Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bygga dator för bildbehandling (var "Hjälp mig")
- Trådstartare 964
- Start datum
ulltand
Aktiv medlem
Massor minne och stor hårddisk, gärna 2st i ett sk RAID-system, som ger snabbare åtkomst.
Brännare för DVD bör finnas med.
Skärmar vet jag ytterst lite om, men sånt kan säkert andra.
För övrigt så skulle jag, om en kompis ska ha burken, kolla hur känslig han är för datorns fläktljud.
Fabrikat på prylarna är oviktigt.
Brännare för DVD bör finnas med.
Skärmar vet jag ytterst lite om, men sånt kan säkert andra.
För övrigt så skulle jag, om en kompis ska ha burken, kolla hur känslig han är för datorns fläktljud.
Scratchen
Aktiv medlem
Inte alltid! Jag vet att vissa moderkort kan vara kinkiga beroende på vilket RAM-minne man stoppar dit. Samma sak gäller med grafikkorten.FILM) (ulltand skrev:
http://discuss.futuremark.com är ett utmärkt ställe att diskutera sin datorsetup på, där finns många snillen.
ulltand
Aktiv medlem
Möjligen kan det strula med superhippa spelgrafikkort, men med minnen?!Scratchen skrev:
Inte alltid! Jag vet att vissa moderkort kan vara kinkiga beroende på vilket RAM-minne man stoppar dit. Samma sak gäller med grafikkorten.
Naturligtvis ska skiten vara kompatibel, ungefär som att man ska ha en viss storlek på däck till en viss bil, men sånt hjälper säljaren till med.
Scratchen
Aktiv medlem
Nejdå, minnen kan ställa till det också, med instabilitetproblem som följd.FILM) (ulltand skrev:
Möjligen kan det strula med superhippa spelgrafikkort, men med minnen?!
Naturligtvis ska skiten vara kompatibel, ungefär som att man ska ha en viss storlek på däck till en viss bil, men sånt hjälper säljaren till med.
Jag vet, för jag var själv väldigt aktiv på www.futuremark.com förr och byggde datorer för bästa prestanda. Har dock lagt ner MHz-jagandet nu.
ulltand
Aktiv medlem
Kanske om du bygger high-end-datorer, men inte om man gör standardmaskiner...Scratchen skrev:
Nejdå, minnen kan ställa till det också, med instabilitetproblem som följd.
Jag vet, för jag var själv väldigt aktiv på www.futuremark.com förr och byggde datorer för bästa prestanda. Har dock lagt ner MHz-jagandet nu.
Jag har svårt att tro dig - alla minnen är ju uppbyggda på exakt samma sätt, eller är de inte det?
Dajo
Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Kanske om du bygger high-end-datorer, men inte om man gör standardmaskiner...
Jag har svårt att tro dig - alla minnen är ju uppbyggda på exakt samma sätt, eller är de inte det?
Nej, det är dom inte.
på samma sätt som att vissa kameror fungerar sämre med vissa minneskort så fungerar vissa moderkort sämre med visa minnen.
Det var större problem med detta förr.
Det brukar finnas en kompatiblitetslista på moderkortstillverkarens hemsida.
ulltand
Aktiv medlem
Tro mig när jag säger att jag inte vill tjafsa emot eller så...Dajo skrev:
Nej, det är dom inte.
Men att ett visst fabrikat av minne inte skulle bli kompis med ett visst fabrikat av moderkort känns helt fel.
Likaså exemplet med minneskort till kameror.
Har du ngt konkret exempel? Gärna på svenska, för jag är inte speciellt kompatibel med engelska...
Skurmedel
Aktiv medlem
Han har mycket rätt när han säger att minnen enkelt strular. Tro mig. Jag har vart med om att ett tagit eld.
Det första man bör tänka på om man skall köpa två minnen är att köpa ett par av exakt samma produkt, alltså, inte två olika minnen från olika minnestillverkare och allra helst samma produkt med samma minnesmängd. Har man tänkt sig två 512mbs så bör man köpa 2 x Blablamärke 512 MB Ram. Annars är det mycket troligt att moderkortet inte tycker om detta.
Jag har också haft problem med grafikkort som inte gillar två minnen, det är dock nog inget man behöver oroa sig för numera.
Hursomhelst, vid datorköp för bildredigering är så mycket internminne som möjligt att önska. 512 MB anser jag som ett minimum, själv har jag 256 och det är sådär skoj. Moderkort behöver du inte ha något fläskigt, fast det kan ju vara värt att spendera någon hundring extra om du vill ha firewire. Hårddisk, hmm, jag kan inte direkt anse att man behöver mer än 160GB. Nästan bättre att bränna ut bilderna på DVD som backup istället. Hårddiskar är bräckliga, det får jag erfara nästan varje år.
Det första man bör tänka på om man skall köpa två minnen är att köpa ett par av exakt samma produkt, alltså, inte två olika minnen från olika minnestillverkare och allra helst samma produkt med samma minnesmängd. Har man tänkt sig två 512mbs så bör man köpa 2 x Blablamärke 512 MB Ram. Annars är det mycket troligt att moderkortet inte tycker om detta.
Jag har också haft problem med grafikkort som inte gillar två minnen, det är dock nog inget man behöver oroa sig för numera.
