Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

fokusproblem på 40d

Produkter
(logga in för att koppla)

tobbe_w

Medlem
har en 40d som jag kommer att behöva skicka in för fokusproblem för tredje gången på 1,5 år.
första gången slutade den att fokusera helt och hållet.
andra gången så led bilderna av total avsaknad av detaljer och då sa dom (intervision)
att den felfokuserade.
och nu så tar den återigen bilder med total avsaknad av detaljer.
så det verkar vara dags att skicka in kameran för fokusjustering igen.
första två gångerna så skickade jag in den under ordinarie garantitid men tydligen så har man en viss garanti i ytterligare ett år genon konsumentköplagen.
kan nämna att under tiden som jag har haft kameran så har jag fotat väldigt lite.
har uppskattningsvis bara tagit runt 1000 bilder.
och att behöva skicka in kameran för tredje gången på 1,5 år och ca 1000 bilder känns inte kul.
så min fråga är helt enkelt hur många gånger man ska behöva skicka in sin kamera innan man får den utbytt?
man börjar ju bli lite irriterad när den har strulat så mycket.

Om jag inte har helt fel har leverantören två ggr på sig att rätt till ett problem (inom garantitiden). Tredje gången skall produkten bytas ut. Om garantin gått ut kan det vara ett annat läge. Då måste du som köpare bevisa/styrka att produkten är felaktig vid leverans.

QUOTE=tobbe_w;1365881]har en 40d som jag kommer att behöva skicka in för fokusproblem för tredje gången på 1,5 år.
första gången slutade den att fokusera helt och hållet.
andra gången så led bilderna av total avsaknad av detaljer och då sa dom (intervision)
att den felfokuserade.
och nu så tar den återigen bilder med total avsaknad av detaljer.
så det verkar vara dags att skicka in kameran för fokusjustering igen.
första två gångerna så skickade jag in den under ordinarie garantitid men tydligen så har man en viss garanti i ytterligare ett år genon konsumentköplagen.
kan nämna att under tiden som jag har haft kameran så har jag fotat väldigt lite.
har uppskattningsvis bara tagit runt 1000 bilder.
och att behöva skicka in kameran för tredje gången på 1,5 år och ca 1000 bilder känns inte kul.
så min fråga är helt enkelt hur många gånger man ska behöva skicka in sin kamera innan man får den utbytt?
man börjar ju bli lite irriterad när den har strulat så mycket.[/QUOTE]

får ringa till canon eller intervision och kolla vad som gäller.
har ju haft den inne två gånger under garantitiden så dom borde ju kunna se att jag har haft problem redan från då kameran var ganska ny.

Kolla ev med konsumentverket. Jag tror att det är konsumentköplagen som gäller. Leverantören skall ha en rimlig möjlighet att rätta till ev tillverkningsfel och två möjligheter borde vara tillräckligt.
får ringa till canon eller intervision och kolla vad som gäller.
har ju haft den inne två gånger under garantitiden så dom borde ju kunna se att jag har haft problem redan från då kameran var ganska ny.

får kolla med konsumentverket också om vad som gäller.
får tacka så mycket för snabba svar morrisson.

Om den fokuserar fel bör du kunna kolla med hjälp av live view.

Rigga kameran mot något (sätt kameran på stativ), dra igång live-view, tryck på AF-ON så den fokuserar med vald AF-punkt och kolla sedan där punkten är genom att förstora bilden i live-view.
Om du då kan fokusera bättre manuellt, gång på gång, är kameran inte optimal.

får kolla med konsumentverket också om vad som gäller.
får tacka så mycket för snabba svar morrisson.

Ungefär så här:
Garanti = något som säljaren frivilligt erbjuder. Brukar gälla 1-2 år. För garantins villkor måste du titta på kvittot eller garantibeviset du fick när du köpte kameran.

Konsumentköplagen, som är en lag och inte har något med garanti att göra, gäller i tre år och för företag som säljer till privatperson. Första sex månaderna är det inget snack. Därefter (upp till 3 år) kan säljaren låta dig bevisa att det är frågan om ett fel som fanns redan vid försäljningen. Borde inte vara något större problem då du haft den inne för rep tidigarer.

Mer om konsumentköplagen: < http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=622&lngArticleId=129 >. Obs, den lagen gäller som sagt inte om du köpt som företagare istf privatperson.

Kolla med kommunens konsumentrådgivare om säljaren är besvärlig.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto