Annons

En fråga angående D800

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan. Jag har en fråga och hoppas att någon ska kunna svara på den åt mig.

Låt oss säga att jag tar en bild med min d700 + 300mm f/4 på en fågel som sitter utanför köksfönstret i en buske och sen gör samma sak med en d800 + 300mm f/4 från samma avstånd.
När jag sen beskär bilderna, kommer jag då att kunna fylla ut fågeln i bilden tagen med 800an mera i och med att den har flera pixlar? Och på det viset få känslan att komma närmare motivet?

Fel utryckt

Uttryckte nog mig lite felaktigt där. Det motsvarar som om du hade fotat med 70% längre brännvid - 510 mm istället för 300 - vilket motsvarar att du hade stått ca 40% närmare. Detta om man bortser från att pixlarna från 700:an nog håller en lite högre kvalitet.

Upp till cropfaktorn (1,5) stämmer Tonys resonemang, det är ju bara som att "beskära bilden i kameran". Efter det förstorar man även felaktigheter i objektivet ytterligare jämfört med cropkameran. När det är så här liten skillnad och du använder ett bra objektiv borde det bli försummbar kvalitetsförlust.
Lek med tanken att du hade en kamera med 1000000mp och en kitzoom. Då blir det ganska tydligt att ett utsnitt på t ex 3000x4000pixlar kommer visa väldigt mycket av objektivets oskärpa och kromatiska aberation.

Fast man få ju också tänka på att man t ex ökar bruset när man beskär. Fler pixlar kan alltså inte ersätta längre brännvidd.

Okej. Det var nästan det jag anade.

Men låt oss säga att jag kör med kombinationen d800+300mm f/4 + TC 1.4. Då borde jag väl ändå kunna beskära bilden rejält innan bruset blir alltför synligt?

Jag bytte från D700 till D800 och bruset på pixelnivå är ganska lika mellan dom två upp till ISO3200.

/Karl

Upp till cropfaktorn (1,5) stämmer Tonys resonemang, det är ju bara som att "beskära bilden i kameran". Efter det förstorar man även felaktigheter i objektivet ytterligare jämfört med cropkameran. När det är så här liten skillnad och du använder ett bra objektiv borde det bli försummbar kvalitetsförlust.
Lek med tanken att du hade en kamera med 1000000mp och en kitzoom. Då blir det ganska tydligt att ett utsnitt på t ex 3000x4000pixlar kommer visa väldigt mycket av objektivets oskärpa och kromatiska aberation.

Ingen av kamerorna är cropkamera men i övrigt håller jag med. D800 ställer högre krav på objektivet än många tror.

Ska du fota fåglar är det bättre att skaffa längre brännvidd än högre upplösning om du har möjlighet.

Ingen av kamerorna är cropkamera men i övrigt håller jag med. D800 ställer högre krav på objektivet än många tror.

Ska du fota fåglar är det bättre att skaffa längre brännvidd än högre upplösning om du har möjlighet.

Så länge 300/f4 orkar med D800-upplösningen så är det faktiskt ingen dålig idé.

Ett 70-200f2.8VR på en 1-kamera (nikons pixeltätaste) kan nog vara en relativt bra fågelkombo.

/Karl

Inte pixeltät

D800 är ganska pixelgles jämfört med nyare cropkameror. Inga som helst problem att använda den utan att ett 300/4 skulle sätta några gränser. Har du nikon D700 och 300/4 finns det inte så många sätt att nå längre med bra kvalitet. En original 1,4 konverter är det billigaste och det näst billigaste är att antingen köpa en bra cropkamera eller ett 800-hus. Tyvär finns det inga andra alternativ om du använder Nikon som ju inte har ett 400:a till rimligt pris, Med en Sigmazoom som går upp till 400-500 lär du inte få bättre resultat än 300 + konverter. Jo, förresten, det finns ett tungt och kanske inte så AF-starkt alternativ: Sigma 120-300/300/2,8 + 2x konverter (ungefär samma pris som ett 800-hus - gissa vilket alternativ som jag tycker vinner lätt?)

D800 är ganska pixelgles jämfört med nyare cropkameror. Inga som helst problem att använda den utan att ett 300/4 skulle sätta några gränser. Har du nikon D700 och 300/4 finns det inte så många sätt att nå längre med bra kvalitet. En original 1,4 konverter är det billigaste och det näst billigaste är att antingen köpa en bra cropkamera eller ett 800-hus. Tyvär finns det inga andra alternativ om du använder Nikon som ju inte har ett 400:a till rimligt pris, Med en Sigmazoom som går upp till 400-500 lär du inte få bättre resultat än 300 + konverter. Jo, förresten, det finns ett tungt och kanske inte så AF-starkt alternativ: Sigma 120-300/300/2,8 + 2x konverter (ungefär samma pris som ett 800-hus - gissa vilket alternativ som jag tycker vinner lätt?)

Nja, det är väl i stort sett bara D3200 och 1-systemet som är pixeltätare av cropkamerorna. D800 är aningens pixeltätare än D7000 och aningen mer cropad i DX-läget också därav den lägre upplösningen.

Blandar du in kompakter och mobiler så är dock D800 ganska pixelgles.

/Karl

Ok

Nu tänkte jag iofs inte bara på nikons croplameror men de ju inte aktuella i detta fallet och 3200 går kanske bort av andra skäl. Återstår konverter och D800 om man inte är gjord av pengar.

Så länge 300/f4 orkar med D800-upplösningen så är det faktiskt ingen dålig idé.

Ett 70-200f2.8VR på en 1-kamera (nikons pixeltätaste) kan nog vara en relativt bra fågelkombo.

/Karl

Detta har vi ju pratat om tidigare. Vad menar man med "räcka till"?

För de flesta bländare på tex en 70-200 är objektivet begränsningen, inte kameran.

Tack för era svar!

Har en fråga till! Om jag kör med kombinationen
D700+300mmf/4+tc 1.4 får jag skarpare bilder
än om jag byter till tc 1.7. Kommer skärpan att
bibehållas bättre med en D800 i och med den ökade
pixeltätheten?

Detta har vi ju pratat om tidigare. Vad menar man med "räcka till"?

För de flesta bländare på tex en 70-200 är objektivet begränsningen, inte kameran.

Räcka till i detta fallet när vi pratar om pixelnivå är skärpa ner till pixelnivå.

70-200VR har problem med kanterna, ett 1-system kommer inte komma i närheten av kanterna på ett 70-200VR.

/Karl

Oj

Var tvungen att googla själv. Låter intressant men det är nog tveksamt om AF hinner med vid fågelfoto. Blir spännande att se om det kommer tester med dessa nya kameror och långa telen. Jag tror dock inte på det men vi får se.

ANNONS
Götaplatsens Foto