Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvara skrivare eller sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePOM

Aktiv medlem
Jag står inför trevligt äventyr men också ett trist beslut...

I höst kommer jag sticka utomlands för att volontärarbeta under 4 månader. Jag kommer förmodligen att vara borta längre.

Jag har en Canon BJ i9950 som i princip kommer att stå oanvänd under den tiden...

Vad tycker ni är det bästa att göra? Sälja bort den eller spara. Hur ska jag förvara den på bästa sätt om jag sparar den? Ska man ta bort patronerna? Göra något med skrivarhuvudet? Eller bara låta den stå?

Spara den....
Gör en rengörning(djuprengörning om det finns i drivaren) av alla färgerna,så att skrivarhuvuden riktigt blir indränkta med bläck.

Ta inte ut patronerna,stäng av skrivaren på on/off, då går "purge-unit" (rengörningsenheten) upp och sluter till skrivhuvudena med gummitätningar.

Förvara sen skrivaren svalt (källare om du har) framförallt inte på skrivbordet så att solen,sommarvärmen påverkar den med för hög värme,plasta oxå helst in den.

Sen vid hemkomst packa upp den och kör en djuprengörning på den det första du gör,sen skall den nog fungera som vanligt igen.

M.v.h Göran

Är du nöjd med den, spara den, annars sälj den.
Kan inte vara några stora problem att få igång den igen. Mina Epson har stått oanvända många månader ibland, men alltid gått att få fungera igen.

Jag har också en Canon skrivare, och kom hem efter 3½ månad i utlandet för en vecka sen. Det var bara att starta skrivaren och sen fungerade den perfekt. Jag har gjort det flera gånger tidigare när jag varit utomlands mellan 2-5 månader utan problem

Tack för era svar!

Det lutar nog åt att spara den iom att jag förmodligen inte får så mycket för en begagnad skrivare.

Hur mycket tappar en skrivare i värde egentligen?

Jag har bara kört originalpatroner i den. Nypris var drygt 5000 spänn för lit emer än 2 år sedan.

ANNONS
Götaplatsens Foto