Annons

Blixtbilder med 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

muster

Aktiv medlem
Detta har ventilerats förut i forumet, men jag tror det var ett tag sedan nu.

Är det någon som hittat ett praktisk och smidig lösning på blixproblematiken med 300D?

Jag har en 380EX blixt och med den blir varje exponering olik den andra, även om jag tar flera bilder på samma motiv. Det blir för mycket ljus eller för lite ljus. Nån gång då och då blir det rätt också. Men det känns som att det är något fel med mätningen.

Gör det ryska fw-hacket någon skillnad? Då kan man ju ställa in blixtkompensering som jag förstått det, men löser det problemet?

En lösning är att jobba med exponeringslåset FEL och mäta blixtljusexponeringen mot en yta som varken är ljus eller mörk, som ett ansikte. Du trycker på *-knappen och riktar kameran mot ansiktet. Du kan också zooma in på ansiktet.

Det kan vara så att din blixt inte klarar hela brännvidden på det objektiv som du har monterat. I ytterändarna blir det då för ljust eller för mörkt.

När jag hade Sigma 18-200 monterad på min gamla 300D hände just det.

Jag hade våldsamma exponeringsproblem på min 300D (med canon EX blixt).
JAg skickade in den, och fick ny exponeringsmätarmanick installerad.
Nu funkar det skapligt, men FEL rekommenderas varmt.

P

Hej !
Min 420 fungerar utmärkt ihop med min 300d. Problemet är att 300d:n kompenserar bara för blixten i programläget (av de kreativa lägena) och med Av eller Tv så blir det ju då nästan jämt överexponerat ( ex. för lång slutartid). Av och Tv lägena fungerar klockrent när man anvender blixten som upplättning (exponeringskomenserar -2/3). Prova P-läget.

Mvh Erik !

Glöm inte M-läget. Det fungerar rätt bra ihop med blixt också.

--jalle

ekemannen skrev:
Hej !
Min 420 fungerar utmärkt ihop med min 300d. Problemet är att 300d:n kompenserar bara för blixten i programläget (av de kreativa lägena) och med Av eller Tv så blir det ju då nästan jämt överexponerat ( ex. för lång slutartid). Av och Tv lägena fungerar klockrent när man anvender blixten som upplättning (exponeringskomenserar -2/3). Prova P-läget.

Mvh Erik !

Attans

Det var som attans, det hade jag ingen aning om. Så man ska alltså undvika TV och AV vid blixtljus. Hmmm...det ska jag lägga på minnet. Det kanske inte är fegt att läsa instruktionsboken trots allt.

P

Re: Attans

Peter Jonsson skrev:
Det var som attans, det hade jag ingen aning om. Så man ska alltså undvika TV och AV vid blixtljus.

Nä, varför skulle du det? Det beror ju på vilken typ av blixtfotografering. Vill du balansera blixtljuset och det befintliga ljuset ska du köra Av eller Tv. Ska du ha rent blixtljus så är det P eller M som gäller.

300D och ryska hacket är i mitt tycke en självklarhet att ha installerat i datorn, så att blixljuskompensationen kan användas.

Re: Attans

Peter Jonsson skrev:
Det var som attans, det hade jag ingen aning om. Så man ska alltså undvika TV och AV vid blixtljus. Hmmm...det ska jag lägga på minnet. Det kanske inte är fegt att läsa instruktionsboken trots allt.

P
Jag är osäker på att det står i instruktionsboken !? Tyvärr. Anledningen till att det ser ut att fungera ibland är om man har mycket ljus ändå, utan blixt (blixten funkar altså som upplättning).

Mvh Erik !

Tack för era tips.
Det vore intressant med en Poll angående hur många 300D ägare som har den ryska firmwaren, om några haft problem osv. Jag är en av dem som fortfarande tvekar, trots att garantin gått ut för länge sen...

muster skrev:
Tack för era tips.
Det vore intressant med en Poll angående hur många 300D ägare som har den ryska firmwaren, om några haft problem osv. Jag är en av dem som fortfarande tvekar, trots att garantin gått ut för länge sen...

Tryck i den. Inget att vara harig över. Den fungerar enligt min erfarenhet klockrent på de fyra kameror som jag läst in den på. Vill man kan man ju alltid lägga tillbaka Canon originalprogramvara.

Prova att ställa in autofokusen på fokuspunkten i centrum. Denna inställning använder jag på min 350D med blixtaggregat 380EX, fungerar perfekt.

ANNONS
Götaplatsens Foto