Annons

Content Authenticy Initiative - Ett initiativ för att stärka verifiering av authenticitet och proveniens för bilder och text

Produkter
(logga in för att koppla)
Hos Sony ska man ju aktivera denna tjänst via deras applikation men jag tröttnade för att de inte var färdiga med de processerna då. Men när man gör det så blir man ju registrerad hos Sony. Leica kanske har utvecklat sitt system vidare men de var ju först och om de inte registrerar fotografen så blr det ju annonymt.

Sedan är det ju så att man hos Sony identifierar sig med ett Microsoft-konto eller möjligen som är vanligt idag med en Google Mail-adress men de kan ju också skaffas utan att flagga något ID. Kanske dags att kolla hur det ser ut nu hos Sony. Stödet för C2PA kom för längesedan via en FW till bl.a. min A7 IV men när jag skulle aktivera den så var den "licensen" som det utrycktes i Sonys Creators App
Jag kan i och för sig se en poäng med att det som säkrats är att det som finns i filen är det som sensorn registrerat- detta utan att fotografens identitet (direkt eller indirekt) avslöjas. Tänk typ göra ett repotage från Belarus som "turist"...

Det blir väl först ett problem om du skall göra flera reportage från Belarus som turist. Nu är väl detta dock dom två stora problemen med C2PA att för mycket information måste lagras i bilen och att vad sensorn registrerat inte längre betyder så mycket. Motivet som sensorn registrerat kan mycket väl vara AI-genererat.

Det blir väl först ett problem om du skall göra flera reportage från Belarus som turist. Nu är väl detta dock dom två stora problemen med C2PA att för mycket information måste lagras i bilen och att vad sensorn registrerat inte längre betyder så mycket. Motivet som sensorn registrerat kan mycket väl vara AI-genererat.
...eller om din familj är kvar eller om du råkar befinna dig på ett flyg som passerar (för att ta ett känt exempel).

Att det som kameran registrerar kan vara arrangerat eller att informationen om bildens innehåll är oriktig är inget nytt men som jag ser det kan C2PA vara en koponent i att stärka förtroendet.

/.../
Jag vet inte varför OpenAI tagit beslut att delta i CAI men det kan ju faktiskt också vara så att även de inser att det kan vara en fördel ävne för ett sådant företag att erbjuda spårbarhet via certifikat för att ge dem en större marknadscred.
Jag tänker att AI-företagen vinner på alla sätt genom att vara med i såna här initiativ. De kan vara med och dela på pengarna för tjänster som gör förändringar i foton som kan fortsätta vara "C2PA/CAI-godkända" efter brusreducering, CA-hantering eller exvis uträtning av distorsion. Och SAMTIDIGT kan man fortsätta sälja ocertifierade bilder på att jorden är platt till killar som sitter i sin mammas källare och tillverkar såna.

Jag tänker att AI-företagen vinner på alla sätt genom att vara med i såna här initiativ. De kan vara med och dela på pengarna för tjänster som gör förändringar i foton som kan fortsätta vara "C2PA/CAI-godkända" efter brusreducering, CA-hantering eller exvis uträtning av distorsion. Och SAMTIDIGT kan man fortsätta sälja ocertifierade bilder på att jorden är platt till killar som sitter i sin mammas källare och tillverkar såna.
Man kan väl också tänka sig ett scenario där publikationer har som policy att alla bilder där så är möjligt ska ha en spårbar historik.

...eller om din familj är kvar eller om du råkar befinna dig på ett flyg som passerar (för att ta ett känt exempel).

Att det som kameran registrerar kan vara arrangerat eller att informationen om bildens innehåll är oriktig är inget nytt men som jag ser det kan C2PA vara en koponent i att stärka förtroendet.

Problemet återstår dock att utan all den informationen blir hela certifieringen helt värdelös. Det är förmodligen det enda i det hela som kan rädda det hela åtminstone lite.

Anta att du som bildköpare erbjuds ett riktigt bra bildrepotage. Att i det läget kunna vara tillräckligt säker på att bilderna inte är redigerade så att fakta (i någon väsentlig mening) ändras eller att hela repotaget i verkligheten är ett AI genererat påhitt producerat hemma på kammaren borde väl rimligen ha ett värde?

Problemet återstår dock att utan all den informationen blir hela certifieringen helt värdelös. Det är förmodligen det enda i det hela som kan rädda det hela åtminstone lite.
Det som signeras kan inte vara mer än det som kan registreras kameran. Ifall du anställer skådespelare för att fingera en händelse i en arrangerad miljö gör inte certifiering till eller från jämfört med nu förutom att signerat metadata t.ex GPS koordinater inte kan motsäga bildens budskap. Vill du påskina att du fotograferat "under cover" i Iran blir det jobbigt om GPS säger att kameran befann sig i Alingsås....

Det som signeras kan inte vara mer än det som kan registreras kameran. Ifall du anställer skådespelare för att fingera en händelse i en arrangerad miljö gör inte certifiering till eller från jämfört med nu förutom att signerat metadata t.ex GPS koordinater inte kan motsäga bildens budskap. Vill du påskina att du fotograferat "under cover" i Iran blir det jobbigt om GPS säger att kameran befann sig i Alingsås....
Sedan är det givetvis så att förtroende även handlar om vem som påstår något och omständigheterna i övrigt.

Det är ganska lätt idag att fotografera en generad bild med en kamera som kan signera C2PA. Dvs då har du en certifierad AI-genererad bild.
Det verkar dessutom finnas fler luckor. Nikon drog precis tillbaka alla sina certifikat eftersom det är för lätt att få manipulerade bilder certifierade.

ANNONS
Götaplatsens Foto