Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 30 eller Eos 1

Produkter
(logga in för att koppla)

toni

Aktiv medlem
vill ha ett analogt hus som komplement till min digitala (framför allt vill jag åt det dynamiska omfånget som är så där på digitalt). frågan är: en gammal eos 1 i bra skick eller en nyare eos 30? eos 1:an är robustare om jag har rätt men har den andra fördelar mot den nyare eos 30? argumentera fritt!!

Jag hade hellre valt eos1n som lägger krokben på båda era alternativ.... En eos1 i mkt bra skick kostar inte mycket mer än en eos1n i mkt bra skick. Siså där runt 3500-4000,- för ett hus utan booster i mkt bra skick.
Jag ser ingen anledningi att köpa eos30 framför eos1n..... Eos 1 hade jag helt sonika valt bort pga tidigare argument, + att AF,en mm i eos1n gör att den drar ifrån ännu mera.....
Mvh Niclas.

Ps, En beg eos1 i bra skick brukar kosta över 2500,- och då känns det som lite pengar att lägga till för att få den mkt bättre Eos1n i lika bra skick...Eos5 ligger beg i fint skick för runt 2000,- och då känns det ju ännu billigare att köpa Eos1n....Men DET är ju min åsikt:)

Senast ändrad:
Valet beror på vilka egenskaper man värdesätter på huset. En kompis till mig kör med EOS 30, och jag kör med EOS 1. Vi är båda nöjda med våra val.

Argument för EOS 30
+ 7-punkters ögonstyrd AF
+ Liten och lätt
+ Mycket tyst
+ Har E-TTL och inbyggd blixt

Argument för EOS 1:
+ Mycket robust och hållbar
+ Har spotmätning
+ Ligger bra i handen

Det är bara att ta sig en rejäl funderare på vilka funktioner man behöver, och vad man värdesätter. För min del var det den gedigna känslan, hållbarheten och spotmätningen som fällde avgörandet.

/Torbjörn

För min egen personliga del så går urettan "fetbort"... Saknar spegeluppfällning...

Titta istället på 1N som är en klart förbättrad modell.

ANNONS
Götaplatsens Foto