Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Content Authenticy Initiative - Ett initiativ för att stärka verifiering av authenticitet och proveniens för bilder och text

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det ligger en diskussion med exempel bland bloggarna nu:

Några exempel på hur det kan låta:

Alt1:
"Än så länge är det möjligt att något så när avslöja en AI genererad bild. I processen finns någon som skapar prompten, utifrån sina egna preferenser och avslutningsvis "godkänner" den som varande färdig. Och det är där vi med lite träning kan se om den är ett riktigt fotografi eller en promtografi."

Alt2:
"Jag tror att det redan nu är svårt och i morgon omöjligt med tanke på hur fort utvecklingen går."

Al3:
"Än så länge går det att skilja riktiga foton från det andra genom att kolla vem som gjort bilden. Här på FS dessutom om en pålitlig upphovsperson anser att den är dokumentär. Inte vattentätt men funkar för det mesta."

Content Authenticy Initiative och C2PA-specifikationerna

Jag tillhör ju de som inte alls litar vare sig på vare sig fotografer eller andra som dumpar bilder och texter på nätet. Inte minst har vi ju här på FS gång på gång kunnat läsa om andra som publicerar bilder som andra tagit som sina egna, klippt och klistrat och ändå hävdat "omanipulerad bild" eller deltagit i dokumentära sammanhang med bilder som inte varit dokumentära för att vinna är berömmelse, tjäna pengar, vinna tävlingar eller bygga varumärken.

CAI är ett initiative som kommer från Adobe och syfter till att få med hela fotovärlden och C2PA är de specifikationer man tagit fram för att kunna säkerställa att authenticitet och proveniens ska kunna avgöras på ett säket sätt.

Källor:

Jag har intresserat mig en del för detta de senaste åren men kan konstatera att det inte blivit riktigt så mycket verkstad jag hoppats på. Tyvärr har Sony min kameraleverantör inte levt upp till förväntningarna och de har inte andra heller egentligen. Vill man skapa bilder som följer C2PA så krävs de absolut dyraste modellerna och det gäller även den CAI/C2PA-förberedda mjukvaran i exv. våra konverterare och bild-DAM-program. Inte sällan står dessa funktioner enbart att finna i de dyraste versionerna av programmen. I fallet Capture One saknas detta stöd i PRO-modellen som helt dominerar och vill man ha funktionen får man hosta upp en hel del extra pengar för att få All--In-One- eller studioversionen.

Det enda överkomliga jag hittat hittills och som verkar funka är iMatch och dess iMatch CAI-verifier. iMatch med evighetslicens kostar för version 2025 ca 1780 SEK och det är ju ett måste att en sådan verifieringsfunktion finns i ett verktyg man faktiskt hanterar alla sina bilder för att funka effektivt.

Nedan kan ni se hur denna verifiering funkar i parktiken med iMatch

1745105555332.png

Här en exempel på en bild som Ok och som ingen fipplat med

1745105669393.png
Denna fil är avslöjad med ett möjligen manipulerat certifikat.

1745105798054.png

Ytterligare ett exempel där en fil manipulerats som också avslöjas.

1745105877585.png

Detta certificat som utfärdats av en Nikon-produkt har "gått ut".

1745106117082.png

I detta fall så saknar markerad fil helt innehållsrefrenser. Den andra filen med den springande lille pojken är intressant också. Bortsett från att även den är OK, så är den faktiskt en PDF. iMatch kan nämligen inte enbart organisera bilder utan kan även metadatasätta både PDF:er och exv. MS Office-dokument och detta är en väldig fördel för de fotografer som inte bara vill hantera bilder utan även vill styra upp röran bland alla textdokument. Det är ju lika viktigt framöver att kunna skydda både bild och text.

Självfallet flaggar systemet även för om Content Credentials helt skulle saknas, vilket förmodligen kommer vara det vanligaste.

Det som är viktigt att förstå i detta är att det handlar inte bara om att kunna verifiera källan för bilderna och att den är OK och certifierad utan det handlar även om att man nu och framåt även måste använda verktyg som kan uppföra sig som goda C2PA-medborgare. Så om man sedan vill hålla proveniensen intakt, så måste man använda verktyg som kan möta de kraven och idag är det nog få utom Adobe som kan det av mjukvarutillverkarna.

