Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Filter för snyggare bokeh?

Produkter
(logga in för att koppla)

matnyttige

Aktiv medlem
Har sett för många år sedan att det fanns filter till objektiven som enligt uppgift skulle ge antingen en fin oskärpa i kanterna eller en snyggare bakgrundsoskärpa (bokeh). I filtrena vara det flera hål i olika storlekar. Tror Hasselblad sålde sådana förr.
Någon som vet något om denna typ av filter och vilka som säljer dom?

Det fanns ( finns ? ) en rad softfilter med olika form på det klara området och olika styrka i det softa. I dag är de överflödiga, eftersom PhSh gör ett precisare arbete. De ingår några stycken i Cokins sortiment, men inte lika många som förr.

En enkel softlins går att tillverka av en billigt UV-/skyfilter och en klutt vaselin utkletat efter kanterna. Med lite träning går det att styra ganska väl.

Personligen anser jag inte att det blir "snyggare bokeh" av softning, snarare annorlunda. En snyggare bokeh kräver imho större största bländare, eller speciabyggd optik - Minolta AF 135/2.8 [T4.5] STF eller efterföljaren Sony Alpha 135/2.8 [T4.5] STF.

Senast ändrad:
Tack för svaret Lennart, men det var inte riktigt den typen av softfilter jag var ute efter. De jag menade var av metall (alltså ej glas eller plast) och hade flera hål i sig.

Tror jag har sett vad du frågar efter.
Motljusskyddet till storformat, kompendie?, brukar ha sådana insatsskivor.

Har nog sett det till Hasselblad också.

ANNONS