Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DPP färgprofil för monitorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Stig Gunnarsson

Aktiv medlem
I manualen till DPP står det att man ska ställa in färgprofilen på monitorn till den kalibrerade monitorprofilen istället för sRGB. Är detta riktigt? Borde inte färgen ställas till sRGB så att sedan monitorprofilen kan konvertera den rätt?

Om du har en kalibrerad profil så är den naturligtvis bättre att använda än den som följer med skärmen. Det är ju därför som man kalibrerar - för att få skärmen att återge färgerna på ett så rätt sätt som möjligt.

Jo, det förstår jag. Men räcker det inte att ställa in monitorprofilen via bildskärmsinställningarna? Varför måste man definera detta i DPP också?

Stig Gunnarsson skrev:
Jo, det förstår jag. Men räcker det inte att ställa in monitorprofilen via bildskärmsinställningarna? Varför måste man definera detta i DPP också?

Instämmer! Man använder väl sin framtagna skärmprofil genom att ange den för operativsystemet, då skall det väl inte behöva anges i varje nytt program man lägger in?!

Hoppas nå'n kan ge ett defintivt svar/förklaring.

danneman skrev:
Instämmer! Man använder väl sin framtagna skärmprofil genom att ange den för operativsystemet, då skall det väl inte behöva anges i varje nytt program man lägger in?!

Hoppas nå'n kan ge ett defintivt svar/förklaring.
Det är nog bara någon tekniker på Canon som kan förklara varför programmet inte gör som alla andra och läser av skärmprofilen i OS:ets inställningar.

Men senast jag testade det programmet fick man ange skärmprofilen manuellt.
Stefan

Jag tycker mig ha upplevt att färgerna skiljer lite mellan DPP och Photoshop trots att jag valt skärmprofilem manuellt i DPP. Hoppas version 3.2 kommer att vara omarbetad i grunden, nu när en rad nya verktyg tillkommer.

ANNONS
Götaplatsens Foto