Jag jobbar ju inte professionellt så jag kommer nog inte se någon vits att bygga ett helt C2PA-vårdande arbetsflöde även om min A7 IV åtminstonde tidigare sagt ska komma att stödja detta (när Associated press prövade ut sina flöden så användes just A7 IV. Men som vanligt har ju Sony strulat till det då dessa certifikat ska hanteras via deras s.k. Creators App. Tycker det endast verkar vara Leica som gjort detta hyffsat smidigt att använda. Heder år Leica för det.

Ska sånt här kunna funka så måste det vara enkelt att använda.

Kollar man på CAI-siten så är det tusentals leverantörer och media-företag som vill vara med och just mediaföretagen ser nog jättevinster med att kunna knyta till sig bildkällor som följer CAI då det kommer effektivisera deras bildhantering enormt om man jämför med hur det hittills skett. Idag lägger man nog fortfarande ned massor av resurser på många mediaföretag för att inte äventyra sin "trovärdighet" och kan man effektivisera dessa flöden med CAI som kommer man nog att kräva att källorna kan leverera sådan data.

För de som har denna typ av behov, så kanske iMatch är värt att kolla på som ett prisvärt alternativ.

Canon gick med 2023, men jag har fortfarande inte sett någonting därifrån.

Själv har jag använt mig av noiseprint och PRNU för att granska bildfiler, men då har jag haft tillgång till råfiler. Objektivkorrigeringsprofiler spökar annars till det.

Canon gick med 2023, men jag har fortfarande inte sett någonting därifrån.

Själv har jag använt mig av noiseprint och PRNU för att granska bildfiler, men då har jag haft tillgång till råfiler. Objektivkorrigeringsprofiler spökar annars till det.

Sony hade ju som sagt Associated Press som försökskanin och en del rapporter kom från det. AP har ju standardiserat på Sony sedan några år tillbaka, men sedan har faktiskt inte så mycket hänt vad jag vet utan att vi fått firmwareuppgraderingar som krattat för att C2PA ska kunna aktivras för åtminstone fyra kameror men eftersom man måste kunna aktivera detta stöd via certifikatstöd för dessa kameror via denna jäkla Creators App, så har i praktiken inget hänt eftersom dessa certifikat änny inte lagts ut när jag kollade sist och de är så längesedan att jag näst intill tappat det intresset.

Jag vet inte vad Canon och Nikon gjort närmare men det är väl inte fel om även de lierar sig med några andra global nyhetsbyråer och tillsammns med dessa försöker komma på banan de med. Bara det skulle vara en bra start.

Om man verkligen vill att detta ska lyfta, så måste nog både kameratillverkare, mjukvarutillverkare och avnämarna försöka ta sig samman och få något att hända för vad jag kunnat se så finns inge sådant momentum ännu och det måste det nog finnas om något verkligen ska ske kring detta. C2PA finns ju där - det är inget som saknas där vad jag vet utan nu är det IMPLEMENTERINGARNA i kameror, mjukvara och annan infrastruktur som måste kunna rullas ut på bred front så att de som vill och behöver detta verkligen kan börja använda detta.

Som jag ser det så måste vi ha en pålitlig grundläggande och standardiserad autentisitetse- och proviniens-kontroll på plats för att säkerställa att vi kan få en verklighetsbeskrivning som världens stater och människor kan lita på när de försöker ta de samhällsbeslut som de tycker sig behöva göra. Har man inte det finns ingen gemensam grund att förhålla sig till och så kan vi nog inte ha det.

Som sagt, testa gärna själva iMatch med Adobes olika testfiler som ju är gjorda för att belysa olika typfall av scenarier. Det är intressant att se hur dessa verifiras och falsifieras som i detta fall med iMatch CAI-Verifier. Om detta lilla enmansföretag som Photool, som trots begränsade resurser kan erbjuda detta verifieringsstöd, så vore det väl fan om inte betydligt större företag kunde klara av att erbjuda liknande funktioner.

Senast ändrad:
Vad Photools verkar ha gjort är att integrera en "officiell" CAI-verifier. Varför skulle vi inte kunna begära åtminstone det i våra konverterare med foto DAM?? Det står ju t.o.m. "Official CAI Verifier" längst ned i virifierns fönster i iMatch. Detta borde väl många fler än Photools
fixa att erbjuda kan man tänka.

1745162609535.png

Jag gillar ju det här, tekniken finns ju så det är som ni säger bara implementationen som saknas. Men det finns ju sätt att gå runt det, vad jag förstår går det fortfarande att komma runt genom att fota av en manipulerad bild och därmed få en "autentisk" bild.

