** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Filmat mig själv och en kompis med D800

Produkter
(logga in för att koppla)

thefinger

Aktiv medlem
Första kameran med filmfunktion för min del så var tvungen att testa vad den hade att erbjuda. Använt en D800 med 24mm och 85mm gluggar samt en GoPro.
Är helt ny när det kommer till rörlig bild så ge mig gärna lite tips på vad som kan bli bättre.

http://youtu.be/3kMXqGtBxq4?hd=1
 
Fint klipp o trevliga kompositioner, syns att du är inspirerad av Life Cycles. :)
Dock så saknas det skärpa nästan överallt. Till viss del beror det iofs på youtube, men det brukar funka ganska bra på min 1366x768-skärm när jag kollar på 1080p. Så kolla din fokus i vissa skott o eventuellt skärp upp lite extra i efterhand också. O så bör du tanka upp filmerna på Vimeo istället, man tappar inte alls lika mycket kvalitet där. :)
 
Snygg film! Skönt med film utan kamerarörelser! Förutom de med actionkameran ... men de fyller en funktion och är bra. En stor fördel med att filma med DSLR är att det är svårt att zooma! Då måste man tänka kreativt med fasta bilder. Och resultatet blir bättre. Snygga kompositioner och kameraplaceringar.
 
Trevlig film! Lite enahanda bara eftersom det alltid gick nedåt. Trevligt med lite stilla bilder insprängt. En av dessa var lövverket rakt upp. Hade varit en kul effekt att ha kameran på backen den sekvensen, för att bryta de lugna trädkronorna med att ni åkte förbi precis bredvid kameran. Å så sen ett klipp direkt över till cykelmonterad kamera. Bra synkad musik på det och tittaren får en fin fartkick!
 
Helt oinsatt i MTB, men här är mina two cents:

Känns som tidigare nämnt genomtänkt, skönt flow i scenerna

GILLAR surrandet från cyklarna. Kan tänka mig att det är något som alltid är med i liknande filmer, men för mig gav det en liten kick!

Ibland tycker jag inte ljudet vid slow motion funkar riktigt. När det blir för "stenskrapigt"?

Bara mina första tankar. Men viktigast av allt; Jag sögs med i filmen trots att jag är ointresserad av MTB. Med andra ord en lyckad film! Snyggt!

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 
Tycker det hackar lite för mycket i rörelserna. Här visar sig en klar nackdel för 24p läge och än värre blir det om man har för´snabb slutare. Vet inte vilka inställningar ni haft, men videoinfon visade 24 så jag misstänker det läget.

Fokusen brister som sagt i flera klipp.

Annars bra flow och komposition
 
En snygg cykelfilm med bra flyt. Roligt att se när folk gör något annat än det vanliga GoPro-dravlet som nätet är fullt av.

Några få missar var det ju som tidigare nämnts. Jag störde mig lite på kameran i bild och att fokusen satt fel på några ställen. En sak som kanske kunde ha varit värd att pröva är några scener där kameran panoreras med cyklisten.
 
ANNONS