Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eizo Coloredge / Flexscan

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Vilken är den största skillnaden mellan dessa två skärmar?

Jag har sedan länge bestämt mig för coloredge CG210K men man börjar ju fundera hur mycket mer man egentligen får än om man istället köper den betydligt billigare Flexscan L958 eller L887. Det kanske vore mer användbart med två flexscan istället för en coloredge?

Vad säger ni som har erfarenhet?

Mvh /Peter

peter_wahlström skrev:
Vilken är den största skillnaden mellan dessa två skärmar?

Den främsta skillnaden mellan dessa skärmar är att ColorEdge är MYCKET enklare att kalibrera. Du ansluter kalibratorn och startar det medföljande programmet och lutar dig tillbaka. Kalibratorn kommunicerar med skärmens inställningar och ser till att skärmen får exakt de värden som du har bett om. Sedan profileras skärmen.

Med de olika Flexscan-skärmarna får du själv ställa in skärmen.

Stefan

Re: Re: Eizo Coloredge / Flexscan

stefohl skrev:
Den främsta skillnaden mellan dessa skärmar är att ColorEdge är MYCKET enklare att kalibrera. Du ansluter kalibratorn och startar det medföljande programmet och lutar dig tillbaka. Kalibratorn kommunicerar med skärmens inställningar och ser till att skärmen får exakt de värden som du har bett om. Sedan profileras skärmen.

Med de olika Flexscan-skärmarna får du själv ställa in skärmen.

Stefan

Aha...
Idag använder jag mig av colorvision´s metod (spyder) och kalibrerar min skärm. Det fungerar väldigt bra.

Om jag väljer flexscan så kommer jag sannolikt att få fortsätta med denna typ av kalibrering medan coloredge sköter det automatiskt.

Om jag är noggrann när jag kalibrerar en flexscan - tror du då att skillnaden blir påtaglig gentemot coloredge och dess egna system?

Är det någon annan större skillnad mellan skärmarna? Låter mycket att betala drygt 10´000 bara för att få ett enklare kalibreringssystem?! Är det att flexscan, precis som de gamla coloredge-skärmarna kör på 16-bit upplösning kanske?

Mvh /Peter

Re: Re: Re: Eizo Coloredge / Flexscan

peter_wahlström skrev:
Om jag är noggrann när jag kalibrerar en flexscan - tror du då att skillnaden blir påtaglig gentemot coloredge och dess egna system?

Är det någon annan större skillnad mellan skärmarna? Låter mycket att betala drygt 10´000 bara för att få ett enklare kalibreringssystem?! Är det att flexscan, precis som de gamla coloredge-skärmarna kör på 16-bit upplösning kanske?

Ja, jag tror att skillnaden blir rätt påtaglig mellan Flexscan/spyder och ColorEdge/ColorNavigator som Eizos program heter. Men problemet är att du antagligen måste byta kalibrator. Vad jag vet måste du ha Spyder 2, Optix eller EyeOne Display för att du ska kunna kalibrera med ColorNavigator. Men det är också betydligt bättre kalibratorer än vad den första Spydern är.

Men jag tror inte att Eizo arbetar med 16 bitar. Jag har för mig att det bara är 10 bitar. Men Eizo kalibrerar varje ColorEdge för att dessa tio bitar ska ge bästa möjliga matchning mot de 256 färger som visas.

Stefan

Tack för dina svar, Stefan.

Jag har för mig att EIZO´s senaste coloredge arbetar med ett högre bit-antal. Detta var enligt en kille på YFO i Göteborg. Men det spelar egentligen inte så stor roll i det här sammanhanget. Och troligtvis inte för mitt användande heller.

Om man ska dra en kort slutsats så är ena alternativet att köra på en flexscan och komplettera med en riktigt bra kalibreringsutrustning eller helt enkelt köpa en coloredge. Då slipper man fundera. Den gör väl sitt jobb med råge antar jag...

Mvh /Peter

Re: Re: Re: Re: Eizo Coloredge / Flexscan

stefohl skrev:
...
Vad jag vet måste du ha Spyder 2, Optix eller EyeOne Display för att du ska kunna kalibrera med ColorNavigator. Men det är också betydligt bättre kalibratorer än vad den första Spydern är.
...
Stefan

På vilket sätt är Spyder 2 bättre (än Spyder)?

Re: Re: Re: Re: Re: Eizo Coloredge / Flexscan

Klick-en skrev:
På vilket sätt är Spyder 2 bättre (än Spyder)?

Den fungerar om du ska kalibrera en ColorEdge, vilket inte Spyder gör. Den är betydligt ljuskänsligare, vilket medför att den mäter och kalibrerar skuggor bättre. Den är betydligt jämnare i kvalitet än Spyder, där det fanns en stor variation i kvalitet mellan olika ex.

Stefan

Color Edge 19K 10bitar och nya CG210 14 bitar.

CG 210 skiljer sig lite i återgivningen eftersom den kan lite mer. Visar bl.a bättre i blåa nyanser.
CG19 har 1280x1024 och CG 210 1600x1200.

Bägge är en fröjd att arbeta med och en av de bästa investeringar jag gjort.

Helautomatisk kalibrering. Jag använder Eye One.

Jerry

ANNONS
Götaplatsens Foto