Jag gillar ju det här, tekniken finns ju så det är som ni säger bara implementationen som saknas. Men det finns ju sätt att gå runt det, vad jag förstår går det fortfarande att komma runt genom att fota av en manipulerad bild och därmed få en "autentisk" bild.
Eller ett uppstoppat djur.

Nää, så enkelt är det ju inte och man kan ju fråga sig fler saker kring varför den typen av påståenden sprids. Vem tjänar på att folk ändå inte tror att denna typ av teknik är så pass genomtänkt att den kan stoppa den typen av kringgående rörelser. Det är nog rätt klart att det finns många som hellre vill se att status quo kaoset på nätet upprätthålles.

Vem säger vad åt vem och med vilket syfte? - kan man ju alltid fråga sig innan man skickar den typen av info vidare.

Det är mycket svårt att "lura" Adobe's CAI (Content Authenticity Initiative) och C2PA (Coalition for Content Provenance and Authenticity) bara genom att ta en bild av en skärm eller utskrift, och sedan ersätta metadata. Det går inte att replikera äktheten på det sättet.

Här är varför det inte funkar:

1. Kryptografisk signering:
    • CAI/C2PA använder digitala signaturer (ofta med X.509-certifikat) för att kryptografiskt bevisa vem som skapat eller ändrat en fil.
    • När metadata (som vem som skapat bilden, med vilket program, osv.) signeras, inkluderas en kontrollsumma av bilden. Om du ändrar filens innehåll (som genom att fota om bilden och spara den på nytt), matchar signaturen inte längre innehållet = ogiltig.
  2. Bildkvalitet och spårbarhet:
    • Om du tar en bild av en bild (t.ex. av en skärm eller utskrift), förloras information, och det är ofta lätt att upptäcka visuellt eller tekniskt att bilden inte är original.
  3. Manipulationsskydd:
    • C2PA och CAI designades för att vara tamper-evident – alltså att visa när något är ändrat, vare sig det sker med verktyg som kan hantera detta data korrekt enligt C2PA eller inte.
    • Om någon försöker klistra in "godkänd" metadata i en annan bild, kommer valideringsverktyg (som Adobe Verify, iMatch inbyggda standardiserade CAI-verifyer eller framtida webbläsarstöd) visa att bilden inte längre är autentisk.

Vad kan man göra då? (det kommer dock att avslöjas ändå):

• Klistra in metadata från en annan bild: Det går tekniskt, men den digitala signaturen stämmer inte längre → metadata flaggas som "manipulerad".
  • Fota en bild och försöka återskapa originalet: Då saknas originalets kryptografiska signatur. Även om du skriver metadata manuellt ser systemet att det är "unsigned".

Slutsats:

Systemet är byggt för att visa när metadata är fejk eller manipulerad. Så även om man lyckas rent tekniskt att lägga in falsk metadata i en bild, kommer alla verktyg som verifierar CAI/C2PA att avslöja det som ogiltigt ändå.

Senast ändrad:
Här mitt eget exempel:

Jag utgick från en Adobe-testfil och tog sedan in den i DXO Photolab som alltså inte har stöd för C2PA och ändrade filen så att himlen blev lila istället

1745187905667.png

Originalet

När man kollar den nya omsparade filen med CAI-verifier så har allt som hade med C2PA-certifikatet försvunnit. Den nya filen saknar helt C2PA-data så den flaggas alltså inte ens som felaktig utan den saknar istället helt "Content Credentials". Ungefär som att den aldrig tagits med en certifierad kamera.

Om DXO Photolab skulle haft stöd för C2PA-certifikathantering eller vi använt Lightroom istället så skulle man istället kunnat se registrerat att bilden ändrats i Photolab, Lightroom eller Camera Raw som även det har stöd för detta redan nu..

1745187985072.png

Senast ändrad:
Nää, så enkelt är det ju inte och man kan ju fråga sig fler saker kring varför den typen av påståenden sprids. Vem tjänar på att folk ändå inte tror att denna typ av teknik är så pass genomtänkt att den kan stoppa den typen av kringgående rörelser. Det är nog rätt klart att det finns många som hellre vill se att status quo kaoset på nätet upprätthålles.

Vem säger vad åt vem och med vilket syfte? - kan man ju alltid fråga sig innan man skickar den typen av info vidare.

