Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beslutsågren...

Produkter
(logga in för att koppla)

Milo

Aktiv medlem
Är det ett nerköp att byta sin Eos 300 till en Eos 5'a???
Anl. är att 300'an är lite plastig och nu har min börjat glappa i objektivfästet...dock är jag hur nöjd som helst med bilderna!!!

Och är Eos 5'an lika bra som 300'an vad det gäller ljusmätningen??...300'an har ju 35 zoner och 5'an har 16 zoner...
Det som lockar är att 5'an verkar ju onekligen vara rubust och mer "kamera".

Vet inte......skriv någon och berätta!!..Tack!
/Milo

Knappast nedköp..snarare är det ett uppköp. Ska du jämföra EOS 5 med dagen EOS, så får det bli EOS 30. EOS 5 tillhör en av de bästa EOS-kamerorna som Canon gjort. Läs gärna i kameraöversikten som du hittar här .

Visst...du kommer säkert att bli påmind femtielva gånger om att den har en defekt programratt (ja det har den) men problemet bör bara uppstå om man tvingar programratten från sitt L-läge utan att trycka ned låsknappen i mitten.

Fördelar:

- AF
- Spotmätning
- Inbyggd Zoomblixt med exp. komp.
- Frammatningshastighet (3,5 fps)
- Bakre inmatningsratt
- Metallbajonett
- Riktigt vertikalgrepp med inmatningsratt
- 1/200 x-sync
- CF för egen programmering av kameran
- Hållbarhet
- Spegeluppfällning

Nackdelar:

- Skojar du? ;-)

Vad snabb du var Jeppe...Tackar!!

Jo!..Jag har läst kameraöversikt och det var väl där jag fastnade för Eos 5'an...
Hmmm....jag tror att jag ska söka efter en 5'a då.
(och hoppas att jag inte märker skillnad på 35 el 16 zoner..haha!)

Tack igen jeppe!!
/Milo

Milo skrev:
Anl. är att 300'an är lite plastig och nu har min börjat glappa i objektivfästet...dock är jag hur nöjd som helst med bilderna!!!

Med tanke på vilka gluggar du troligen hänger på kameran för att på objektivfästet att glappa så borde du vara nöjd med bilderna...
Jag trodde Canon körde med blyfritt glas nuförtiden... :)

Nej men seriöst, det där låter mysko. Vad använder du för objektiv eller hur misshandlar du kameran om du får den effekten? Förutsatt att det inte är tillverkningsfel...

Batterier

Jag har en Eos 300 och Orelle min polare har en Eos 5.
Vi är bägge nöjda , men vad folk har glömt att nämna är att Eos 5:an gå¨r påå Litiumbatterier som kostar mellan 70-140 kr beroende på var man köper dem.
Medans Eos 300 går på 4 billiga batterier R6, som man har i ett vertikalgrepp, som dessutom ger ett bra grepp och en väsentligt lägre batterikostnad.
Dessutom så kan det vara ett HELVETE att finna Litiumbatterier när man är ute och reser.

En annan BRA sak som finns på Eos 300:an är att den matar först in hela filmen och sedan när bilden är tagen skickas den in i spolen, och är skyddad.
Detta är en väldigt bra funktion om skyddsluckan råkar gå upp (avsiktligt eller oavsiktligt) och filmen exponeras.

Ja det var det Hela !!!!

Niklas, nu med fjärrutlösare

35 eller 16 zoner. Mycket behöver inte alltid vara bättre. Det beror också hur informationen används i programvaran. Jag har haft två Eos 5:eek:r och de exponerar bra. Ofta bättre än Eos 3 som tar för stor hänsyn till vald fokuseringpunkt (detta ändrades på Eos 1v). Så antalet är absolut inte avgörande. Eos 5 är säkert tillfredsställande.

Tackar för svaren....det lutar nog åt att införskaffa en 5'a...verkar vara en bra kamera..

Leadhead....Nää..inte är kameran trasig på nogot sätt men med så många byten av objektiv som det blivit så känns inte objektivfästet riktigt 100%.
Tanken var att jag skulle köpa 33'an men ekonomin satte stop för det....då varkar ju 5'an som ett bra alternativ...så länge! ;)

/Milo

ANNONS
Götaplatsens Foto