Annons

F6:an Prisvärd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: F6 digital framtid?

Man vet aldrig,men är inte det kanske en lite väl liten marknad? Hur som helst, Leica har kommit med ett

http://www.dpreview.com/articles/photokina2004/Leica/
-jalle

Alex Dawson skrev:
Finns det en lite chans att F6:an får ett digitalt bakstycke om ett par år när D2X:en börjar bli omodern?
Det borde inte vara en omöjlighet tycker jag. Jag hoppas Nikon har något sådant i kikaren. Det är vad jag saknar en digitalkamera med en RIKTIG sökare...

// Alex

Nackdelen är ju att Leicans bakstycke inte heller är fullformat, 1.3x.

Jag är tveksam till om Nikon kommer med något fullformat överhuvudtaget inom 5 år. I sådant fall verkar det bli Kodak, med en F6 som bas, kanske, men deras kameror/sensorer har haft andra nackdelar. Stora sensorer är och förblir dyrt p.g.a. tekniken som används för att tillverka dom än så länge. Kostnaden för ett digitalt bakstycke ligger såpass högt att det igentligen inte är lönt att göra bakstycken för dom såvida inte marknaden kräver det, typ Leica. Det är troligen inte ett ekonomiskt beslut utan snarare deras image dom går på. Sedan tillkommer problemet med tillhörande elektronik och lagring. Men att integrera ett bakstycke med någon form av batterigrepp är en möjlighet, frågan är som sagt om det är värt det, kontra ett eget hus.

Mellanformat är annorlunda då kamerorna redan från början är bakstyckesbaserade.

Damocles skrev:
Jag är tveksam till om Nikon kommer med något fullformat överhuvudtaget inom 5 år.

2005 tror jag. Dock är F6an lite för kompakt för att du ska få in ett digitalt bakstycke, eller? Men ett pro ska väl ha råd med ett hus för varje, han/hon har sina uppdrag och skiftar väl knappast medium i fält? Mer intressant vore ju att på den digitala sidan kunna köpa ett nytt bakstycke allteftersom pixelracet ramlar framåt. Men där kom vi från ämnet. F6 är en ren filmkamera, en korsning av F5 och F100 med syfte att reducera antalet modeller.

F6:an i lager hos B&H. NIF6

Pris? Måttliga 2300 USD ~ 16000 SEK

Enligt Nikon Sverige kommer ett par exemplar i slutet på november. Nån större sändning kommer inte förrän efter nyår.

ANNONS
Götaplatsens Foto