Annons

Film genom flygplatser Göteborg - Paris

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Från samma länk:
" Den moderna tekniken i nya säkerhetskontrollen möjliggör att ta med mer vätska. Vänligen observera att 100-millilitersregeln fortsatt gäller i alla andra kontroller, både på Arlanda och på Swedavias övriga flygplatser.
Jag undrar hur bra maskinen klarar av att upptäcka hypergoliska vätskor.
 

PMD

Aktiv medlem
Självklart. Men pass, pengar, nycklar, datorn, kamerahus och önskade objektiv har jag i handbagaget.
Jag har slutat att resa i tjänsten, så dator har jag inte med mig.
Overall eller något annat som inte går att tappa.
Overall är lite opraktisk i många sammanhang, främst vid toalettbestyr. Jag tror att det gör att jag hellre står ut med krånglet i säkerhetskontrollen. (Eller tar på mig ett par byxor med fastsytt plastbälte. 😈)
Skorna behöver man i alla fall inte ta av i hela världen.
Jag tror att det bara har varit i USA jag har drabbats av det. Såvitt jag minns aldrig i Europa.
 

PMD

Aktiv medlem
Och inte heller några månlandare eller Sputnikraketer.

2006 avslöjade brittisk polis en komplott som gick ut på att spränga civila passagerarflygplan i luften, med hjälp av flytande sprängämnen.
Därför får vi inte längre ha större mängder vätskor i handbagaget än så många 100 ml-behållare som får plats i en 1-literspåse.

Men det kanske inte heller är så lätt för en kontrollant att visuellt avgöra om plastpåsen innehåller hypergoliska vätskor.
 

spotnick

Aktiv medlem
Ett litet tillägg. Fick min Portra 400 35mm CT scannad i Palma och det förstörde delvis filmen. En del bilder fick flippade färger, andra bilder lite dimmiga, några opåverkade. Aldrig hänt mig innan.

Fotat analogt i över 10 år men har aldrig lyckats med handkontroll av min film i någon stad. Alltid packat i separata zip-påsar etc enligt konstens alla regler, varit trevlig mm men nej.

Här är en bra artikel från proffsen om CT-scanners: https://carmencitafilmlab.com/blog/airport-x-ray-will-they-ruin-your-film/

Jag kommer fortsätta att fråga men även skaffa en blypåse som Carmencita rekommenderar. Då tog personalen i alla fall ut påsen och kontrollerade den för hand.
 

Malcao

Avslutat medlemskap
kolla upp Lina Bessonova på Insta. Hon håller på med ett väldigt grundligt test för att se hur film påverkas!
 
ANNONS