Annons

Bildspel ?

Produkter
(logga in för att koppla)

einar

Aktiv medlem
Jag har gjort bildspel både med Power Point 2000 och Adobe PhoroShop Album 2. Fina, enl egen uppfattning, med musikbakgrund och övertoning av bilder. Nu skulle jag vilja bränna dessa för att kunna visas på TV,n, men behöver ett program för detta. Någon som har förslag?
 

ulltand

Aktiv medlem
Nu vet jag inte hur du gör för att bränna ner just de bildspel du redan gjort...

Men, vill du börja från början så kan du använda programmet PicturesToExe, med vilket du kan göra bildspel som antingen blir exe-filer eller som tillsammans med tex brännarprogrammet Nero kan hjälpa dig bränna skivor att köra i dvd-spelare.


PicturesToExe, ett demo finns, eller så köper man programmet för 30 euro - http://www.wnsoft.com/
 

de Maré

Ny medlem
Bildspel på TV

Har hittat ett bra program för visning på TV:n via DVD-spelaren.
Det heter Pro Show Gold och tillverkas av Photodex.
Det har fått mycket fina recentioner i engelska tidskrifter.
 

einar

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Det var väl inte riktigt de program jag tänkt mig. Som tur är finns de i demoverson så det skadar ju inte att pröva.
Tack och God Jul!

Ps! Jag brände SVCD med Neroexpress, men det var bara ljudet som spelades upp. För att se bildspelen på PC.n krävs det ju en speciell powerpoint-wiever. Ds
 

hakanv

Aktiv medlem
einar skrev:
För att se bildspelen på PC.n krävs det ju en speciell powerpoint-wiever. Ds
...för att se ett bildspel tillverkat med Powerpoint 2000, gör man den resklar bara, och inkluderar viewern, så kan man visa den i vilken PC som helst som inte har viewern installerad. Funkar otroligt bra...

/Håkan
 

Wil

Medlem
ADOBE Premiere

Jag gör bildspel i Adobe Premiere, som egentligen är till för film. Det är kanon tycker jag. Kan brännas till DVD eller göra mpeg filer ellr vad som helst. Går att redigera musiken också på ett enkelt sätt.
 

uge

Aktiv medlem
Re: ADOBE Premiere

Wil skrev:
Jag gör bildspel i Adobe Premiere, som egentligen är till för film. Det är kanon tycker jag. Kan brännas till DVD eller göra mpeg filer ellr vad som helst. Går att redigera musiken också på ett enkelt sätt.
Intressant programval. Verkar lite bökigt i mina öron, men det kan ju bli oerhört imponerade slutresultat.

Är lite lat, eller mätt själv, men gör bildspel åt kunder då och då. Använder Macromedia Director.
Helt suvve, och lättarbetat (om man nu inte skall koda upp ett spel eller så).
En stor födel är det läser och presenterarvectorgrafik (Flash swf)
 

Tomasz

Aktiv medlem
Re: ADOBE Premiere

Wil skrev:
Jag gör bildspel i Adobe Premiere, som egentligen är till för film. Det är kanon tycker jag. Kan brännas till DVD eller göra mpeg filer ellr vad som helst. Går att redigera musiken också på ett enkelt sätt.
Intressant, kan du berätta mer? Jag har funderat på det själv men inte kommit till skott ännu.
Finessen är ju att man faktiskt gör en film som går att visa på en DVD-spelare, man behöver inte dator och programvara för att visa.

Men hur blir det med kvaliteten? Jag inbillar mig att den kan bli lidande.

/Tomasz
 

Wil

Medlem
Jag vill väl inte säga att jag är proffs på Premiere ännu men jag har fått till några riktigt lyckade bildspel. Man kan utnyttja alla övergångar mellan bilderna som man kan ha mellan videoklipp.
Om man ska visa bildspelet på tv - som jag gör - blir inte bildkvaliten lidande eftersom tv upplösningen är så mycket lägre än den är på datorn. Storleken på en bilden är endast 720x576 px. Detta gör att bilderna måste beskäras något för att det ska bli bra - om man inte använder t ex en svart ram runt bilden i över och underkant.
När man tittar på det färdiga bildspelet på sin dator blir det "taskig" kvalitet men jag lovar att det blir bra på tv-n.
En fördel är också att man då kan göra bilderna ganska små i storlek. Bildspelet blir ofantligt stort om man inte drar ner bildstorleen.
När man sedan gör själva bildspelet har man hjälp av en timeline där man bara drar in bilderna/videoklippen. Där kan man även matcha bilderna till musiken som annars är svårt (i tex powerpoint).
 

Wil

Medlem
Re: Re: ADOBE Premiere

uge skrev:
Intressant programval. Verkar lite bökigt i mina öron, men det kan ju bli oerhört imponerade slutresultat.

Är lite lat, eller mätt själv, men gör bildspel åt kunder då och då. Använder Macromedia Director.
Helt suvve, och lättarbetat (om man nu inte skall koda upp ett spel eller så).
En stor födel är det läser och presenterarvectorgrafik (Flash swf)
Jag försökte i Director men jag lyckades inget vidare. Skulle dock gärna vilja lära mig...

/Per
 

uge

Aktiv medlem
Re: Re: Re: ADOBE Premiere

Wil skrev:
Jag försökte i Director men jag lyckades inget vidare. Skulle dock gärna vilja lära mig...

/Per
Det är faktiskt busenkelt, och väldans flexibelt. Det ska det ju i o f s vara, då det är en multimediaplattform som importerar "alla" format.
Jag lovar dig att en ny värld öppnar sig när du kommit över den berömda trösklen.
 

Voxa

Aktiv medlem
Wil skrev:
En fördel är också att man då kan göra bilderna ganska små i storlek. Bildspelet blir ofantligt stort om man inte drar ner bildstorlken.
Satt just och funderade på att öppna en tråd om bildspel. Jag tänkte göra ett första försök i PP och frågan var storleken på bilderna, spelet tenderar ju att snabbt bli stort.

Måste göra ett spel till en släktträff om två veckor . . . .
/Göran
 

mazeson

Aktiv medlem
Över ån efter vatten...

Om man inte har för mycket Microsoft-noja, så varför inte Windows Movie Maker som är helt gratis?
Microsoft Windows Movie Maker 2.1 ingår i Windows XP Service Pack 2 (SP2).

Det fungerar utmärkt för stillbilder, även om det är tänkt att användas för video.
Det har bildövergångar mm.
Man lägger enkelt till ett spår med musik.

Interfacet ser ut som en mycket, mycket enkel upplaga av Premiere m fl, med tidslinje längst ned.

hils
Mats
 

Stisse

Aktiv medlem
Pro Show Gold är verkligen riktigt bra !, Massor med övergångar och stöd för att bränna CD/DVD eller till EXE fil, som dessutom kan tidstyra hur länge den skall kunna användas.

/Stisse...
 

MartinAdolfsson

Aktiv medlem
Hallå,
Tänkte haka på den här tråden lite med en fråga om bildspel i powerpoint. Jag ska visa 35 st bilder med en liten text rad vid sidan av varje. Vet någon om det finns något sätt att vända arket i powerpoint så att det blir stående? Som det är nu har jag massa yta på sidorna som känns ganska meningslös att ha.
Finns det alt något annat program som är bra har laddat ner picturetoexe men jag är inte helt övertygad.
Tack på förhand!
Mvh Martin
 

Gustafa

Aktiv medlem
Jag är inte så haj på powerpoint men tror att det funkar med att klicka på arkiv->utskriftformat och där ändra till stående....
 
ANNONS