Det är mycket svårt att "lura" Adobe's CAI (Content Authenticity Initiative) och C2PA (Coalition for Content Provenance and Authenticity) bara genom att ta en bild av en skärm eller utskrift, och sedan ersätta metadata. Det går inte att replikera äktheten på det sättet.

Här är varför det inte funkar:

1. Kryptografisk signering:
    • CAI/C2PA använder digitala signaturer (ofta med X.509-certifikat) för att kryptografiskt bevisa vem som skapat eller ändrat en fil.
    • När metadata (som vem som skapat bilden, med vilket program, osv.) signeras, inkluderas en kontrollsumma av bilden. Om du ändrar filens innehåll (som genom att fota om bilden och spara den på nytt), matchar signaturen inte längre innehållet = ogiltig.
  2. Bildkvalitet och spårbarhet:
    • Om du tar en bild av en bild (t.ex. av en skärm eller utskrift), förloras information, och det är ofta lätt att upptäcka visuellt eller tekniskt att bilden inte är original.
  3. Manipulationsskydd:
    • C2PA och CAI designades för att vara tamper-evident – alltså att visa när något är ändrat, vare sig det sker med verktyg som kan hantera detta data korrekt enligt C2PA eller inte.
    • Om någon försöker klistra in "godkänd" metadata i en annan bild, kommer valideringsverktyg (som Adobe Verify, iMatch inbyggda standardiserade CAI-verifyer eller framtida webbläsarstöd) visa att bilden inte längre är autentisk.

Vad kan man göra då? (det kommer dock att avslöjas ändå):

• Klistra in metadata från en annan bild: Det går tekniskt, men den digitala signaturen stämmer inte längre → metadata flaggas som "manipulerad".
  • Fota en bild och försöka återskapa originalet: Då saknas originalets kryptografiska signatur. Även om du skriver metadata manuellt ser systemet att det är "unsigned".

Slutsats:

Systemet är byggt för att visa när metadata är fejk eller manipulerad. Så även om man lyckas rent tekniskt att lägga in falsk metadata i en bild, kommer alla verktyg som verifierar CAI/C2PA att avslöja det som ogiltigt ändå.
Jag tänker på detta främst från perspektivet att jag vill komma åt spridande av desinformation i sociala medier eller manipulerade bilder i nyhetsmedia.

Jag tänker mig att den här tekniken skulle kunna integreras i browsern så att alla bilder får en "vattenstämpel" eller liknande, en grön bock om allt är ok, bilden kan verifieras och kommer från en pålitlig källa.

Jag har ingen avsikt att sprida desinformation om hur det fungerar, jag har försökt att hitta information om hur detta med att fota av bilder hanteras men hittade inget informativt sist jag kollade.

Gjorde nyss en ny sökning och ser att det nu finns i deras FAQ (vet inte om den tillkommit nyligen eller om jag missade den i förra sökningen jag gjorde för några månader sedan):

Content Credentials don't indicate if an image is fake. They can provide information on the origin of an image and how it was edited: For example, if an AI tool supports Content Credentials, then they indicate if an image was generated with AI. If an image was taken with a C2PA-enabled camera, the Content Credentials would show that, along with any subsequent edits, if they were made with C2PA-enabled software tools.

(i) Content Credentials provide a positive signal about the origin and history of an image, but they don't provide a negative signal about the authenticity of an image.

Senast ändrad:
Jag tänker på detta främst från perspektivet att jag vill komma åt spridande av desinformation i sociala medier eller manipulerade bilder i nyhetsmedia.

Jag tänker mig att den här tekniken skulle kunna integreras i browsern så att alla bilder får en "vattenstämpel" eller liknande, en grön bock om allt är ok, bilden kan verifieras och kommer från en pålitlig källa.

Jag har ingen avsikt att sprida desinformation om hur det fungerar, jag har försökt att hitta information om hur detta med att fota av bilder hanteras men hittade inget informativt sist jag kollade.

Gjorde nyss en ny sökning och ser att det nu finns i deras FAQ (vet inte om den tillkommit nyligen eller om jag missade den i förra sökningen jag gjorde för några månader sedan):

Content Credentials don't indicate if an image is fake. They can provide information on the origin of an image and how it was edited: For example, if an AI tool supports Content Credentials, then they indicate if an image was generated with AI. If an image was taken with a C2PA-enabled camera, the Content Credentials would show that, along with any subsequent edits, if they were made with C2PA-enabled software tools.

