på ns men skitsvårt få bra fotografier. Träna, träna, träna...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
För att man inte vill ha allt för långa slutartider. Norrskenet rör ju på sig...
Men man fotar ju ändå i ca 30s. Kan ju iof öka ISO beroende på viljen kamera man har och använda black frame.
Klart att objekitv med högra ljustsyrka är att föredra ändå i kombo med en bra kamera-
Glöm inte att ta bort UV-filter om du har det.

/Stefan
 

Maru

Medlem
Har själv just kommit in efter att ha varit ute och fotat norrsken. Använde som vanligt mitt Canon 24-70/2,8 L USM, men efter att ha läst det ni skriver börjar jag undra om mitt Canon 50/1,8 II är att föredra vid norrskenfoto? Har aldrig ens tänkt tanken nybörjare som jag är... Fotar med Canon 5D II.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Har själv just kommit in efter att ha varit ute och fotat norrsken. Använde som vanligt mitt Canon 24-70/2,8 L USM, men efter att ha läst det ni skriver börjar jag undra om mitt Canon 50/1,8 II är att föredra vid norrskenfoto? Har aldrig ens tänkt tanken nybörjare som jag är... Fotar med Canon 5D II.
Det är nog hugget som stucket
 

hornavan

Aktiv medlem
Men man fotar ju ändå i ca 30s. Kan ju iof öka ISO beroende på viljen kamera man har och använda black frame.
Klart att objekitv med högra ljustsyrka är att föredra ändå i kombo med en bra kamera-
Glöm inte att ta bort UV-filter om du har det.

/Stefan
Norrskensbilder blir bättre ju kortare slutartid som används och lägre ISO är bättre. Därför är det att föredra att ha ljusstarka gluggar, men det betyder inte att man inte kan fota även med kitobjektiv och dylikt.

Ett BRA stativ är nödvändigt då det ofta blåser lite grand. Det syns omgående på stjärnorna när kameran inte stått stilla under exponeringen.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Norrskensbilder blir bättre ju kortare slutartid som används och lägre ISO är bättre. Därför är det att föredra att ha ljusstarka gluggar, men det betyder inte att man inte kan fota även med kitobjektiv och dylikt.

Ett BRA stativ är nödvändigt då det ofta blåser lite grand. Det syns omgående på stjärnorna när kameran inte stått stilla under exponeringen.
Tänkte mer på om man ex har 30s exponering så får man med stjärnor och ser norrskenet som en diffus glöd. Fryser man det på nån enstaka sekund så lär man inte få med stjärnor och rörelsen från norrkskenet fryses.
Huruvida rörelser ska frysas eller synas är självklart en smaksak, men jag hade föredragit rörelse samt skymten av stjärnorna.
Fotar man med högt ISO så kan man nog komma undan med 10-15s.

Har som påpekat imte fotat norrsken. Men de flesta bilder jag sett på nätet har 30s eller mer, stor bländaröppning och någorlunda högre ISOvärden.

/Stefan
 

Racketeer

Aktiv medlem
Norrskensbilder blir bättre ju kortare slutartid som används och lägre ISO är bättre. Därför är det att föredra att ha ljusstarka gluggar, men det betyder inte att man inte kan fota även med kitobjektiv och dylikt.

Ett BRA stativ är nödvändigt då det ofta blåser lite grand. Det syns omgående på stjärnorna när kameran inte stått stilla under exponeringen.
Nu är det ju så att stjärnorna "rör sig" så har man för lång slutartid så blir stjärnorna ovala, beroende på brännvid och tid!
Jag var ute i går och fotade norrsken med inställningarna 13sek f1.4 iso 500 och 35mm
På en canon 7d. Men som sagt, det beror lite på om månen är uppe då får man lite "gratis" ljus från den, på själva naturen runt omkring.
Och som du skriver är ett stadigt stativ ett måste!
Men om man inte har en ljusstark glugg så kan man ju börja med ex 30 sek f3.5 iso 1600 och kort brännvid (18mm) så borde exponeringen bli likvärdig min.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nu är det ju så att stjärnorna "rör sig" så har man för lång slutartid så blir stjärnorna ovala, beroende på brännvid och tid!
Jag var ute i går och fotade norrsken med inställningarna 13sek f1.4 iso 500 och 35mm
På en canon 7d. Men som sagt, det beror lite på om månen är uppe då får man lite "gratis" ljus från den, på själva naturen runt omkring.
Och som du skriver är ett stadigt stativ ett måste!
Men om man inte har en ljusstark glugg så kan man ju börja med ex 30 sek f3.5 iso 1600 och kort brännvid (18mm) så borde exponeringen bli likvärdig min.
Av erfarenhet så fotar jag inte med f:1.4,
Dels finns inget objektiv med F1.4 där skärpan är riktigt grym vid full bländaröppning och dels vinjetterar 35an med 1-2 eV.
Definitvt bättre att blända ner till 2 steg, öka iso det dubbla samt tiden också.



/Stefan R. Nilsson
 

Racketeer

Aktiv medlem
Av erfarenhet så fotar jag inte med f:1.4,
Dels finns inget objektiv med F1.4 där skärpan är riktigt grym vid full bländaröppning och dels vinjetterar 35an med 1-2 eV.
Definitvt bättre att blända ner till 2 steg, öka iso det dubbla samt tiden också.