Hursomhelst, vid datorköp för bildredigering är så mycket internminne som möjligt att önska. 512 MB anser jag som ett minimum, själv har jag 256 och det är sådär skoj. Moderkort behöver du inte ha något fläskigt, fast det kan ju vara värt att spendera någon hundring extra om du vill ha firewire. Hårddisk, hmm, jag kan inte direkt anse att man behöver mer än 160GB. Nästan bättre att bränna ut bilderna på DVD som backup istället. Hårddiskar är bräckliga, det får jag erfara nästan varje år.
Senast ändrad:
ulltand
Aktiv medlem
Jo, men detta är underförstått.Skurmedel skrev:
Självklart kör alla databyggare med samma fabrikat o storlek o så (även om moderkortet lovar att annat fungerar), men att ett visst fabrikat inte skulle fungera alls...?
ulltand
Aktiv medlem
Varför inte?Skurmedel skrev:
...fast jag rekommenderar inte komplett för datorköp...
Jag har köpt både uppgraderingspack, delar o kompletta datorer därifrån.
Ett reklamationsärende (grafikkort) gick supersmidigt.
Skurmedel
Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Varför inte?
För mig var det tvärtom, de vägrade inse att en HD var paj. Sen så är deras inte priser så himla fördelaktiga, jag går hellre till Inet här i göteborg och får grejorna i handen för samma pris.
ulltand
Aktiv medlem
Priserna fladdrar duktigt - man får hela tiden jämföra.Skurmedel skrev:
För mig var det tvärtom, de vägrade inse att en HD var paj. Sen så är deras inte priser så himla fördelaktiga, jag går hellre till Inet här i göteborg och får grejorna i handen för samma pris.
Det företag som var billigt i går är kanske dyrt i dag.
elrohir
Aktiv medlem
Själv har jag också handlat från Komplett flera gånger aldrig problem... snabba leveranser.. Ett reklamations ärende, skickade hårddiskan som hade packat ihop på måndagen, hade en ny hårddisk fast denna gången 20 gb större på fredagen...
FILM) (ulltand skrev:
Varför inte?
Dajo
Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Tro mig när jag säger att jag inte vill tjafsa emot eller så...
Men att ett visst fabrikat av minne inte skulle bli kompis med ett visst fabrikat av moderkort känns helt fel.
Likaså exemplet med minneskort till kameror.
Har du ngt konkret exempel? Gärna på svenska, för jag är inte speciellt kompatibel med engelska...
Om det inte vore så varför skulle då tillverkaren av moderkortet sitta och testa vilka minnen som bevisligen fungerar med just det moderkortet?
Här hittar du testrapporten för tex Abit AX8 moderkort.
http://www.abit.com.tw/test_report/AX8_Series/
Nikon skriver detta på sin Svenska hemsida:
Nikon har testat följande CF kort för användning i D70 och D70s:
Alla Nikon CF minneskort
SanDisk SDCFB series 16MB, 48MB, 80MB, 96MB, 128MB, 160MB, 256MB, 512MB och 1GB
SanDisk SDCFB (Type II) series 192MB, 300MB
SanDisk SDCF2B (Type II) series 256MB
SanDisk SDCFH (Ultra) series 128MB, 192MB, 256MB, 384MB, 512MB och 1GB
SanDisk SDCFH (Ultra II) series 256MB, 512MB och 1GB
SanDisk SDCFX (Extreme) series 512MB och 1GB
SanDisk SDCFX (Extreme III) series 1GB och 2GB
Lexar Media 4x USB series 16MB, 32MB och 64MB
Lexar Media 8x USB series 16MB, 32MB, 48MB, 64MB och 80MB
Lexar Media 10x USB series 160MB
Lexar Media 12x USB series 64MB, 128MB, 192MB, 256MB och 512MB
Lexar Media 16x USB series 192MB, 256MB, 320MB, 512MB, 640MB och 1GB
Lexar Media 24x USB series 256MB och 512MB
Lexar Media 24x WA (Write Acceleration Technology)* 256MB och 512MB
Lexar Media 32x WA (Write Acceleration Technology)* 1GB
Lexar Media 40x WA (Write Acceleration Technology)* 256MB, 512MB, 1GB, 2GB och 4GB
Lexar Media 80x WA (Write Acceleration Technology* 512MB, 1GB, 2GB och 4GB
Hitachi Compact Flash HB28 series 16MB och 32MB
Microdrives™ DSCM 512MB och 1GB
Microdrives™ 3K4 2GB och 4GB
Andra märken och kapaciteter kan fungera, men Nikon kan
inte garantera funktion. Om ett annat kort används, kontrollera kompabilitet med
tillverkaren. Nikon rekommenderar att ett godkänt kort finns tillgängligt ur
felsökningssyfte.
*Notera attD70/D70s inte är kompatibel med Lexar's WA (Write Acceleration) teknologi.
ulltand
Aktiv medlem
Abslout inte!Skurmedel skrev:
J...och då ser jag ingen anledning att vänta tre dagar...
Ett trix är att ta en utskirven spec på datorn man vill ha och sedan gå runt till de lokala handlarna o kolla prser.
Ibland kan en lokal handlare matcha priset, ibland inte.
Ofta kan man få den lokala handlaren att provköra systemet...