(i) Content Credentials provide a positive signal about the origin and history of an image, but they don't provide a negative signal about the authenticity of an image.

OpenAI är med i CAI numera så vi får väl se vad som kommer ur det. Men det stora problemet kommer ju inte att generellt vara att det görs och har gjorts en massa fejk i sig utan det kommer vara allt som gjorts i snart 200 år som dessa verifieringssystem INTE funnits på plats. Det kan ju svårligen bli certifierat i efterhand. Jag vet inte varför OpenAI tagit beslut att delta i CAI men det kan ju faktiskt också vara så att även de inser att det kan vara en fördel ävne för ett sådant företag att erbjuda spårbarhet via certifikat för att ge dem en större marknadscred.

En certifikatkälla måste ju registreras innan de kan börja utfärdas och om man får ordning på detta så kommer det finnas referenser att gå till. De som verkligen är mån om sin trovärdighet inom nyhetsindustrin kommer se till att de knyter källor till sig som de har kontroll över på ett eller annat sätt. Jag tror de kommmer tvingas till detta även av ett helt annat skäl och det kommer vara den rena mängden AI-skit som kommer flöda alla kanaler.

Så de som inte använder C2PA eller något annat som lyckas bli defacto-standard kommer förmodligen inte kunna sprida sina bilder via exv. nyhetsbyråerna helt enkelt för att de bilderna kommer bli för dyra att hantera. C2PA handlar inte alls bara om authenticitet- och provenienskontroll och spårbarhet utan i slutänden även om kostnader och effektiviteten i dessa arbetsflöden som nog inte alls är särskilt imponerande idag eftersom dessa verktyg ännu saknas.

Redan idag finns ju dessutom motkrafter som arbetar just med att motverka fejket. Det kommer säkert också formera sig på olika sätt.

Med C2PA följer inte bara ett certifikat utan även en provenienskontroll som visar vad som hänt med en bild eller ett dokument under dess livslängd och den går inte att fejka och tillsammns med en registrerad certifierad källa så följer även en spårbarhet, och det har vi aldrig haft förut i hela denna industri.

Nyhetsvärlden har absolut inget val för som det nu är håller hela denna bransch trovärdighet att gå under eftersom man helt enkelt inte har de resurser som krävs för att möta dessa krav som fortfarande ställs på "finmedia". Lyckas inte detta så återstår ju bara att kapitulera för denna syndaflod av data som AI-kommer att ge upphov till. Förr begränsades detta flöde till vad folk av kött och blod orkade få ur sig. Nu finns inga sådana begränsningar längre och den nya generationen AI från bl.a. Open AI och Google skriver väldigt bra och kan numera producera ännu fler och mer omfattande texter per tidsenhet än förr.

Att OpenAI nu är med i CAI kanske har sin förklaring trots allt. C2PS-certifikaten skulle ju även kunna skydda både bild och text på ett helt annat sätt än som gått att göra tidigare och det kommer ju faktiskt även finnas ett intresse för AI-kreatörer av olika slag framöver att skydda sina helt eller delvis AI-genererade alster för även dessa är ju i många fall skapade av folk som är skickliga på "Prompt Engineering". Så C2PA kommer ju inte bara vara viktigt för att göra fejk spårbart utan det kommer vara viktigt för spårbarheten generellt men det finns ju ett problem med detta och det kommer ju vara om denna spårbarhet kommer öka "källornas" sårbarhet för repression.

Det som dock gör mig mest brydd nu är dock hur lite intresse det ändå verkar finnas för denna teknik nu 5 i 12 exv. bland fotografer och textförfattare av olika slag. Hittills har inte en enda kommenterat detta inlägg på Photools trots en rätt stor användarbas som byggts upp över hela världen under drygt 20 år. De flesta har nog inte ens en aning om att denna funktion finns i iMatch.