/Stefan R. Nilsson
Nu fotar jag med en crop kamera, 7d så vinjetteringen är inget som stör,
Och ang skärpan, ja det är väl få som zoomar 100%för att kolla detaljer på en lanskapsbild/ norrskensbild?
Men alla tycker olika och jag tycker inte att det behöver vara krispig skärpa på en sådan typ av bild,
Jag tycker brus är fulare!
Och du hade ju inte fotat norrsken skrev du nyss?
Så hur kommer det sig att du har så mycket åsikter om det?
Du pratar mot dig själv, du skrev tidigare att ljusstarka gluggar är att föredra! ( helt rätt enl mig också)
Blev lite förvirrad nu,
 

hornavan

Aktiv medlem
Av erfarenhet så fotar jag inte med f:1.4,
Dels finns inget objektiv med F1.4 där skärpan är riktigt grym vid full bländaröppning och dels vinjetterar 35an med 1-2 eV.
Definitvt bättre att blända ner till 2 steg, öka iso det dubbla samt tiden också.



/Stefan R. Nilsson
Vi pratar norrsken och jag föreslog 24 mm, inte 35. Skärpan på norrskenet blir sämre med nedbländning eftersom det rör sig. högra Iso förstör mer än du vinner på nedbländing. Detviktiga är att sätta skärpan rätt, annars blir stjärnorna lurviga.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Vi pratar norrsken och jag föreslog 24 mm, inte 35. Skärpan på norrskenet blir sämre med nedbländning eftersom det rör sig. högra Iso förstör mer än du vinner på nedbländing. Detviktiga är att sätta skärpan rätt, annars blir stjärnorna lurviga.
Mitt svar gällde inte god utan racketeer som fotade 35 mm på 7D.
För övrigt tycker jag det är en för snäv brännvidd.
Skärpan tycker jag är viktig även vid såna här foton. Och som påpekat så är vinjetteringen kraftig vid f:1.4 dvs 1-2.4 eV för 35 mm och för dog som använder 24 ännu sämre 1-3.3 (gäller Canon och FF)
Så använder man objektivkorrigering blir ju bruset påtagligt särskilt så vi fotar skuggområdet.
Låter man det vara så får man ju en tråkig vinjettering som för mig inte passar sån här typ av foton.
 

hornavan

Aktiv medlem
Rommels skriver att full glugg, enligt hans erfarenhet inte är nog bra och att vinjetteringen inte passar denna typ av bilder. Sedan skriver samme man att han själv inte fotat norrsken.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Rommels skriver att full glugg, enligt hans erfarenhet inte är nog bra och att vinjetteringen inte passar denna typ av bilder. Sedan skriver samme man att han själv inte fotat norrsken.
Förvräng inte mina inlägg. Detta gällde full glugg f:1.4 och inte f:2.8 som har mkt bättre vinjettering och skärpeegenskaper.
Ja, jag fotar stjärnor som jag anser ger djup i bilden och har en del erfarenhet om det. Har ingen erfarenhet om norrsken, brukar dock använda molnen som extra krydda i bilderna. Sen kan ni ju själv kolla alla andra fotografera och majoriteten foton är tagna runt 30s och f2.8.

Hittar knappt någon som rekommenderar eller har fotat riktigt fina bilder med F1.4.

Kan ni länka till några så är jag tacksam.

Edit: fasta gluggar på F1.4 och mindre är ju främst porträtt och är vedertagna vara ruskig dåliga ju längre ifrån centrum man kommer. Landskapsgluggar har f2.8

/Stefan R. Nilsson
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nu fotar jag med en crop kamera, 7d så vinjetteringen är inget som stör,
Och ang skärpan, ja det är väl få som zoomar 100%för att kolla detaljer på en lanskapsbild/ norrskensbild?
Men alla tycker olika och jag tycker inte att det behöver vara krispig skärpa på en sådan typ av bild,
Jag tycker brus är fulare!
Och du hade ju inte fotat norrsken skrev du nyss?
Så hur kommer det sig att du har så mycket åsikter om det?
Du pratar mot dig själv, du skrev tidigare att ljusstarka gluggar är att föredra! ( helt rätt enl mig också)
Blev lite förvirrad nu,
Ljusstarka är att föredra. Men inte på F1.4, man kan blända ner ett steg till F1.8 och bli snabbt av med objektivets nackdelar.
Brus är svårt, själv har jag fotat på iso12800 med f2.8, 30s med gott resultat.

Men som sagt om någon länkar till de bilder tagna med F1.4 och 15 sekunder och de är lika bra som de jag sett med f2.8 och 30s och dubbelt så högt iso så ger jag mig.
Som jag påpekat så fotar jag en del stjärnor både med och utan förgrund samt med rörande moln med hyfsat resultat och de blir klart sämre om jag tar F1.4. Har FF, 14/2.8, 24/1.4 och 35/1.4 som användes flitigt.

Men testa ni. Resultaten kanske
Beror mer på fotografen än på inställningarna i detta fall.



/Stefan R. Nilsson
 
ANNONS