1745273404289.png

rekommenderar videon med Nick Rains en bit ner på denna sida. En sak jag personligen tycker är intressant är att den ursprungliga bilden i fallet med Leica M11-P signeras med ett certifikat för Leica AG - inte ett certifikat för fotografen. Är fallet detsamma för Sony? Att själva kameran signerar är uppenbart ett sätt att bekräfta att den inbäddade bilden är "som fotografen såg den i sökaren" men Bode det inte vara intressant att även få med fotografens namn i certifikatet?

rekommenderar videon med Nick Rains en bit ner på denna sida. En sak jag personligen tycker är intressant är att den ursprungliga bilden i fallet med Leica M11-P signeras med ett certifikat för Leica AG - inte ett certifikat för fotografen. Är fallet detsamma för Sony? Att själva kameran signerar är uppenbart ett sätt att bekräfta att den inbäddade bilden är "som fotografen såg den i sökaren" men Bode det inte vara intressant att även få med fotografens namn i certifikatet?

Hos Sony ska man ju aktivera denna tjänst via deras applikation men jag tröttnade för att de inte var färdiga med de processerna då. Men när man gör det så blir man ju registrerad hos Sony. Leica kanske har utvecklat sitt system vidare men de var ju först och om de inte registrerar fotografen så blr det ju annonymt.

Sedan är det ju så att man hos Sony identifierar sig med ett Microsoft-konto eller möjligen som är vanligt idag med en Google Mail-adress men de kan ju också skaffas utan att flagga något ID. Kanske dags att kolla hur det ser ut nu hos Sony. Stödet för C2PA kom för längesedan via en FW till bl.a. min A7 IV men när jag skulle aktivera den så var den "licensen" som det utrycktes i Sonys Creators App

Senast ändrad:
Här lite info från Cahat GPT 5 i frågan:

Jag kunde inte hitta någon tydlig offentlig information som bekräftar exakt pris eller villkor för C2PA / Digital Signature-licensen specifikt i Sverige än. Här är vad jag kom fram till + vad man kan göra för att få reda på det:

🔍 Vad jag lyckades ta reda på​

• Sony nämner att Digital Signature Upgrade License krävs för att kunna aktivera den in-kamera digitala signaturen / C2PA-funktionen. Sony Corporation+1
  • Denna licens kan köpas via Sonys Camera Authenticity Solution webbplats / Creators’ Cloud (beroende på region) enligt Sony. Newsshooter+2Sony Corporation+2
  • Kameramodeller kompatibla med licensen inkluderar bl.a. Alpha 7 IV (med firmware version ≥ 5.00) Newsshooter+1
  • Funktionen “Camera Verify” (som hör till CAS/C2PA) är än så länge i beta och “Image Validation Site”‐delen erbjuds initialt till “select news organisations”. Om den tillgängliggörs bredare kan variera per land. sony.eu+3Newsshooter+3Sony | Alpha Universe+3

⚠️ Vad som fortfarande är oklart för Sverige​

• Priset för licensen i svenska kronor: Det finns ingen officiell Sony Sverige-sida jag kunde hitta som anger kostnaden.
  • Om licensen / “Digital Signature Upgrade License” redan är erbjuden allmänt i Sverige för privatpersoner eller endast för proffs/nyhetsorganisationer.
  • Exakta steg för att aktivera/licensiera i Creators’ App/Creators’ Cloud just för Sverige, och eventuella begränsningar/fördröjningar beroende på region.

🔧 Vad du kan göra för att få exakt info​

1. Kontakta Sony Sverige direkt
    Via deras support (telefon eller mejl) fråga om “Camera Authenticity Solution / Digital Signature Upgrade License” och be om pris samt hur man aktiverar det för A7 IV i Sverige.
  2. Kontrollera Creators’ Cloud/Creators’ App
    Logga in där med ditt svenska konto och se om licensen erbjuds där — ibland dyker det upp som “köpbar licens” eller uppgradering i appen för kompatibla kameror.
  3. Sony webbplats för Camera Authenticity Solution
    Kolla den globala Sony-CAS sidan ibland har regionval eller information speciell för EU/Sverige. Sony Corporation+1
  4. Återförsäljare / proffbutiker
    Fråga där du köpte kameran eller proffbutiker i Sverige; ibland vet de om kostnader/licensvillkor från Sony som inte alltid är publicerat bredvid konsumentprodukterna.

Problemet är att tekniken har sprungit ifrån den. Jag vet faktiskt inte vem som tjänare på den idag?

Har Sony officiellt stöd för C2PA i sina kameror eller är det bara tests tillsammans med AP?

Jag kan bara hitta att Leica (M11-P) och Nikon (Z9 och Z6 III) som har officiellt stöd för C2PA än så länge.

Sony är inte ens medlem i Content Authenticity Initiative, AP är så dom har nog fått till en special-firmware för sina Sonykameror.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto